Na mozaikách, portálech i malbách

Vydání: 2016/47 Američtí biskupové po volbě: Slyšíme vás, 15.11.2016, Autor: Jan Royt

Příloha: Perspektivy 47

Z vatikánského rozhlasu pravidelně zaznívá znělka, původně složená na text hymnu Laudes regiae (Laudes imperiae): „Christus vincit! Christus regnat! Christus imperat!“ Text má podle tradice kořeny v korunovační liturgii císaře Karla Velikého v roce 800.


Kristus s královskou korunou na portále baziliky sv. Trophima v Arles.               Snímek archiv autora

Označení Krista za krále má své kořeny v židovském a orientálním pojetí vladaře. Král je tou osobou, která mocně a moudře vládne zemi, je nejvyšším zákonodárcem i soudcem a je také zbožný (kněz a král). Za ideální vladaře, k nimž byli přirovnáváni také světští králové, byli považováni statečný David, moudrý Šalamoun a zbožný Melchisedech. Jejich sochy se staly součástí královských galerií na francouzských katedrálách (např. Notre Dame v Paříži či Notre Dame v Chartres). Křesťané toužili po ideálním království – království Božím, které podle epištoly apoštola Pavla Římanům (14,17) spočívá „ve spravedlnosti, pokoji a radosti z Ducha Svatého“.

Podle současných interpretací ranně křesťanští teologové v Římě využívali k šíření křesťanské zvěsti římské triumfální symboliky, která byla pro slavnostmi žijící místní obyvatele přijatelným exegetickým prostředkem.

Schéma zobrazení vládce římského pantheonu Jupitera bylo převzato pro zobrazení trůnícího Krista Pantokratora či Kosmokratora, jenž obvykle stojí na sféře symbolizující vesmír. S takovýmto zobrazením Krista Kosmokratora se setkáváme na mozaice v apsidě kostela S. Vitale v Ravenně (kol. 526). Se zobrazením Krista Pantokratora se velice často setkáváme na portálech středověkých katedrál. V některých případech má Kristus na hlavě královskou korunu, jako například na portále baziliky svatého Trophima v Arles (pol. 12. stol.).

Kristus může kralovat také s kříže, jak je to patrné u velmi uctívaného kříže zvaného Volto Santo (Svatá tvář; kol. 742, katedrála S. Martino, Lucca). Živý Kristus na kříži je oblečen do dlouhé tuniky a na hlavě má královskou korunu. S papežskou tiárou je vyobrazen apokalyptický Bůh v nástavci na tzv. Gentském oltáři (1432, katedrála sv. Bavona v Gentu), který je dílem bratří Eycků. Poctu jako králi vzdávají Kristu na klíně trůnící Panny Marie králové světa, reprezentovaní trojící vladařů.

Královské koruny na hlavě mívají i sošky Jezulátek – tak je tomu i v případě Pražského Jezulátka v kostele Panny Marie Vítězné, které dostalo koruny darem od zbožných poutníků. Jako vládce ozdobený královskou korunou vystupuje Kristus v námětu Korunování Panny Marie, v této scéně má na hlavě korunu i sám Bůh Otec (např. Mistr Křivoklátského oltáře, 1490).

V oblasti východního křesťanství se pak setkáváme se zvláštní ikonou Krista Krále. Jde o polopostavu Spasitele oblečeného do královského pláště, který v rukou drží žezlo a říšské jablko a hlavu má ozdobenu korunou.

Autor je historik umění


 

Sdílet článek na: 

Sekce: Články, Perspektivy, Přílohy



Aktuální číslo 42 16. – 22. října 2018

Sedm nových přímluvců v nebi

Svatý otec v neděli kanonizoval sedm světců v čele s papežem Pavlem VI. Na Svatopetrském náměstí se shromáždilo 70 tisíc lidí.

celý článek


Stovky lidí podpořily čínské křesťany žádající o azyl

Pět set lidí demonstrovalo v neděli 14. října v centru Prahy na podporu čínských křesťanů, kteří v ČR žádají o azyl.

celý článek


Deformují pohled na svět

Slovo „sekty“ se z veřejného prostoru v posledních letech téměř vytratilo a zdá se, že ty, které by byly pro člověka nebezpečné, jsou méně aktivní. Ostražitost…

celý článek


Farníci vybrali na kapli v Kongu

V minulých dnech se z misijní cesty do Konga vrátil farář v Přibyslavicích na Třebíčsku P. Jacek Kruczek, který před dvanácti lety přišel z Polska posílit moravskou…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2018

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay