Průzračný svět v Roudnici

Vydání: 2007/9 Vyplatí se život "na psí knížku"?, 27.2.2007

Příloha: Perspektivy

Cesta z Prahy do Roudnice netrvá dlouho, a přece nás vlak za hodinu přenese do jiného světa. Na pražských nádražích, mezi špínou a nepořádkem, se pohybují vykořenění lidé. Je to jako předstupeň pekla: zdá se, že tu nemůže být jiného zájmu kromě peněz, kterých je většinou žalostně málo. Všudypřítomné reklamní billboardy ukazují odhalený zadeček mladé dívky vedle vrásčité tváře ustarané ženy. Je ale na čase opustit tyto kulisy.
Železniční eurokoridor ve směru na Děčín působil po svém zprovoznění jako zjevení civilizace, po roce ale vandalství a nedostatek péče vracejí všechno do starých kolejí. V Kralupech se vlak vyprázdní, můžeme pak v klidu pozorovat krajinu. Je obdivuhodná ve své kráse, nestěžuje si, ačkoliv letos nemohla odpočívat pod sněhem. Sníh je vidět až na vrcholech Českého středohoří, ale to už přijíždíme do Roudnice.
Roudnická galerie v zámecké jízdárně je enklávou soustředěného zájmu a všestranné péče. Nevelký kolektiv pracuje pod vedením ředitelky Miroslavy Hlaváčkové na svých zadáních, po Dotecích země se to současné týká vody (výstava má název Průzračný svět). Je to logické, Roudnice sice leží pod Řípem, ale především nad Labem, a velká řeka často vstupovala do života města. Při stavbě mostu, jezu a propusti, při hrozivých povodních, které obyvatele vytlačovaly do vyšších poloh.
Na výstavě je – kromě jedné mechanické kašny (František Svátek) – voda transponována do uměleckých děl, kašna přeléváním vody obstarává zvukový doprovod. Průzračný svět chápalo třicet vystavujících autorů nejrůznějším způsobem. Jsou zde fotografie, koláže, obrazy a grafika, gobelíny i objekty, architekt (Emil Zavadil) řešil obtížný úkol: tolik individualit „sehrát“ do jednotného celku. Podařilo se. – Jde o krásnou a bohatou výstavu, kde se můžete dívat i přemýšlet, mezi kvalitními pracemi si každý vybere „to své“. Obrazy Jiřího Johna a Olgy Karlíkové, obrazy a grafika Marie Blabolilové, velké barevné dřevořezy Františka Hodonského, kniha o borovicích od Michaela Čtveráčka, skleněný objekt Václava Cíglera či noblesní gobelín Evy Brodské. Je tu ale i nádherná Sudkova sklenice. Umělecká díla nejde řadit za sebou, stojí vedle sebe ve vzájemné úctě.
Václav Sokol
Výstavu lze v Galerii moderního umění v Roudnici nad Labem navštívit až do konce března 2007.
Sdílet článek na: 

Sekce: Přílohy, Perspektivy, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 38 19. – 25. září 2017

Fatimské poselství putuje Českem

Na tři týdny se k nám po padesáti letech vrací socha Panny Marie Fatimské, kterou biskupové dovezli z národní pouti do Fatimy. Poutě do Portugalska se na sté výročí zjevení…

celý článek


Na fatimské světlo nezapomenete

Do Českomoravské Fatimy v Koclířově zamíří na počátku října i hosté z Portugalska. „Fatima je jen zdůraznění některých stránek evangelia,“ říká v rozhovoru…

celý článek


Tajemství Nejsvětějšího Salvátora

Na konci roku 1989 jsem po jedenácti letech kněžského působení „v ilegalitě“ navrhl kardinálu Tomáškovi, že obnovím pastoraci vysokoškoláků v pražském kostele Nejsvětějšího…

celý článek


Zahajujeme předvolební seriál

Přestože mu ještě není padesát, je nejzkušenějším českým poslancem. V Parlamentu zasedá s krátkou přestávkou od roku 1990 – nejprve za Křesťansko-demokratickou stranu,…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2017

© Katolický týdeník 2004 - 2013, všechna práva     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay