Vymalované Boží hřivny

Vydání: 2018/20 Rekordní Katolické dny i s Čechy, 15.5.2018, Autor: Karolína Peroutková

Příloha: Doma

Přejete si mít doma dítě, které by dohlédlo dál než k nejbližší zatáčce? A nebálo se k ní vydat i přes mnohá stoupání, výmoly a překážky? Směřujte ho k umění. Pokud jej podpoříte, k cíli dojde. Navíc s úsměvem a písní na rtech.


Namaluj cokoli, co je na nebi. Ilustrační snímek archiv ZUŠ Open.


Kdekdo si vzpomene na tu vůni z dětství: voněl tak kov prvních fotoaparátů, zavála při otevření pouzdra dědečkovy trubky, možná ji někdo našel v krabici prošlých olejových barev. Anebo to byla chvíle vytržení při výjimečném koncertu, divadelním představení či před krásným obrazem. Jiného zase okouzlil osvícený pedagog a nejčastěji zde vypomohla „liduška“, dnešní „zuška“ neboli základní umělecká škola. Taková poodhrnutí opony, kdy je možné zahlédnout plody krásného umění a odhalit Boží hřivny, leckoho ovlivní na celý život.

Při prvních vystoupeních malých hudebníků můžeme snadno vycítit jejich úsilí korunované radostí z výsledku. Blíží se celorepubliková akce ZUŠ Open (24. 5.), která veřejnosti představí mnoho dětských vystoupení – a můžeme jen hádat, nakolik se zde úsilí prolíná s talentem. Ten je vrozený, což obecně uznávají dětští psychologové, ale jako rodiče a učitelé můžeme celou řadu dovedností svých potomků ovlivnit a podpořit. „Na nás dospělých záleží, jakým způsobem děti motivujeme, aby vnímaly hudbu, výtvarné umění nebo tanec. Můžeme s nimi zpívat, hrát si, ukazovat na krásné věci kolem. Spousta dovedností se dá vychovat,“ říká sopranistka a hudební manažerka Irena Houkalová.

Vnímat krásu života

A jaké plody dětem přinese taková naše snaha? „Uměním obohacené děti mají tvůrčí přístup k životu, dokážou své myšlení obohatit o nápady plné fantazie. Nebojí se také představit své nápady druhým,“ podotýká ředitel pražské Základní umělecké školy Jana Hanuše Miloslav Tengler. K tomu jim právě na „zušce“ napomáhá příprava ke zvládání pracovních úkolů, práce na detailu, snaha vyniknout, upozornit na své dovednosti a spolupráce s vrstevníky. „Naučíme-li děti interpretovat umění, naučíme je i přijímat život v celé jeho kráse,“ dodává ředitel.

Nečekaným přínosem je radost, kterou často prožívají ti, kteří se touto prací živí. Ponoření se do tvorby a hledání nových cest k sebevyjádření bývá často vstupenkou do jiného světa.

KAROLÍNA PEROUTKOVÁ
 

 

Sdílet článek na: 

Sekce: Přílohy, Doma, Články



Aktuální číslo 38 18. – 24. září 2018

Letní rekord koledníků

Slova „Tříkrálová sbírka“ a „rekordní“ se vedle sebe ocitají ve zprávách o výsledcích koledování. Nového rekordu se ovšem koledníkům podařilo dosáhnout minulou…

celý článek


Mluví se o nich na každém rohu

Co znamená výraz „křesťanské hodnoty“? Jak se zvěst evangelia může změnit v hodnotový systém? Jak je možné, že se „křesťanské hodnoty“ stávají zásadním…

celý článek


Výchova k občanství

Demokracie nemůže bez osobní odpovědnosti občanů za věci veřejné dobře fungovat, a právě proto vyžaduje neustálou výchovu – a to nejen mládeže, ale i dospělých.

celý článek


Jak se Pobaltí chystá na příjezd papeže?

V předvečer papežovy návštěvy pobaltských zemí – Estonska, Lotyšska a Litvy – odpověděl na dotazy KT PHILIPPE JOURDAN, francouzský biskup, který od roku 2005 působí…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2018

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay