Glosy - reality show jako svádění

Vydání: 2005/39 Jak vidí církev mladí lidé, 11.10.2005, Autor: Petr Příhoda

Příloha: Perspektivy

Glosy

Nesednout na lep, ale rozumět! Platí to i v opačném směru: Rozumět, ale nesednout na lep! – Toto ponaučení vyvoďme z vítězného tažení televizního pořadu nového typu Evropou. Je jím tzv. reality show, která se nám představila hned ve dvou podobách. Nápad se zrodil v Holandsku. Jistá komerční televizní stanice se tam snažila čelit poklesu sledovanosti. Na poradě se kdosi zmínil o vědeckém zkoumání lidského chování v zátěžové situaci. Ostatní se toho chytli. Nešlo jim o výzkumný projekt, ale o vzrušující podívanou na frustrovaného jedince či skupinu. Zabralo to, sledovanost se závratně zvýšila, na lep jim sedly miliony diváků. A v dalších zemích to dopadlo stejně. Původním motivem je tedy zvýšení sledovanosti – a naděje na tučnou odměnu pro účastníky.

Pořad je určen tzv. většinovému divákovi. Ten je komerčně televizní praxí cvičen v roli kibice už léta (TV Nova!). Účinkující představují týž mentální typ, jinak by většinového diváka nezaujali. Komerční televize (nejen ona, ale hlavně ona) v nás oslovuje to, co mají všichni lidé společného. Tím jsou syrové pudově-emoční dispozice: sexualita, agresivita a narcismus. Tři struny v podpalubí lidské duše. Ty je třeba rozeznít v účinkujících a skrze ně i v divákovi. Ten má navíc božský pocit, že může do toho hemžení svým občasným hlasováním zasáhnout.

Bytostná lživost pořadu spočívá v sugesci pocitu, že divák sleduje „realitu“, tedy pravou, nezastřenou (odhalenou) skutečnost. Přitom jde o aranžovanou scenérii, jejíž účastníci jsou nejen nezvykle frustrováni, ale i skrytě manipulováni. Divákovi to nevadí. Prožívá podobnou slast jako pavlačová drbna, když slídí ostřížím zrakem po soukromí svých bližních, protože tím uniká tušené prázdnotě vlastní duše.

Tím, co pořad tohoto typu odhaluje, je primární funkce masových médií, jíž je svádění (viz esej D. Pastirčáka, Perspektivy 12/2005). Holandská televize svedla britskou, německou atd. I další média se nechávají svést. Např. deník MF Dnes, pokládaný za seriózní, sice uveřejní varovnou analýzu pořadu od Karla Hvížďaly, ale jedním dechem věnuje témuž pořadu zvláštní přílohu, která svádí čtenáře k přesvědčení, že reality show je událostí s velkým U.

Svedené miliony diváků (u nás tři až čtyři) naznačují, že zmíněná pavlačová drbna není bezvýznamnou komickou figurkou, ale že vyprázdněnost duše je už masovým jevem. Mluví-li někteří sociologové o moderní společnosti jako o „společnosti zábavy“, nevystihují to nejdůležitější: nejde tolik o zábavu, ale o útěk před smrtelným ohrožením nudou.             

Sdílet článek na: 

Sekce: Perspektivy, Přílohy, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 12 19. – 25. března 2019

Biskupové se modlili na poušti

Minulý týden prožili čeští a moravští biskupové duchovní cvičení v Izraeli, modlili se na poušti i u Božího hrobu. Tento týden pokračují v Jeruzalémě plenárním zasedáním.

celý článek


Abychom se naučili správně rozlišovat

Několika osobností jsme se zeptali, co jim pomáhá, aby slyšeli hlas svého svědomí, a jak v tom sami podporují druhé.

celý článek


Křesťan v rozbouřených časech

Žijeme ve zvláštní době. Všechno se zdá být v pohybu. Jsme vystaveni záplavě obrazů, slov a zpráv. Překotné tempo změn strhává staré jistoty dravým proudem pádícího…

celý článek


Práci mezi Romy bych neměnil

Romské poutě nebo živelné modlitby chval – to si představíme, když se řekne „pastorace Romů“. Na východě Slovenska, kde Romové tvoří až polovinu obyvatelstva a…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2019

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay