Od ovečky z drátků k velikonoční radosti

Vydání: 2013/13 Těším se na setkání v Brazílii!, 26.3.2013

Příloha: Doma

Kreslit. Motat. Vyrábět. A ještě se u toho naučit, jak to chodí na světě a co to znamená někoho spasit. Také tak se připravují na letošní velikonoční svátky v Církevní mateřské škole Srdíčko na pražských Lužinách.

Sáhnout si na věci, zkusit, jaký mají tvar a povrch, jak fungují, co se s nimi dá dělat: to je základní způsob, jakým dítě poznává své okolí. Paní učitelky v Srdíčku v tom své svěřence určitě nešidí. Tzv. celistvá na smysl zaměřená pedagogika Franze Ketta a Esther Kaufmannové, podle níž jsou zdejší Kuřátka, Veverky a další třídy vedeny, přímo předpokládá zapojení dětské kreativity a fantazie. To když třeba děti za asistence učitelky vytvářejí z barevných šátků pastvinu pro ovečky Dobrého pastýře a zdobí ji rozmanitými přírodními materiály. „Děti potřebují věci prožít, ne o nich jen slyšet,“ tvrdí paní učitelka Irena Zálešáková. „Aby si uvědomily, jak očišťuje voda, potřebují zažít, co je být špinavý a zase se umýt.“ A aby si představily, jak je ztracené a znovu nalezené ovečce, nejlépe je ovečku si samy vyrobit a její příběh společně sehrát v šátkových kulisách.

Smysluplné tvoření

O ovečkách nejde řeč náhodou. V podobě vlastnoručního drátkovaného zápichu do květináče ji děti ze Srdíčka zrovna nedávno donesly domů. „Každý rok se o masopustním týdnu věnujeme nějakému zajímavému řemeslu,“ vysvětluje Irena Zálešáková. „Děti už se tak seznámily se zedničinou nebo prací švadleny a letos jsme pozvali uměleckou drátenici Ivanu Sedmerovou.“ Umělkyně dětem přinesla polotovary oveček a šestileté, ale i tříleté děti dozdobily zvířátka „rounem“ z jemných drátků a navlékaných korálků. Příběh o Dobrém pastýři zpracovaný výše zmíněnou pedagogikou byl pak logickým završením tvořivé činnosti. A drátovaný beránek se připojil k figurkám pastýřů, které paní Sedmerová pro Srdíčko postupně drátkuje: inspirací je loňské adventní vydání časopisu Duha.

I další výtvory ze Srdíčka (každému dítěti ty jeho shromažďují paní učitelky v osobním portfoliu, které se list za listem plní od nejnižší třídy až do nástupu na základní školu) ukazují, že zdařilost kresby či výrobku neroste s věkem tvůrce. Možná bezmála naopak. „Většina malých dětí je velmi kreativních a šikovných,“ podotýká Irena Zálešáková. „Bohužel se jejich tvořivost po odchodu ze školky už příliš cíleně nepodporuje.“ Vyrábění a práce s různými materiály přitom u dětí rozvíjejí mnoho předpokladů – podle paní učitelky jde například o rozvoj jemné motoriky nebo prostorového vnímání, fantazie, ale také zručnosti obecně. „Kromě toho je člověk, který tvoří, spokojenější,“ poznamenává paní učitelka. „I já sama, když mě přepadne splín, si jdu něco vyrobit. A moje vlastní děti mají svou polici s vlastnoručními výrobky a materiály k vyrábění nacpanou k prasknutí.“

Jak vytvořit Lásku

Letošní postní dobu doprovázely třídu paní učitelky Zálešákové vybrané příběhy z Ježíšova života, jež děti všelijak kreativně ztvárňovaly. „I ta vajíčka omalujeme, ale hlavně jsme se zaměřili na křesťanské poselství Vykoupení,“ objasňuje Irena Zálešáková. Vprostřed kruhu z bílého plátna na podlaze třídy leží křížek z olivového dřeva, dovezený přímo z Izraele; děti jej cípek po cípku odkryly uprostřed záhybů žluté látky, jako Bůh lidem odkrývá velikonoční tajemství. Čajové svíčky v kalíšcích kolem dokola – za každé dítě jedna – symbolizují světlo lásky: ode mě k tobě, ode mě k nám, ode mě k Bohu, jak děti směruje výše uvedená pedagogika. Děti si udělají a „osahají“ předměty, jež vždy symbolizují i něco jiného, a tím získávají zkušenost, kterou mohou sdílet s dalšími kolem sebe. Třeba též na to si v dospělosti vzpomenou, až doma najdou někde v květináči po léta zastrčenou ovečku z drátků.

Sdílet článek na: 

Sekce: Doma, Přílohy, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 46 14. – 20. listopadu 2017

Daň z náhrad znovu ve hře

Církevní restituce. Až do minulého týdne uzavřené téma se znovu stává součástí politického boje při povolebním vyjednávání o nové vládě.

celý článek


Češi pro Haiti: od adopcí k dílnám

Déle než měsíc strávila Klára Löffelmannová z Arcidiecézní charity Olomouc (ACHO) na Haiti. Po návratu se podělila o své zkušenosti.

celý článek


Potřebovali bychom také sochu Odpovědnosti

Před několika desítkami let mluvil rakouský lékař a zakladatel logoterapie Viktor Frankl o tom, že je sice hezké, že na východním pobřeží Spojených států příchozí…

celý článek


DARUJTE KATOLICKÝ TÝDENÍK

Už začínáte přemýšlet nad dárky pod stromeček? Tím naším můžete povznášet, inspirovat a (in)formovat po celý rok!

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2017

© Katolický týdeník 2004 - 2013, všechna práva     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay