26. března–1. dubna 2024
Aktuální
vydání
13
Předchozí vydání
Hledat
Archivní článek

Modrý Harlekýn jako hudební nástroj

16. 8. 2005

|
Tisk
|

Vydání: 2005/30 Automobilismus, 16.8.2005, Autor: Aleš Palán

Příloha: Doma

Poslední dny školního roku s sebou nesou již tradičně závěrečné dny dvou prestižních festivalů vážné hudby. V moravské Kroměříži je to festival současné duchovní hudby Forfest, ve východních Čechách pak Smetanova Litomyšl (SL). Ta letos reflektovala výročí ukončení druhé světové války ryze křesťanským podtitulem Smíření.

Za stěžejní program označili sami organizátoři SL první koncertní provedení Oratoria smíru Jiřího Pavlici. Přítomný autor si ostatně vysloužil nejintenzivnější potlesk publika. „Oratorium nese výrazný prvek pravoslaví, Starého zákona, protestantství a řeckého či staroslověnského křesťanství - nesmíme přece zapomínat na Cyrila a Metoděje. To všechno připomíná naše kořeny,“ řekl po představení Jiří Pavlica.

Ve vyprodaném hledišti druhého zámeckého nádvoří litomyšlského zámku bylo při vystoupení J. Pavlici vidět mnoho mladých tváří. Je vidět, že se o festival zajímají - jeho letošní program jim vyšel výrazně vstříc nejen zavedením rodinného vstupného na některé koncerty, ale i výběrem repertoáru. Například dětská opera Hanse Krásy Brundibár byla za války hrána v terezínském ghetu a na SL ji představil chlapecký pěvecký sbor Boni Pueri. „Posluchači v zahraničí o Brundibárovi hodně vědí, znají i další autory terezínské hudby,“ uvedl sbormistr souboru Pavel Horálek. Mladí a dětští posluchači také otevřeněji než starší generace přivítaly kontroverzní nastudování Prodané nevěsty pražským Národním divadlem. „Nečekal jsem, že by mě ,Prodanka‘ mohla vůbec zaujmout. Když se to ale udělá moderně, má pořád co říct,“ pochválil klasiku patnáctiletý Honza, který jinak přijel do Litomyšle na vystoupení rockové legendy SBB. Té kromě lídra skupiny - polského multiinstrumentalisty Józefa Skrzeka - dominoval světoznámý americký bubeník Paul Wertico, držitel sedmi cen Grammy. Největší hvězda festivalu vážné hudby tak paradoxně pocházela z jazzové a rockové oblasti. 

Mezi hosty festivalu byl také P. Zbigniew Czendlik (prohlásil, že díky festivalu se stávají lidé krásnější - a totéž by chtěl v malém měřítku dosáhnout ve svém novém domově pro pěstounské rodiny) a již posedmé P. Tomáš Halík. Ten také celebroval závěrečnou mši svatou v piaristickém chrámu Nalezení sv. Kříže. Symbolika bohoslužby v komunisty zdevastovaném kostele byla nad jiné výmluvná a přitáhla stovky lidí.   

Forfest Kroměříž

Co se týká kroměřížského Forfestu, jeho pravidelným účastníkem  je Kojetínská industriální filharmonie. Soubor, který vznikl v roce 1999, zaujal širokou veřejnost i odbornou kritiku už při svém prvním koncertě. Jedná se totiž o hudbu, kterou hrají nehudebníci - mladí lidé, kteří nikdy neprošli žádnou hudební výchovou. Industriální skladby využívají skutečně neobvyklé „nástroje“, lépe řečeno nářadí: brusku, kladivo, kovadlinu, plechy různých velikostí, PET láhve, talíře, příbory, sklenice, květináče, sušák na prádlo... Skladby jsou hrány ze speciálních not, takže každý z hráčů se musí pečlivě učit, aby v orchestru obstál. Soubor postupně buduje vlastní repertoár, přičemž na koncertě zazněly hned dvě novinky, mezi nimi i dětský houslový koncert (houslový part na úrovni schopností žáků ZUŠ). Orchestr hraje i rozsáhlejší skladby, vytvořil už dvě velké industriální symfonie, část té druhé posluchači na koncertě také slyšeli.
     Originální soubor založil Petr Samlík, pod jehož vedením získal nejen mnoho příznivců soudobé hudby, ale i ocenění odborníků. Jedním z těch, kdo Kojetínskou industriální filharmonii obdivovali, byl i Theodor Wiprud, dramaturg New York Philharmonic Orchestra, který letošní Forfest navštívil: „V New Yorku pořádáme pravidelné koncerty pro mládež vždycky v sobotu odpoledne. V současnosti je právě tohle moje hlavní práce. Koncertujeme s Newyorskou filharmonií nebo s Brooklynskými filharmoniky a pro děti pravidelně pořádáme i koncerty komorní hudby. Někdy vyzveme několik dětí, dáme jim do ruky třeba bubínek nebo jiný snadný nástroj a ony si s námi mohou zahrát. Kojetínská filharmonie má ale program dokonale nacvičený a děti to mají promyšlené - vždyť hrají podle notového zápisu, ačkoli to jsou nehudebníci. Je to obdivuhodné.“ 
     Na dalším dětském koncertu na Forfestu bylo nejen co poslouchat, ale i na co se dívat. Prostorám v zámecké Salla Terreně vévodila plastika Modrý Harlekýn, v sousedství s několika bateriemi bubnů a deskových zvonů; napravo se tyčil jakýsi Golem s lesklými ocelovými pružinami. Perkusionista Dan Dlouhý přednášel do mikrofonu různé fragmentální texty, přičemž se sám doprovázel na bicí a rozhýbal i pružinového Golema. Zdá se, že i hojně zastoupené dětské publikum sledovalo jeho kreaci se zájmem. A pak došlo k rozeznění Modrého Harlekýna,  nejkrásnějšího nástroje večera. Překvapil neobvyklými a nepředvídatelnými zvukovými možnostmi (součástí
objektu je například i nástroj po staletí známý jako tzv. hřebíkové housle). Před posluchači se v tu chvíli otevřel poetický a překvapivě krásný hudebně-vizuální svět, svět imaginace, barev, světla a pohybových vjemů, slovy nepopsatelné hudební království, snad až hudební ráj.

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou