Celistvá pedagogika pro smysly i duši

Vydání: 2013/36 Ať křik po míru stoupá vysoko!, 2.9.2013, Autor: Alena Scheinostová

Příloha: Doma

Skupinka dětí přinese barevný šátek a rozloží ho na podlaze. Teď je to třeba louka. A také je to pedagogika Franze Ketta vycházející z křesťanského pojetí člověka, která začíná zdomácňovat nejen ve zdejších církevních školkách.

Vláček jede. Ale bez spolupráce by to nešlo. A my to už víme. Snímek archiv Evy Muroňové

Celistvá na smysl zaměřená pedagogika Franze Ketta jako by nebyla ničím novým. Děti si hrají s dřívky, papírky, mušličkami či barevnými šátky a představují si, co by to či ono mohlo znamenat. Zkušený pedagog či katecheta však jejich vjemy a postřehy povzbuzuje a řídí, často podle evangelních vyprávění či životů svatých, takže během hry s dětmi procvičí barvy, pravolevou orientaci, řeč, paměť i sociální dovednosti. A co je hlavní – přes všechny ty šátky a další pomůcky se děti seznámí s biblickými obrazy a poselstvími, prožijí je a zakusí je všemi smysly. Zažijí samy sebe, druhé okolo, a tak jsou vedeny i k osobnímu vztahu s Bohem v jeho každodennosti a intenzitě.

Zapoj mě celého

U zrodu tohoto pedagogického směru stáli Franz Kett a sr. Esther Kaufmannová 
– vedoucí referátu pro předškolní vzdělávání mnichovské arcidiecéze a vychovatelka v jedné z mnichovských mateřských škol. Dětskou intuici, tvořivost a fantazii společně zapojili do služeb celkového rozvoje osobnosti dětí – a nedílně propojené nechali také náboženské a ostatní předškolní vzdělávání. „U nás se tato pedagogika rozvíjí od konce devadesátých let minulého století, od roku 2009 pak také oficiálně, pod hlavičkou občanského sdružení Společnost pro celistvou na smysl zaměřenou pedagogiku Franze Ketta akreditovaného ministerstvem školství,“ vysvětluje odborná garantka českých programů této pedagogiky Eva Muroňová. „Jsme partnerskou organizací německé společnosti Institut für ganzheitlich sinnorientierte Pädagogik – RPP, která má další zástupce také v Rakousku, Švýcarsku, Belgii, Tyrolsku nebo v jihokorejském Soulu,“ vysvětluje garantka.

Společnost pořádá řadu kurzů, na nichž se zájemci mohou seznámit s principy této pedagogiky. Vyučující mateřských škol pak podle ní mohou například pomoci žákům rozvíjet mezilidské vztahy, rodiče a katechetépřipraví děti ke svátostem anebo se kazatelé inspirují, jak účinně promlouvat k malým posluchačům na dětských bohoslužbách.

Já jsem, ty jsi

Vedoucí Církevní mateřské školy ve Zlíně Magdaléna Kovářová ke své odborné zkušenosti s pedagogikou F. Ketta poznamenává: „Napadá mě především slovo aktivita – taková, která dětem pomáhá zvládat každodenní situace a přináší jim radost z toho, že jsou, že něco umějí a mají vedle sebe někoho, s kým mohou být.“ Zatímco některé děti by řešily své potřeby strkáním či pěstmi, Kettova pedagogika je možností, jak u dětí jednoduše a kreativně rozvíjet schopnost vztahu a zdravého sebeprosazení. „Poměrně často se setkáváme s tím, že děti neumějí komunikovat, nevědí si rady s tím, jak vyjádřit své potřeby, jak si vůči druhým vymezit zdravé hranice a dát jim najevo, co se jim líbí a nelíbí,“ podotýká Magdaléna Kovářová. „Učíme tedy děti vyjádřit se slovně i přijmout a respektovat vyjádření druhého. Jde o to naslouchat a dívat se, jak spolu děti komunikují, dávat jim laskavým způsobem zpětnou vazbu, a učit je tak laskavě komunikovat s druhými.“ Celistvý a zdravý individuální rozvoj i schopnost vztahu k druhému a k Bohu je tak jedním z cílů Kettovy pedagogiky, ať už k tomu pomáhá hra s kameny anebo přelévání vody ve džbánech jako na svatbě v Káni. „Být ve vztahu a být ve vztahu aktivní,“ shrnuje Magdaléna Kovářová.

Sdílet článek na: 

Sekce: Články, Doma, Přílohy

Zobrazit vše Zobrazit vybrané

Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 46 14. – 20. listopadu 2017

Daň z náhrad znovu ve hře

Církevní restituce. Až do minulého týdne uzavřené téma se znovu stává součástí politického boje při povolebním vyjednávání o nové vládě.

celý článek


Češi pro Haiti: od adopcí k dílnám

Déle než měsíc strávila Klára Löffelmannová z Arcidiecézní charity Olomouc (ACHO) na Haiti. Po návratu se podělila o své zkušenosti.

celý článek


Potřebovali bychom také sochu Odpovědnosti

Před několika desítkami let mluvil rakouský lékař a zakladatel logoterapie Viktor Frankl o tom, že je sice hezké, že na východním pobřeží Spojených států příchozí…

celý článek


DARUJTE KATOLICKÝ TÝDENÍK

Už začínáte přemýšlet nad dárky pod stromeček? Tím naším můžete povznášet, inspirovat a (in)formovat po celý rok!

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2017

© Katolický týdeník 2004 - 2013, všechna práva     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay