26. března–1. dubna 2024
Aktuální
vydání
13
Předchozí vydání
Hledat
Archivní článek

Slovní hodnocení žáků

27. 6. 2006

|
Tisk
|

Vydání: 2006/26 Cyrilometodějské dvojčíslo, 27.6.2006

Příloha: Doma

Výstupní hodnocení byla v letošním školním roce zavedena nově. Musela být přiložena ke každé z přihlášek přicházející před 15. březnem od páťáků základních škol a měla nejrůznější grafickou i obsahovou podobu. Také vedení osmiletého gymnázia se muselo zamýšlet nad vlastním formulářem výstupního hodnocení. Připravit a naplnit je odpovídajícím textem museli třídní učitelé kvartánů. Povinnost vystavit žákovi výstupní hodnocení ukládá školám školský zákon. Ovšem i v případě žáka, který se v pátém nebo sedmém roce základního vzdělávání hlásí na střední školu, musí základní škola žákovi toto výstupní hodnocení vypracovat.
Co má vlastně výstupní hodnocení obsahovat? Při vymýšlení jeho vlastního formuláře na základě zákonů a vyhlášek je nutné respektovat několik nařízení. Především jsou to cíle základního vzdělávání: „Aby si žáci osvojili potřebné strategie učení a na jejich základě byli motivováni k celoživotnímu učení, aby se učili tvořivě myslet.“ Ty pak jsou v souladu s obecnými cíli vzdělávání, který je definován jako „rozvoj osobnosti člověka, který bude vybaven poznávacími a sociálními způsobilostmi, mravními a duchovními hodnotami pro osobní a občanský život.“ Další podrobnosti o výstupním hodnocení jsou uvedeny ve vyhlášce o základním vzdělávání, podle které výstupní hodnocení žáka obsahuje vyjádření o možnostech žáka a jeho nadání a o jeho předpokladech pro další vzdělávání.
Některé základní školy se vydaly cestou nejmenšího odporu a vytvořily výstupní hodnocení podle příslušné vyhlášky. V hodnoceních pak čteme: „1. Žákyně si během studia osvojila potřebné strategie učení a tvořivé myšlení. 2. Je motivována k celoživotnímu vzdělávání.“ či jinak: „1. Žák si během vzdělávání osvojil potřebné strategie učení - na výborné úrovni. 2. Žák je motivován k celoživotnímu učení - na vynikající úrovni.“ Jen některé základní školy měly odvahu a nelitovaly námahy, aby se snažily zformulovat bohatší a originálnější znění.
Když je řeč o námaze, nabízí se otázka, k čemu má vlastně výstupní hodnocení sloužit. Jinými slovy - není nemalá námaha spojená s jeho sestavováním a s nebezpečím nedorozumění s žáky a s rodiči úplně zbytečná? Školský zákon stanoví, že ředitel střední školy hodnotí v přijímacím řízení uchazeče mimo jiné „podle výstupního hodnocení uchazeče ze základního vzdělávání“. To by mohl být pádný důvod. V praxi letošního školního roku se však neuplatnil. Takřka do posledního okamžiku nebylo nikomu jasné, jak zodpovědně převést výstupní hodnocení na body, které by bylo možno přičíst například k bodům získaným při přijímacích zkouškách. Nakonec došlo k tomu, v co všichni doufali: ředitelé středních škol byli zproštěni povinnosti přihlížet při přijímacím řízení k výstupnímu hodnocení.
Byla tedy námaha spojená se sestavováním výstupních hodnocení zbytečná? Z krátkodobého hlediska tohoto školního roku zní odpověď: ano, naprosto. V dlouhodobém pohledu žije naděje, že se opodstatněnost a přínos výstupních hodnocení v budoucnu teprve projeví.

RICHARD MAŠEK, ředitel Arcibiskupského gymnázia v Praze
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou