Než poprvé zazvoní

Vydání: 2006/35 Začíná škola!, 29.8.2006, Autor: Gabriela Plačková

Příloha: Doma

I letos bude začátek září pro spoustu dětí znamenat první vykročení na cestu vzdělávacího procesu. Aktovky jsou již nachystané, děti se vyptávají, kolik dní ještě zbývá a někteří rodiče možná sami sobě kladou otázku, kam to jejich dítě asi dotáhne a co z něj bude, až ho škola ze svých útrob vypustí ven.
Čeho všeho je ale zapotřebí, aby ho tyto útroby vůbec přijaly? Kdy je dítě vlastně na vstup do školy připravené a co všechno by mělo znát, vědět a splňovat? Psycholožka Marie Messanyová k tomu říká: „Příprava dítěte do školy je samozřejmě dlouhodobou záležitostí. Minimálně je však nutné se přípravě začít věnovat rok před vstupem do školy. To již většina dětí navštěvuje mateřskou školu, kde se mu také zpravidla náležité přípravy dostává.“ U dítěte se předpokládá nejen určitá míra rozumové vyspělosti, ale musí být také zralé fyzicky. Dříve se fyzická zralost přezkušovala jednoduchým způsobem: pokud si dítě rukou dosáhlo přes hlavu na ucho, jeho tělo bylo pro vstup do školy připraveno. Dnes se zvažuje například také to, jestli nepočkat se vstupem do školy ještě jeden rok, když je dítě menšího vzrůstu.

Dobře mluvit
Jako důležitější se jeví otázka, jestli dítě dobře mluví a vyslovuje správně všechny hlásky. Pokud má vaše dítě v předškolním věku problémy s výslovností, bylo by dobré (pokud jste tak již neučinili dříve) navštívit logopeda a začít s nápravou řeči. „Náš syn měl s výslovností značné potíže. Většinu souhlásek vyslovoval špatně,“ uvádí Eva Jelínková, maminka sedmiletého Kryštofa, který kvůli nedostatečné výslovnosti dostal od psychologicko–pedagogické poradny doporučení k ročnímu odkladu školní docházky. Paní Jelínková začala pravidelně dojíždět se synem na logopedii; za rok udělal velké pokroky. „Všechny hlásky sice ještě správně nevyslovuje, ale po ostatních stránkách je na školu připraven. Proto již letos do školy půjde,“ říká Kryštofova maminka.
Co se týká rozumové vyspělosti, dítě by mělo mít základy matematických představ. „Znamená to například schopnost rozlišovat, co je větší či menší, a znát číslice. Děti již také často v předškolním věku zvládají jednoduché počty – sčítání a odčítání,“ uvádí psycholožka Messanyová. Neměli bychom opomenout přípravu na psaní, u něhož je zejména zapotřebí, aby dítě mělo dostatečně uvolněnou ruku. U některých dětí není nějakého velkého procvičování třeba, protože dobrým tréninkem v tomto směru je jim kreslení. Některé děti ale kreslení neláká, zejména u chlapců nepatří k nejoblíbenějším činnostem. Jemná motorika, kterou je nutné mít k psaní dostatečně procvičenou, se dá trénovat nejen kreslením: pomoci může dnes již ve školkách rozšířená keramika, hra s modelínou nebo navlékání korálků.
Vedle rozumových a fyzických předpokladů je neméně důležitá sociální zralost dítěte. Marie Messanyová k tomu dodává: „U předškolních dětí se již očekává, že jsou například schopny zůstávat samy s jinými lidmi a také bez obav pobývat v jim zatím neznámém prostředí.“ Dítě by se již také mělo do určité míry umět ovládat, aby dokázalo oddálit naplnění svých přání. V podstatě to znamená, že by dítě mělo být přiměřeně trpělivé a mělo by být schopné počkat, než bude mít například kantor čas věnovat se jeho dotazům. V neposlední řadě se k sociálním schopnostem řadí přizpůsobivost v dětském kolektivu. Některé dítě trpí přílišným strachem z navazování kontaktů, je hodně plaché a má tendenci zůstávat stranou od dětí a do společných činností nevstupovat. Jiné je zas příliš divoké a s velkou vervou se hrne do každé aktivity, ale brzy ji také opouští. To jsou ale extrémní případy. Každopádně je důležité zvážit, jestli je naše dítě dostatečně zralé se do kolektivu alespoň nějakým způsobem zařadit a v psychické pohodě v něm přečkat školní léta.
Od dítěte, které vstupuje do první třídy, se očekává, že je v některých úkonech již zcela soběstačné. Jedná se například o zavazování tkaniček, oblékání a svlékání se či obsloužení se na toaletě.
Celá řada dětí tu či onu z výše jmenovaných schopností při vstupu do první třídy neměla a přesto školou nejen prošla, ale dokonce ji absolvovala úspěšně. Pokud si dítě plete trojku s osmičkou, nekreslí jako sousedovic Verunka a místo zavazovacích bot si pro jistotu vyprosí ty na suché zipy, jistě není třeba hned přemýšlet o odkladu školní docházky. Nejistoty v tomto směru může vyřešit některá z pedagogicko–psychologických poraden, kde si rodiče mohou o zralosti svého potomka v klidu popovídat a poradit se s odborníky. Sdílet článek na: 

Sekce: Přílohy, Doma, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 50 12. – 18. prosince 2017

Kudy putuje Betlémské světlo?

Už tuto neděli zamíří Betlémské světlo z Vídně a Lince do České republiky. Rozvezou ho skauti. Přinášíme i příběh dvanáctiletého Rakušana Tobiase Flachnera, který…

celý článek


Svěřit se do Božích rukou

Už jen za pár dnů uslyšíme během půlnoční mše vyprávění z Lukášova evangelia o tom, jak se betlémských pastýřů „zmocnila velká bázeň“, když jim anděl Páně…

celý článek


Aby se i dospělí divili...

„Pod stromek bych chtěl lego, tablet a mobil,“ žádá si kluk. „V žádném případě!“ vyděsí se maminka, načež pořídí všechno – a k tomu ještě něco nepotřebného,…

celý článek


DARUJTE KATOLICKÝ TÝDENÍK

Už začínáte přemýšlet nad dárky pod stromeček? Tím naším můžete povznášet, inspirovat a (in)formovat po celý rok!

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2017

© Katolický týdeník 2004 - 2013, všechna práva     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay