12.–18. března 2024
Aktuální
vydání
11
Předchozí vydání
Hledat
Archivní článek

Matematika? Důležité je dítě

12. 9. 2017

|
Tisk
|

Unikátní metoda výuky matematiky, kterou profesor MILAN HEJNÝ rozpracoval, zažívá v současné době boom. K matematice má přivést i děti, které se tohoto předmětu dosud bály. A daří se jí to.

Vydání: 2017/37 Papež na cestě za smířením, 12.9.2017, Autor: Kateřina Šťastná



Je to nové. Myslím, že každá nová věc přináší podobnou polarizaci. Hodně vždy záleží na osobních zkušenostech každého člověka. Já byl vychován na Slovensku v Martině, kde panoval silný protimaďarský duch. Táta mi jednou vysvětloval, že na jihu, kde žijí Slováci a Maďaři pohromadě v jednom domě, vzájemnou averzi necítí. My na severu, kteří jsme znali Maďara jen z obrázků, jsme ji cítili. Když člověk něco nezná, bojí se toho a je apriorně proti tomu.
Při naší metodě výuky matematiky je důležité nikomu nic nenutit. Zažil jsem několik případů, kdy ředitelé viděli výsledky naší metody na sousedních školách, a proto svým učitelům nařídili, aby učili také tak. Ale to je úplně špatně, protože podstatou Hejného metody je demokracie, svoboda učitele i žáka.
Přesně tak. Osobně jsem přesvědčen, že je to velice účinná metoda a začínám věřit otci, který s touto metodou přišel jako první a dávno před svou smrtí tvrdil, že v průběhu padesáti let se stane běžnou po celé Evropě. Domníval se, že na stejné myšlenky přijdou i v jiných zemích.
Uvedu příklad. Když se vás zeptám, kolik máte v bytě oken, tak to pravděpodobně hned nevíte. Ale když si to představíte, tak mi po chvíli řeknete. V hlavě máte totiž uloženo schéma svého bytu. Děti mají v hlavě také schémata. Naše metoda je na sebe napojuje a vyvozuje z nich v matematice obecné principy. Říkáme tomu vyučování orientované na budování schémat, protože to, co v hlavě dítěte budujeme, nejsou jednotlivá oddělená fakta, něco, co by si muselo zapamatovat, ale celá myšlenková schémata. A ta schémata žák, respektive celá třída, vymýšlí a tvoří.
Ano, zemí, které s Hejného metodou koketují, je vícero. Problém při jejím vývozu je to, že se na ni někdy dívají jako na matematiku. Ta je ale podružná. Rozhodující je vztah učitel–žák. Matematici si to mnohdy neuvědomují, zaměří se na didaktiku, jak učit zlomky, trojčlenku... Neuvědomují si, že jejich úkolem není učit, ale dávat úlohy, pomáhat dětem, aby samy přicházely na to, jak úlohy řešit, povzbuzovat je a podporovat ty, které ztrácejí víru, že to zvládnou, tím, že jim dávají lehčí úlohy. Základem metody je, aby dítě pocítilo, že je úspěšné.


Prof. RNDr. MILAN HEJNÝ, CSc., nar. 1936 ve slovenském Martině, absolvoval Matematicko-fyzikální fakultu Univerzity Karlovy, působil na ČVUT v Praze, VŠD v Žilině, MFF UK v Bratislavě a na Pedagogické fakultě UK v Praze. V letech 1975–1979 a 1983–1989 experimentálně vyučoval matematiku na ZŠ. Po roce 1989 působil v USA a v Kanadě. V roce 2007 vyšly jeho učebnice matematiky pro první stupeň. V roce 2013 založil spolu se svou vnučkou Annou společnost H-mat, která má rozvíjet a šířit jím a jeho otcem Vítem Hejným započaté dílo.

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou