Církev ženy potřebuje

Vydání: 2004/14 Žena v církvi, 5.9.2004, Autor: Štěpán Plaček

ROZHOVOR S MARIÍ BOHÁČOVOU
Žena se stává matkou Vykupitele, jiné ženy jsou jeho učednicemi, ženy se podílejí svou službou po staletí na životě církve. Působí zejména skrytě v trpělivém sebedarování, což by ale nemělo zakrýt postavy velkolepých a slavných žen.


Je známo, že židovsko-křesťanská tradice dala všem lidem stejnou důstojnost před Bohem - tedy i ženám. Jak se podle vás tento pozitivní vklad zúročil v dějinách života církve?
Myslím, že výsledky tohoto dobrého principu, obsažené v celé tradici, jsou patrné v samotné podobě společnosti, v níž žijeme. Tím myslím celou euro-americkou společnost, kde bylo ženám přiznáno hlasovací právo, možnost studovat, podílet se na věcech veřejných. Církev byla dlouho spojena se světskou mocí a se státem a dalo by se říci, že v tomto prostoru ženy hrály druhořadou úlohu. Ale to vnímáme jen vnější rámec církve! Existuje spousta konkrétních příkladů, kdy například papežové či světci konfrontovali svůj vztah k Bohu a k lidem s poznáním a stanovisky žen. To podporovalo status žen v církvi. Druhý vatikánský koncil svým důrazem na laiky v církvi otevřel prostor jak mužům, tak i ženám. Služba, kterou ženy vykonávají, je nezměrná a má dopad jak v církvi, tak i v sekulární společnosti.

Ženám se v posledních letech věnují římské dokumenty, ženy se dostávají i na úřady dříve vyhrazené mužům (například na začátku března se poprvé dvě teoložky staly členkami Mezinárodní teologické komise). Díky čemu došlo podle vás k tomuto posunu?
Myslím, že je to skutečně působením Ducha Svatého na koncilu, kde Otcové formulovali, že církev nejsou jen preláti, ale všichni, že každá žena a muž mají v církvi svůj konkrétní úkol. Zlomem je tedy koncil, jehož myšlenky u nás působí poněkud se zpožděním.

České katoličky na únorovém sněmu Unie katolických žen deklarovaly, že ke svému uplatnění v církvi nepotřebují kněžské svěcení. V tom jsou zajedno s učitelským úřadem církve. Jak si v této otázce stojí ženy na Západě?
Vím, že některé ženy v Rakousku či Německu touží mít kněžské svěcení. Myslím však, že si chtějí vzít na svá bedra více služby, než by možná i mohly unést. Tady v Česku neznám žádnou ženu, která by po kněžském svěcení toužila.

Není to ale jen otázka času, kdy podobné myšlení a pojetí rovnosti nalezne slyšení i u nás?
Myslím, že nikoli. I na Západě to byla určitá vlna, která podle mého názoru již odeznívá.

"Ženy mohou církvi dát své specifické charisma" - zaznělo také na sněmu žen. Co je podle vás tímto ženským charismatem? Jaký výraz by mělo hledat v životě církve?
Jsem přesvědčena, že ženy mají vytříbenější vnímání potřeb druhých. Proto si všímají věcí, kterých si muži hned nevšimnou. To může být v církvi bohatě využito například v práci pastoračních rad - ženský a mužský pohled se tu může velmi plodně doplňovat. Ženám je také připisována schopnost intuice či schopnost soustředit se na více věcí najednou. Díky těmto darům jsou možná ženy milosrdnější, protože mají větší vnímavost pro detail, konkrétní situaci.

Tyto charakteristiky ale platí jen zčásti - každý člověk je jiný a nic, co se člověka týká, není černobílé. Obecně se tedy o ženském charismatu mluvit dá, ale nechci tyto úvahy přeceňovat.

Podílíte se na činnosti Rady vlády pro rovné příležitosti mužů a žen. Můžete přiblížit toto své angažmá?
Hodnoty, které jakožto katoličky sdružené v UKŽ sdílíme, chceme vnášet i do světské roviny. Podařilo se nám, že náš hlas je slyšen i na této úrovni. Samozřejmě politika rovných příležitostí k nám jde z Evropské unie, kde se též uplatňuje vliv radikálních feministek. Kvůli tomu jsou některé požadavky pro nás katolíky neakceptovatelné. Ale kupodivu agenda rovných příležitostí v České republice je oproštěná od požadavků radikálních feministek. To znamená, že agenda této rady například vůbec neobsahuje homosexuální sňatky ani propotratová opatření. Rada se zabývá zejména problematikou sladění profesního a rodinného života a snahou o širší zapojení žen do veřejného života, aby se ženský pohled více uplatnil i v politice.

Našly jste v jiných ženských organizacích kvalitní partnery? Nejsou iniciativy bez kořene v křesťanství příliš pod vlivem radikálních ideologií, které například prosazují osvobození ženy od její manželské a mateřské role?
Podíváme-li se na zdejší ženské organizace, je tu především Český svaz žen. Ten má desetitisíce členek, jimiž jsou obyčejné ženy na vesnicích a v malých obcích. Dále jsou v radě vlády zastoupena Mateřská centra. S těmito organizacemi sdílíme mnohé společné hodnoty. Další ženské organizace jsou zastupovány ženami, které mají zmíněné názory v duchu radikálního feminismu. Jedná se však většinou o specializované agentury (Gender Studies, La Strada, Profem), které nemají vlastní členskou základnu.

Osobně si však myslím, že feminismus není významnou příčinou toho, že ženy nechtějí rodit. Myslím, že důvodem jsou hlavně roztočená kola ekonomiky, cyklus výroby a rychlé spotřeby: mladým lidem je vnucována představa, že člověk má hodnotu tehdy, když vydělá peníze, když něco sám vlastní. Pak lidé vidí, že když někdo zůstane svobodný, tak se má lépe. Proto mladí s pomocí antikoncepce dítě oddalují, cestují, vydělávají, budují si "hnízdečko".

Myslíte, že zmíněné důvody jsou silnější než "volání přírody" - potřeba lidí mít děti?
Tuto potřebu dnešní ženy (ale i muži) uspokojí tím, že si pořídí jedno dítě. Ale to je pro obnovu daného stavu obyvatel společnosti málo. Demografové tvrdí, že pro tuto obnovu je potřeba 2,1 dítěte na ženu. U nás statisticky vychází 1,1 dítě na ženu. Dalším problémem je to, že ženy s dětmi velmi těžko seženou po mateřské dovolené práci. A jen málo rodin je tak bohatých, že vyjdou pouze z jednoho platu. Proto ženy po první mateřské rychle pospíchají zpět do práce.

V čem vidíte řešení?
Ve změně hodnot, které bychom jakožto katolíci měli prosazovat. Společnost je nastavená na výkon, a to je mladým vtloukáno do hlavy. Toto pojetí by se mělo změnit, měli bychom ukázat, že budoucnost dnes závisí především na budoucnosti rodiny. Myslím, že právě ve změně chápání těchto hodnot mohou ženy uplatnit své charisma.

Ženy bývají citlivé pro potřeby druhých a dokážou nést starosti ostatních.

Sdílet článek na: 

Sekce: Rozhovory, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 33 15. – 21. srpna 2017

Olomouc žije setkáním mládeže

Nejvýznamnější událost mladých křesťanů v tomto roce – Celostátní setkání mládeže – vrcholí tento týden v Olomouci.

celý článek


Rodiny prošly metropolí

Oslavit rodinu se do centra Prahy vydaly stovky účastníků Pochodu pro rodinu.

celý článek


Přestat pít? Když to nejde

Není snad falešnějšího obrazu alkoholika: často opilý, špinavý a páchnoucí muž, povalující se v hospodě a pak ve škarpě. Jistě je nemálo takových. Skutečnost, jak…

celý článek


Vrátit se k modlitbě s papežem

Na duchovní straně 10 každý měsíc zveřejňujeme papežské modlitební úmysly. Jak vznikají a k čemu slouží? Ptali jsme se P. FrédéricA FornosE SJ, ředitele Světové…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2017

© Katolický týdeník 2004 - 2013, všechna práva     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay