Reforma školství - očekávání a praxe

Vydání: 2007/39 Evangelizace dům od domu, 25.9.2007, Autor: Gabriela Plačková

Příloha: Doma

Začátkem letošního školního roku vstoupila do základních škol dlouho připravovaná reforma školství. Pedagogické týmy jednotlivých základních škol měly dva roky na vytvoření vlastního vzdělávacího programu, podle něhož musely začít letos vyučovat minimálně v prvních a šestých třídách.
Zmiňovaná reforma má školám přinést větší autonomii. Nemusí už vyučovat podle ministerstvem školství stanovených osnov, ale podle vlastních vzdělávacích programů, v nichž si mohou svou školu profilovat podle svých představ. V rámcovém vzdělávacím programu, ze kterého musely pedagogické týmy škol při tvorbě svých vzdělávacích programů vycházet, jsou stanoveny cíle, jichž by žáci měli během vzdělávání dosáhnout. Školy mají nově například možnost propojovat znalosti a dovednosti z jednotlivých předmětů do jednoho. Mění se i předměty, na které jsme byli zvyklí – například fyzika, chemie, přírodopis a zeměpis se prolínají v jeden celek nazvaný Člověk a příroda.
Důležitým novým prvkem je termín klíčové kompetence. V podstatě jde o popsání dovedností, schopností a znalostí, kterých by dítě mělo dosáhnout během základní školy. Těchto kompetencí je stanoveno celkem šest. Jednou z nich je kompetence komunikativní, při níž by se děti měly naučit základním komunikačním návykům, využívat vlastních znalostí při komunikaci s lidmi, asertivitě, slušnosti či schopnosti, jak nejlépe dosáhnout svých záměrů. Nová školní reforma má samozřejmě své příznivce a odpůrce. Ředitelka Základní církevní školy Sester Voršilek v Praze Jana Nováková v ní vidí jak pozitiva, tak negativa: „Za kladné považuji, že jsme se při tvorbě našeho vzdělávacího programu v učitelském sboru zdokonalovali v týmové spolupráci a zařazovali do něj to, co jsme již léta dělali dobře. Zároveň jsme si uvědomili, co ze stávajícího můžeme zlepšovat. Přemýšleli jsme o utváření a rozvíjení kompetencí, které mají vytvořit základ pro celoživotní učení žáka a pro jeho úspěšnou orientaci v každodenním praktickém životě.“ Zápory pak ředitelka církevní školy shledává hlavně v časové a ekonomické nepřipravenosti procesu tvorby vzdělávacích programů. Jejich koordinátoři byli vzděláváni velmi opožděně. Pedagogická i rodičovská veřejnost připadá Janě Novákové neinformovaná a nemotivovaná. Jako omezující vidí také předepsaný počet hodin, které musí školy některým předmětům věnovat.
Pro samotné pedagogy na školách znamenala příprava vlastních vzdělávacích programů velké časové a pracovní nasazení, které bohužel nebylo žádným způsobem finančně ohodnoceno. Alespoň dodatečně se nyní hledají cesty, jak by se práce jednotlivých škol dala ocenit z prostředků evropských strukturálních fondů.
„Vytváření našeho vzdělávacího programu pro nás znamenalo rok práce. Myslím si ale, že to byla práce pro odborné týmy lidí s mnohaletou praxí, chutí a vůlí osnovy a metodiky vytvářet. Ale alespoň jsme si díky reformě mohli znovu ověřit, co chceme a máme učit, proč to máme učit a také proč by to či ono měli žáci umět,“ uvádí Jana Válková, ředitelka pražské základní církevní Veselé školy.
Pro rodiče a veřejnost vůbec by měla mít každá škola od září tohoto roku svůj vzdělávací program dostupný. U některých škol ho naleznete na jejich internetových stránkách, jinde vám ho na vyžádání půjčí. Sdílet článek na: 

Sekce: Přílohy, Doma, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 3 15. – 21. ledna 2019

Panamské Jezulátko přivítalo Čechy

Panama přivítá na Světovém dni mládeže 22.–27. ledna více než 200 tisíc mladých lidí ze 155 zemí světa. Na místě jsou už čeští poutníci se dvěma biskupy.

celý článek


Tři králové v bance i v Senátu

Do Tříkrálové sbírky se stále častěji zapojují i firmy. Většina z nich zve koledníky, které vyšle Charita. V České spořitelně uspořádali sbírku sami zaměstnanci.…

celý článek


Jan Palach: Jak reagovala církev?

Palachův čin otřásl celou tehdejší společností. Reagovali na něj i představitelé církve – a to jak domácí, tak i světové.

celý článek


Karmelitky si staví klášter

Sestra karmelitka se zednickým kladívkem, kolečkem či za volantem traktoru. Takové obrázky lze spatřit v Drastech, osadě nedaleko Prahy. V prostorách bývalého statku tu roste…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2019

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay