26. března–1. dubna 2024
Aktuální
vydání
13
Předchozí vydání
Hledat
Archivní článek

Air Asia

24. 4. 2007

|
Tisk
|

Vydání: 2007/17 Kronikáři, 24.4.2007, Autor: Václav Sokol

Příloha: Perspektivy

Není mnoho tak zajímavých věcí, jako spatřit svůj obraz. Zrcadlo znali už v dávných civilizacích a později se lidé pokoušeli uchovat část své identity v podobiznách. Dalekosáhlé možnosti přinesla fotografie, vyvíjející se až k současnosti, kdy i děti vlastní digitální fotoaparát. Masové rozšíření jako by ale fotografii ubralo na její dráždivé zajímavosti. Podobenky na občanských průkazech nás sotva dojmou.
Jsou země, kde je situace jiná. Jeden z kočovných fotoateliérů si před čtvrtstoletím zařídil Rashid Shaikh v Kalkatě. Provázeje divadelní společnost, převážel na malém náklaďáku prkna, bambusové tyče a pár lamp. V místech účinkování stavěl přístřešek, v němž potom fotografoval příchozí v kulisách, dodávajících lesk a význam i chudákům. Za pětatřicet centů si mohli vybrat, v jakých souvislostech by se rádi viděli. V autě nebo v letadle, na motorce či ve společnosti populárních hvězd Bollywoodu. Někdy ale také na pozadí spáleniště domu nebo dopravní nehody. Dokument o tom, že přežili, zdůrazňoval jejich existenci.
Když se fotografie „ujme“, je její vývoj asi všude podobný. Také naše prababičky se před sto lety nechávaly fotografovat v ateliérech před kulisami, připomínajícími zámecké interiéry. Ale české země se vyvíjely k dnešnímu blahobytu pozvolna a byly-li kdy koloniemi, pak v jemnější a ne tak drastické formě, než jak svou závislost prožívali například Indonésané, Barmánci či Vietnamci. V Asii probíhal vývoj drsně a překotně, víme o něm jen zlomkovitě ve výběru zprostředkovávaném novinami, časopisy a televizí. Do prázdného prostoru naší nevědomosti o největším a nejlidnatějším světadílu proniká paprsek současné výstavy v pražské Langhansově galerii.
V nových dějinách jihovýchodní Asie probíhaly kruté války, stejně jako v Evropě temně proslula místa hrůzy, kde byli lidé mučeni a vražděni. Ve zdech budovy S–21 (Security Prison 21) v kambodžském hlavním městě se po řádění Rudých Khmerů našla svědectví o nezměrném lidském utrpení. V letech 1994 a 1995 tam fotografoval Francouz Dominique Merigard, vytvořil cyklus Svědek S–21. Vlády se v Kambodži střídaly, trápení ale zůstávalo. Přísloví „Když stoupne voda, jsou mravenci potravou pro ryby, když opadne, žerou mravenci ryby“ vyjadřuje beznadějnost tamější situace.
Válka ve Vietnamu je cyklus dokumentárních fotografií Mai Nama. Vznikal jako reportáž pro severovietnamské noviny, není tedy nestranný. S odstupem času (snímky jsou z let 1960 až 1975) se ale zdá, že hrůzy války zůstávají děsivým lidským selháním, i když k nim vedly zdánlivě racionální důvody. To je zřejmě přesvědčením saigonského rodáka Tri Huu Luu, který uprchl z Vietnamu, aby nebyl odveden pro válku proti Kambodži. Studoval fotografii v USA, ale vrátil se do vlasti, kde svými snímky reflektuje svůj život buddhistického mnicha. Svět se změnil, obyvatelé Srí Lanky, Bhútánu, Malajsie či Bangladéše už nevzhlížejí k fotoaparátu jako magickému předmětu, používanému kolonizátory. Užívají ho stejně dovedně jako Evropané či Američané a odkrývají nové skutečnosti stvořeného, ale stále vznikajícího světa. Když v Čechách osmdesátých let čtyři fotografové pracovali na projektu „český člověk“, netušili možná, že už od šedesátých let vzniká v malajské Malakce něco podobného. Také tam přiváděli před čisté pozadí lidi chtivé svého obrazu, odměnili je malou kontaktní fotografií a pracovali na impozantní sbírce lidských podob. Nemluví jenom tvář, mluví postoj, ruce, šaty, mluví to, jak se lidé k sobě staví, jaké hierarchie vztahů vznikají ve skupinách. Naslouchat můžeme všichni a náš údiv nad pestrostí světa bude stále větší.
Václav Sokol
Výstava, výběr z loňského nizozemského fotofestivalu Noorderlicht probíhá v galerii Langhans (Praha 1, Vodičkova 37) do 1. 7. 2007.
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou