Horská zastavení ve Švýcarsku

Vydání: 2014/32 Vrácené skvosty zůstávají, 5.8.2014, Autor: Karel Rechlík

Návštěva horských kaplí má jednu velikou přednost – krásou svého prostředí vzbuzují náš obdiv ke Stvoření a zároveň jsou důkazem, že umělecký výraz zbožnosti rozhodně není vázán na množství ozdob ani drahých materiálů.
 
Kaple na hoře Monte Tamaro nekonkuruje okolní jedinečné přírodní scenerii, naopak ji citlivě doplňuje. Repro KT
 
Monte Tamaro
 
V pohoří Alpe Foppa ve švýcarském kantonu Ticino spatříme velmi zvláštní stavbu, která se nachází ve výšce 1 530 metrů pod vrcholem hory Monte Tamaro. Její architektonické tvary mají hluboký symbolický výraz a také nezaměnitelný tvůrčí rukopis svého autora – světově proslulého architekta Maria Botty.
 
Asi každý, kdo vystoupá (třeba i s vydatnou pomocí lanovky) na Monte Tamaro, si položí otázku, proč nová poutní kaple vznikla právě na tomto místě. Odpověď může začít hledat už v pohledu na nádherné velehorské panorama. Snad ve všech kulturách byly hory už odpradávna místem předurčeným k tomu, aby se zde člověk setkával se svým Bohem. Na horách se často odehrávaly zásadní duchovní události, které známe ze Starého i Nového zákona.
 
Stavba kaple na hoře Monte Tamaro je ale zároveň příběhem, v němž se dotkly a zvláštním způsobem spojily osudy několika lidí. Už před lety, kdy majitel pozemku a lanové dráhy Egidio Cattaneo nechal na svahu hory instalovat zařízení pro zimní sporty, uvažoval o možnosti postavit zde také kostel. Obrátil se na architekta Maria Bottu, který žije v Luganu, seznámil jej se svým záměrem a vyzval k vytvoření prvních návrhů.
 
Stavba nijak „nekonkuruje“ přírodní scenerii, nicméně upoutá pozornost na první pohled. Svým neobvyklým tvarem bývá kostel srovnáván s klínem zaraženým do hory, s rukou, která se vznáší nad prázdnotou, nebo s lodí, jež zvedla kotvy a vyplouvá do prostoru. Zasvěcení Panně Marii odpovídá intenzivní mariánské úctě v celém kraji Ticino. Důvody pro zasvěcení kaple Madona degli Angeli, Madoně andělů, byly však i velmi osobní. Egidiovi Cattaneovi v době práce na projektu zemřela manželka Mariangela a stavebník si přál, aby kostel byl věnován též její památce.
 
Návštěvníkovi se nabízejí dvě příchozí cesty: jedna je horizontální, vychází z hory a klene se jako most nad údolím. Druhý přístup je naopak veden při zemi a schodiště sledují svah až ke vstupu do kaple. To může být metafora cesty životem: cesta nad zemí nebo uvnitř země samotné. Plášť stavby je z tvrdého porfyrového kamene. Takový materiál byl nutný, aby kaple odolávala extrémním povětrnostním podmínkám. Její pevnost a přístřeší plně oceníme v době deště nebo horské bouřky… Interiér zdobí malby výtvarníka Enza Cucchiho. Hlavní výjev v apsidě představují dvě ruce, jakoby vztažené shora do prostoru kaple. Na jejich otevřených dlaních leží kříž. Neobvyklé temné pozadí přechází do zářivé modři a vyvolává dojem bytosti, která se zde přibližuje lidem. Uspořádání lavic a sedadel svědčí o tom, že mnohé dvojice využívají tohoto místa i k uzavření manželství.
 
Mogno
 
Kaple ve vesničce Mogno je v mnoha ohledech zcela odlišná, skoro opačná. Původní 
400 let starý kostelík byl zničen kamennou lavinou. Tato přírodní pohroma byla důvodem, aby nová kaple, vybudovaná v roce 1986, nebyla rekonstrukcí, nýbrž aby vypovídala o ničivé události způsobené horou. Kaple sv. Jana Křtitele leží v údolí, přímo na úpatí strmých horských úbočí, odkud kdysi přišla zkáza. Její válcový tvar působí dojmem hradby vzdorující přírodním silám. Z hor však také přitéká křišťálová voda. Kapli vyvěrající pramen proto doprovází citát sv. Františka oslavující sestru vodu…
 
Kruhový interiér je koncentrovaným a prosvětleným shromaždištěm a opět se zde objevuje motiv vzepjatého oblouku, který nese cele prosklený strop. Při srovnání s místními starými stavbami si uvědomíme, že práce s kamenem má v tomto horském kraji hlubokou tradici. Oltářní nika připomíná portály starých středověkých kostelů, s nimiž se můžeme v celém údolí Valle Maggio setkat velmi často. Při pohledu na poctivě provedené kamenické detaily a skalní podloží si pak můžeme vzpomenout na evangelní podobenství o domu postaveném na skále…
 
Brissago
 
Pokud zůstaneme poblíž jezera Lago Maggiore, stojí jistě za návštěvu tvarově skromná betonová kaple architekta Raffaela Cavadiniho z roku 1997. Rovněž tato stavba navazuje na starší předchůdkyni, kterou už nebylo možné opravovat. Na přesném půdorysu čtverce se nachází jak zastřešená vstupní předsíň, tak malá svatyně. Na vnitřních stěnách není žádná dekorace a beton má stopy bednění ze surových prken. Tento vskutku intimní prostor s jednoduchým oltářem, ambonem a vždy přítomným svícnem může svým pojetím připomínat východní „zenové“ myšlenkové koncepce. Modlitbě nebo meditaci přitom plně vyhovují jednoduché lavice a z východní strany kaple otevřený pohled na vzdálené jezero.
 
Sdílet článek na: 

Sekce: Články, Publicistika

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 42 17. – 23. října 2017

Olomouc má nové pomocné biskupy

Mohutný potlesk zněl v sobotu olomouckým dómem. Věřící tak děkovali za vysvěcení nových pomocných biskupů Antonína Baslera a Josefa Nuzíka.

celý článek


Bohoslužby i z horských hřebenů

Sledovat mši svatou „na dálku“ umožňuje také televize Noe a Radio Proglas. Obě stanice nabízejí přímé přenosy několikrát do týdne.

celý článek


Křesťan a demokracie

Jak posílit demokracii v nejisté době? Co mohou křesťané, zvláště křesťanští politici, udělat pro posílení demokracie? Nad těmito otázkami se zamýšlí Iveta Radičová,…

celý článek


Latina je výrazem jednoty

Má jedno nezpochybnitelné prvenství. Je vůbec první ženou, která před čtyřiceti lety začala učit na české katolické teologické fakultě. Aktivity Markéty Koronthályové…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2017

© Katolický týdeník 2004 - 2013, všechna práva     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay