Vymalované Boží hřivny

Vydání: 2018/20 Rekordní Katolické dny i s Čechy, 15.5.2018, Autor: Karolína Peroutková

Příloha: Doma

Přejete si mít doma dítě, které by dohlédlo dál než k nejbližší zatáčce? A nebálo se k ní vydat i přes mnohá stoupání, výmoly a překážky? Směřujte ho k umění. Pokud jej podpoříte, k cíli dojde. Navíc s úsměvem a písní na rtech.


Namaluj cokoli, co je na nebi. Ilustrační snímek archiv ZUŠ Open.


Kdekdo si vzpomene na tu vůni z dětství: voněl tak kov prvních fotoaparátů, zavála při otevření pouzdra dědečkovy trubky, možná ji někdo našel v krabici prošlých olejových barev. Anebo to byla chvíle vytržení při výjimečném koncertu, divadelním představení či před krásným obrazem. Jiného zase okouzlil osvícený pedagog a nejčastěji zde vypomohla „liduška“, dnešní „zuška“ neboli základní umělecká škola. Taková poodhrnutí opony, kdy je možné zahlédnout plody krásného umění a odhalit Boží hřivny, leckoho ovlivní na celý život.

Při prvních vystoupeních malých hudebníků můžeme snadno vycítit jejich úsilí korunované radostí z výsledku. Blíží se celorepubliková akce ZUŠ Open (24. 5.), která veřejnosti představí mnoho dětských vystoupení – a můžeme jen hádat, nakolik se zde úsilí prolíná s talentem. Ten je vrozený, což obecně uznávají dětští psychologové, ale jako rodiče a učitelé můžeme celou řadu dovedností svých potomků ovlivnit a podpořit. „Na nás dospělých záleží, jakým způsobem děti motivujeme, aby vnímaly hudbu, výtvarné umění nebo tanec. Můžeme s nimi zpívat, hrát si, ukazovat na krásné věci kolem. Spousta dovedností se dá vychovat,“ říká sopranistka a hudební manažerka Irena Houkalová.

Vnímat krásu života

A jaké plody dětem přinese taková naše snaha? „Uměním obohacené děti mají tvůrčí přístup k životu, dokážou své myšlení obohatit o nápady plné fantazie. Nebojí se také představit své nápady druhým,“ podotýká ředitel pražské Základní umělecké školy Jana Hanuše Miloslav Tengler. K tomu jim právě na „zušce“ napomáhá příprava ke zvládání pracovních úkolů, práce na detailu, snaha vyniknout, upozornit na své dovednosti a spolupráce s vrstevníky. „Naučíme-li děti interpretovat umění, naučíme je i přijímat život v celé jeho kráse,“ dodává ředitel.

Nečekaným přínosem je radost, kterou často prožívají ti, kteří se touto prací živí. Ponoření se do tvorby a hledání nových cest k sebevyjádření bývá často vstupenkou do jiného světa.

KAROLÍNA PEROUTKOVÁ
 

 

Sdílet článek na: 

Sekce: Přílohy, Doma, Články



Aktuální číslo 3 15. – 21. ledna 2019

Panamské Jezulátko přivítalo Čechy

Panama přivítá na Světovém dni mládeže 22.–27. ledna více než 200 tisíc mladých lidí ze 155 zemí světa. Na místě jsou už čeští poutníci se dvěma biskupy.

celý článek


Tři králové v bance i v Senátu

Do Tříkrálové sbírky se stále častěji zapojují i firmy. Většina z nich zve koledníky, které vyšle Charita. V České spořitelně uspořádali sbírku sami zaměstnanci.…

celý článek


Jan Palach: Jak reagovala církev?

Palachův čin otřásl celou tehdejší společností. Reagovali na něj i představitelé církve – a to jak domácí, tak i světové.

celý článek


Karmelitky si staví klášter

Sestra karmelitka se zednickým kladívkem, kolečkem či za volantem traktoru. Takové obrázky lze spatřit v Drastech, osadě nedaleko Prahy. V prostorách bývalého statku tu roste…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2019

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay