Ekumenismus jako ustavičné obrácení

Vydání: 2015/3 Společným hlasem proti terorismu, 13.1.2015, Autor: Ctirad Václav Pospíšil

Příloha: Perspektivy 3

Týdny modliteb za jednotu křesťanů mají za sebou více než staletou historii. Základní podmínkou k dosažení kýžené jednoty je však proměna srdce každého z nás.
 
 
Zástupci křesťanských církví v ČR se nedávno sešli ke společné modlitbě během Evropského setkání mladých v Praze.Snímek Jan Čermák
 
Řekneme-li, že každý z nás je výrazně určován svými vztahy k ostatním, asi tím nikoho nepřekvapíme. Křesťan si v dané souvislosti možná uvědomí trojiční souvislost vyřčené pravdy, protože totéž platí o osobách Otce, Syna i Ducha Svatého v jediném věčném božství. Společenství Trojice je úchvatnou nebeskou symfonií, kterou máme my pokřtění nechat zaznívat před tváří stvoření. Na kvalitě výkonu orchestru, církve, pak závisí naše věrohodnost i přitažlivost zvěsti, již předkládáme. „A slávu, kterou jsi dal mně, dal jsem já jim, aby byli jedno, jako my jsme jedno: já v nich a ty ve mně. Tak ať i oni jsou v dokonalé jednotě, aby svět poznal, že ty jsi mě poslal a žes je miloval, jako jsi miloval mne“ (Jan 17,22–23).
 
Potrhané křesťanstvo je ohavnou disharmonií, která leckdy až děsivě snižuje věrohodnost nás všech. Zmíněné rozdělení však má podobu nejen různých konfesí, ale prostupuje často brutálně i našimi společenstvími, která jsou na první pohled silně poznamenána posluhováním světským bůžkům mediality, peněz a moci, neusmířeností, závistí, řevnivostí, neochotou přijímat druhé a trpělivě jim naslouchat… Zkrátka a dobře, s ekumenou musí každý začít sám u sebe. Jedná se o permanentní boj s neláskou, pýchou, závistí, vlastní ukřivděností, neochotou odpustit a smířit se s druhými i sami se sebou. Lze tedy říci, že prvořadým kořenem ekumeny je nefalšované úsilí o vlastní obrácení.
 
Nikdo nemá monopol
 
Ekumenická spiritualita tedy není nic jiného než snaha o autentickou křesťanskost. Co není skutečně křesťanské, nemůže být pochopitelně opravdově ani katolické, ani pravoslavné, ani evangelické. Pravá křesťanskost je zároveň nefalšovanou lidskostí. Nerespektování nastíněné hierarchie trojjediné identity křesťana je duchovní pokřiveností, která následně působí rozdělení církve. Nikdo z nás jako jedinec a žádná konfese nemá výlučný monopol na autentickou humanitu a christianitu.
 
S řečeným souvisí další nepopiratelný princip: Nesmíme svou identitu vymezovat tím, čím nejsme (nekatolík, nepravoslavný, neevangelík), to by byla vlastně antiidentita, nýbrž tím, čím jsme. Jakmile křesťan vezme za své právě načrtnuté vymezení své totožnosti, začne předjímavě zakoušet univerzalitu – ekumenicitu – katolicitu svého vlastního bytí v Kristu. Ze společenství takto smýšlejících křesťanů bez ohledu na konfese pak prorocky vyzařuje tajemství nebeského Jeruzaléma.

 

Sdílet článek na: 

Sekce: Články, Perspektivy, Přílohy

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 7 13. – 19. února 2018

Půst je cesta k sobě, Bohu i druhým

Čas odříkání a újmy je pouze jednou z podob čtyřicetidenního období, do něhož vstupujeme touto Popeleční středou. Půst však klade na křesťany mnohem větší nároky.…

celý článek


Putuji směrem k Domovu, píše Benedikt XVI.

O víkendu uplynulo pět let od rezignace papeže Benedikta XVI. Stalo se to poprvé po 600 letech. Nyní oznámil, že už je „na pouti k Domovu“.

celý článek


Uznán 70. zázrak z Lurd

Biskup Jacques Benoit-Gonnin ze severofrancouzské diecéze Beauvais vyhlásil, že církev uznává uzdravení řeholní sestry Bernadette Moriauové (79) za lurdský zázrak. Je v…

celý článek


Jak může vypadat dobrý půst?

Někteří lidé se nad otázkou v titulku příliš nezamýšlejí. Občas si něco odepřou, nejedí maso a jsou uchlácholeni zkušeností, že stejně tak, jako půst přišel, tak zase odejde…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2018

© Katolický týdeník 2004 - 2013, všechna práva     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay