Václav Hollar v Praze

Vydání: 2007/46 Česká kina po 100 letech, 13.11.2007

Příloha: Perspektivy

V dušičkových dnech jsme na Olšanech objevili krásný empírový náhrobek malíře Augusta Pipenhagena. Nedaleko je pochován Adolf Kosárek a Josef Navrátil, v podzimních barvách spadaného listí se oživuje vzpomínka na jejich malířské dílo. Práce těchto slavných mrtvých sousedí s pracemi dalších umělců osmnáctého, devatenáctého a počátku dvacátého století na výstavě v prvním poschodí Paláce Kinských na Staroměstském náměstí v Praze. Expozice české krajinomalby tu končí Slavíčkem a Hudečkem, do minulosti míří přes Bedřicha Havránka a Aloise Bubáka až k rokoku Norberta Grunda. Ale dílo osobnosti, které je letos věnováno nejvíc zájmu (400 let od narození), si můžeme prohlížet ve druhém poschodí paláce.
Václav Hollar pocházel z česko-německé rodiny (otec Jan Hollar z Práchně), ale v Čechách prožil jen prvních dvacet let života. Potom ho cesta za prací a obživou vedla do Německa (Stuttgart, Štrasburk, Kolín nad Rýnem), Nizozemí, ale zejména do Anglie. Ve službách anglického vyslance hraběte Arundela navštívil v červenci 1636 Prahu ve funkci „královského scénografa, neboli kreslíře prospektů“. Je těžko pochopitelné, jak mohl v jednom červencovém týdnu nakreslit krásný a detailně propracovaný obraz Prahy z Petřína, který je zřejmě i věrným dokumentem. Cestou do Vídně podobně kreslil ještě Znojmo, v ostatních desítkách vedut zobrazoval města v Německu a v Anglii. Hollar žil ve století dramatických dějinných událostí, při moru v Londýně v roce 1665 zemřel umělcův nadaný syn. Dívka, které se při epidemii ujal, se stala jeho druhou ženou. V královských službách cestoval do Maroka, kreslil pevnost Tanger. Na zpáteční cestě při pirátském přepadení jen těsně unikl smrti. Zemřel chudý v roce 1677.
Václav Hollar proslul svou grafickou tvorbou, ale současná výstava jej představuje také jako kreslíře a malíře. Nápadné je drobné měřítko akvarelů i kreseb, k jejich drobnokresbě umělec zřejmě používal lupu. Ale při vší jemnosti, při zachování neuvěřitelného množství detailů, je vždy udržen celek, který ve své prostotě má často rysy monumentality. Hollar kreslil stavby i stromy, mraky i ptáky, moře, řeky i lodě, na lodích plavce, postavy na břehu, zaznamenával všechno pozorným perem či olůvkem, vyhýbaje se bezduchému opakování. Znal dobře cenu čistého papíru, který se pod jeho rukama měnil v podobenství otevřeného prostoru, jeviště nejrůznějších dějů. Na některých listech scénu uvedl výraznou horizontálou popředí.
Objektivita Hollarova pohledu jako by ničemu nedávala přednost, mírný, klidný nadhled nemá potřebu vybočit, barokní dramatičnost by umělci byla cizí. Kreslířské umění Hollarova vrstevníka Rembrandta van Rijn míří jinam, k živé aktuálnosti evangelních dějů. Také o něco starší Jacques Callot se svou fascinací lidským hemžením odhaloval jiné stránky života. Ve srovnání s těmito umělci se zdá, že Hollar vyzrál do podoby skvělého, ceněného řemeslníka, jehož realismus bude doceněn až o dvě stě let později.
„Dobrá kočka, která nemlsá“ je u nás asi nejznámější Hollarovou prací. Lept vznikl v Londýně v roce 1646 a modelem „seděla“ kočka moskevského velkoknížete. Moralita v názvu grafiky list možná spojuje s ilustracemi k Ezopovým bajkám, na kterých Hollar v té době pracoval. Hollarovo dílo je nesmírně rozsáhlé, grafiku jsme mohli vidět také na výstavě v Clam-Gallasově paláci v Husově ulici v Praze. Zde vzdávali „poctu Václavu Hollarovi“ čeští grafici, sdružení ve spolku Hollar. Velká skupinová výstava umělců, kteří kromě členství nemají mnoho společného, měla v těchto souvislostech obtížnou pozici. V krásných prostorách barokového paláce jako by se jejich díla navzájem překřikovala, výstavní koncepce tu byla už tradičně rozpačitá. Našli jsme zde pěkné grafiky v různých technikách i velikostech, ale celistvost, zabudovaná do sebesložitější Hollarovy práce, tady scházela. Pocta Václavu Hollarovi se povedla v Kinského paláci – v Clam-Gallasově šlo spíš o povzdech nad současností.
Václav Sokol
Výstava Václav Hollar (1607–1677) probíhá v Paláci Kinských (Národní galerie v Praze) od 11. listopadu 2007 do 13. ledna 2008. Výstava grafického díla Václava Hollara v Clam-Gallasově paláci v Praze trvala od 25. září do 10. listopadu 2007. Sdílet článek na: 

Sekce: Perspektivy, Přílohy, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 46 14. – 20. listopadu 2017

Daň z náhrad znovu ve hře

Církevní restituce. Až do minulého týdne uzavřené téma se znovu stává součástí politického boje při povolebním vyjednávání o nové vládě.

celý článek


Češi pro Haiti: od adopcí k dílnám

Déle než měsíc strávila Klára Löffelmannová z Arcidiecézní charity Olomouc (ACHO) na Haiti. Po návratu se podělila o své zkušenosti.

celý článek


Potřebovali bychom také sochu Odpovědnosti

Před několika desítkami let mluvil rakouský lékař a zakladatel logoterapie Viktor Frankl o tom, že je sice hezké, že na východním pobřeží Spojených států příchozí…

celý článek


DARUJTE KATOLICKÝ TÝDENÍK

Už začínáte přemýšlet nad dárky pod stromeček? Tím naším můžete povznášet, inspirovat a (in)formovat po celý rok!

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2017

© Katolický týdeník 2004 - 2013, všechna práva     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay