26. března–1. dubna 2024
Aktuální
vydání
13
Předchozí vydání
Hledat
Archivní článek

Profesionalita a znalost církevního prostředí

15. 4. 2008

|
Tisk
|

Vydání: 2008/16 Misie, 15.4.2008, Autor: Aleš Palán

Je to vlastně jen pár lidí. Náboženská redakce ČRo není personálně početná, ale s její produkcí se setkáme na několika stanicích Českého rozhlasu. V čele této redakce stojí Daniel Raus.

Redakce náboženského života vyrábí pořady pro několik stanic Českého rozhlasu. Nakolik je fakt, že nevysíláte homogenní program na jedné stanici, pro vaše posluchače podstatný?

Málo. Pro posluchače je podstatné, jestli je spokojený s našimi pořady a jestli ví, kde je najde. ČRo má sedm velkých „rozhlasů“ – my dodáváme pořady na ČRo 1 Radio-žurnál, ČRo 2 Praha, ČRo 3 Vltava a ČRo 6. Jedná se o různé cílové skupiny. Náboženská redakce není menšinová – nemá tedy vysílat pro křesťany jako menšinu, ale pro obecného posluchače jednotlivých stanic.

Z jaké ideje tato „indoktrinace“ jednotlivých frekvencí vychází? Z toho, že náboženství prorůstá celou společností?
Každé veřejnoprávní médium si musí odpovědět na otázku, jak pokrýt duchovní otázky. I když žijeme ve státě, který odděluje politiku a náboženství, je v zájmu tohoto státu a jeho obyvatel, aby náboženství bylo informačně pokryto. A současně, aby mělo příležitost vnášet do společnosti hodnoty, jež reprezentuje. To znamená: šířit je i prostřednictvím veřejnoprávních médií.
Mají vaše pořady na různých stanicích svůj jednotný charakter, nebo se naopak přibližují charakteru dané stanice? Vybočujete z řady, nebo ne?
Snažíme se co nejvíc přizpůsobit stylu a cílové skupině jednotlivých stanic. Čím vybočujeme, je obsah. Přitom tu nejsme od toho, abychom náboženství hlásali, ale abychom ho informačně pokrývali.
Evangelizace tedy není hlavním předmětem vaší práce. Spíš informovanost... Snad lze říci, že vysíláme i pro posluchače, který neví o náboženství nic. Takže ho seznamujeme s novou realitou.

Má církevní hierarchie nějaký vliv a páku na to, jak náboženská redakce funguje?
Existuje dohoda mezi ČRo a Českou biskupskou konferencí a Ekumenickou radou církví o tom, že náboženské vysílání bude existovat a že církve budou mít jakýsi hlas v tom, jak bude předmětná redakce vypadat. Účelem dohody ale není ovlivňování vysílání. Náboženská redakce ČRo není prodlouženou rukou církví; nemá jí být a ani jí být nechce. Myslím si, že by to nechtěly ani církve.

Zajímají náboženskou redakci ČRo i jiná náboženství než křesťanství?
Naším posláním je pokrývat náboženství jako takové – nikoliv pouze křesťanství. To, že je v našem vysílání kladen největší důraz na křesťanství, je dáno náboženskou mapou ČR. V ní je křesťanství zastoupeno nejvíc. Existují zde ale i komunity židovské, islámské, buddhistické, bahaistické a jiné – i jim věnujeme pozornost.

Kolik lidí v redakci náboženského života ČRo pracuje?
V tuhle chvíli je to naše produkční Petra Kaluschová a čtyři redaktoři: Teresie Bečková, Lenka Svobodová, Karel Vepřek a já. Máme samozřejmě řadu externích spolupracovníků a na Radiožurnálu intenzivně spolupracujeme s Evou Hůlkovou, která k nám formálně nepatří, ale duchem zcela.

Co mohou posluchači od redakce náboženského života očekávat v budoucnu?
Mezináboženský dialog je obrovské téma. Myslím si, že jediná možnost pro Český rozhlas a veřejnoprávní média v Evropě obecně je ve zvyšování podílu práce náboženských reakcí. Jde o velice důležitou veřejnoprávní službu. Očekávám tedy rozšiřování našeho vysílání. Určitě bychom chtěli mít například nějaký pořad pro mládež na Radiu Wave, něco, co by zajímalo hip-hopovou generaci, ale bylo to nějakým způsobem i o náboženství. Mladá generace má velké duchovní potřeby a takových pořadů je minimum. O nápady nouzi nemáme – a věřím, že mnohé se budou realizovat, protože ze strany vedení Českého rozhlasu cítíme velkou podporu.


Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou