Záplava reklamy vede k nemocem

Vydání: 2016/36 Sto milionů pro církevní školství, 30.8.2016, Autor: Jiří Gračka

Příloha: Doma

Čtyřicet tisíc – to je počet reklam, které do sebe běžné dítě nasaje za jediný rok. Taková smršť může jen těžko zůstat bez následků…


Důležité je, aby s dítětem držel televizní ovladač také rodič.Ilustrační snímek Aleš Masner

Skutečnost, že právě dítě stojí v centru pozornosti výrobců a že reklama na ně má velký vliv, potvrzuje Alice Junková, spoluautorka studie věnované dětskému sledování televizního vysílání: „Děti nemají mnoho vlastních zkušeností, a tak jsou velice snadno ovlivnitelné. Zároveň mají také velký vliv své na rodiče,“ říká a doplňuje: „Podle výzkumů spadá velká část nákupů s dětmi pod takzvaný ‚nagging market‘, kdy rodiče podlehnou opakovaným žádostem a fňukání dítěte.“ A že se hraje o velké peníze, potvrzuje i konkrétním údajem: jen v Německu prý rodiče na umlčení ufňukaných dětí utratí kolem 70 miliard eur ročně.

Výrobci hraček, jídla a nápojů, oblečení nebo kosmetiky mají podle Junkové ještě jeden důvod, proč se zaměřit právě na děti. „Vytvářejí si tak klienty na mnoho let dopředu. Je totiž dokázáno, že víc než polovinu svých celoživotních spotřebních návyků získá dítě do deseti let věku,“ vysvětluje. Do karet firmám hraje podle ní i skutečnost, že děti jsou velice vnímavé. „Už tříleté dítě neomylně pozná zhruba sto značek a log nejrůznějších výrobků, čímž si vytváří nákupní preference,“ vysvětluje Junková. O nebezpečích reklamy na dětského diváka promluvila v rámci konference „Média dětem, média s dětmi“, kterou na počátku léta uspořádala ve Zlíně Rada pro rozhlasové a televizní vysílání.

Příval reklamy zacílené na děti je vzhledem k výše zmíněným důvodům enormní. Jak říká Blandína Šramová, která vyučuje na Fakultě multimediálních komunikací zlínské Univerzity Tomáše Bati a vedle Junkové je druhou autorkou zmíněné studie, dítě je za rok vystaveno až čtyřiceti tisícům reklam. Výzkum zaměřený na dětské programy tří českých televizních stanic podle ní ukázal, že během třiceti hodin bylo odvysíláno celkem 511 obchodních sdělení v celkové délce přes 2,5 hodiny – více než osm procent vysílacího času. „Největší penetrace reklamou byla zjištěna u TV Barrandov, která za deset hodin odvysílala 388 obchodních sdělení v celkové délce téměř 124 minuty,“ dodává Šramová.

Výrobci podle ní útočí zejména na emoce dětí. „U chlapců se povzbuzuje nadřazenost, důraz je kladen na boj a dominanci. Reklamy zacílené na dívky zase probouzejí předčasnou dospělost,“ uvádí Šramová a jako příklad zmiňuje reklamu, v níž zhruba desetileté dívky lákají ke koupi kosmetické sady: „Podporuje se tím zaujetí fyzickým vzhledem a nakupování drahých výrobků se spojuje s tím, že je někdo v životě úspěšný,“ shrnuje Šramová s tím, že hojně využívané jsou i postavičky z filmů a seriálů, zvířata nebo známé osobnosti.

Negativní důsledky konzumního životního stylu, k němuž takové zahlcení reklamou přispívá, se podle Junkové projevují v mnoha oblastech: „Dnešní děti trpí zdravotními potížemi, které se dříve v tak nízkém věku téměř nevyskytovaly – infarkty, cukrovkou nebo poruchami příjmu potravy. Materialistické postoje vedou k nespokojenosti, úzkostem a depresím, oslabují citová pouta a schopnost empatie.“

Děti nadmíru vystavené reklamě přicházejí také o kreativitu a schopnost přirozené hry: „Virtuální svět neponechává prostor skutečné fantazii – děti si nemusejí vytvářet vlastní příběhy, tvořit, vymýšlet ani kreslit. Hračky si hrají za ně,“ popisuje Junková.

Konzumní životní styl v dětech navíc posiluje obraz nereálně šťastného života: „Chybí v něm odvrácená tvář – nemoc, chudoba, stáří. Reklama vytváří obraz světa, který v dětech vyvolává frustraci, protože ony v takovém prostředí nežijí,“ uzavírá Junková.

 

 

Sdílet článek na: 

Sekce: Přílohy, Doma, Články



Aktuální číslo 3 15. – 21. ledna 2019

Panamské Jezulátko přivítalo Čechy

Panama přivítá na Světovém dni mládeže 22.–27. ledna více než 200 tisíc mladých lidí ze 155 zemí světa. Na místě jsou už čeští poutníci se dvěma biskupy.

celý článek


Tři králové v bance i v Senátu

Do Tříkrálové sbírky se stále častěji zapojují i firmy. Většina z nich zve koledníky, které vyšle Charita. V České spořitelně uspořádali sbírku sami zaměstnanci.…

celý článek


Jan Palach: Jak reagovala církev?

Palachův čin otřásl celou tehdejší společností. Reagovali na něj i představitelé církve – a to jak domácí, tak i světové.

celý článek


Karmelitky si staví klášter

Sestra karmelitka se zednickým kladívkem, kolečkem či za volantem traktoru. Takové obrázky lze spatřit v Drastech, osadě nedaleko Prahy. V prostorách bývalého statku tu roste…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2019

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay