Podobenství o zániku pyšné civilizace

Vydání: 2007/7 Dokud nás smrt nerozdělí, 13.2.2007, Autor: Jaroslav Šebek

Jednoduchý a dojímavý příběh, ovšem s řadou zbytečně drastických scén. Tak by se dal velmi stručně popsat děj nejnovějšího filmu amerického herce a režiséra Mela Gibsona Apocalypto. Ten je známý jako nositel Oskara za film Statečné srdce, ale především jako tvůrce snímku Umučení Krista, jenž sklidil po celém světě rozporuplné hodnocení. Neméně kontroverzní reakce lze bezpochyby očekávat také po uvedení jeho zatím posledního počinu, v němž se rozhodl převést na plátno období rozpadu mayské kultury ve Střední Americe krátce před příchodem Španělů na začátku 16. století.

V úvodu se ocitáme v malé vesničce uprostřed džungle, kde žijí příslušníci indiánského kmene v harmonické shodě s přírodou. Idylické okamžiky však přeruší vpád nepřátelských bojovníků, kteří obyvatele zčásti zavraždí a zčásti zotročí. Zajatci se ocitnou v sídelním městě mayské říše, kde monumentalita filmu dosahuje svého vrcholu. Stáváme se společně s nimi svědky krvavých náboženských rituálů, jež mají za pomoci lidských obětí odvrátit epidemie a neúrodu.
Záhy však můžeme vytušit, že zvyky starých Mayů zde posloužily i jako metafora pro kritiku současné západní civilizace, orientované převážně na konzum a primitivní zábavu. Krvavé scény, aplaudované zfanatizovaným davem, mají jen zdůraznit současnou zálibu v dryáčnických podívaných a nejrůznějších „reality show“ na televizní obrazovce. V podtextu filmu se navíc skrývá i kritika současné americké politiky za její velmocenskou aroganci a tažení na Blízkém východě (usekávání hlav zajatců údajně připomíná obětování amerických vojáků v Iráku). Na mušku si film bere rovněž neúctu k životu, opouštění tradičních hodnot i drancování přírody. Z tohoto hlediska určitě nutí Gibsonovo podobenství pozvolného zániku pyšné a sebejisté civilizace k zamyšlení a rozhodně si zaslouží, aby v současné produkci nezapadlo. Dobrým tahem byla také sázka na neokoukané herce, většinou indiánského původu. K autenticitě filmu napomohlo i to, že dialogy byly namluveny ve starém mayském dialektu. Při scénách z džungle se „vyřádila“ také kamera, podporovaná lehce exotickou hudbou.

HONIČKA V deštném PRALESE
To by ovšem snad nemohl být ani Gibson, aby se nad hodnocením filmu nevznášela nějaká ta „ale“. Často je mu totiž vytýkáno, že si neláme hlavu s historickou věrohodností. Například u svého snímku Patriot si vysloužil kritiku za jednostranné ztvárnění americké revoluce, kde z britských vojáků udělal krvežíznivé surovce, zatímco osadníci z něho vyšli jako vtělená dobrota. Výtky k filmu Apocalypto se týkají zejména Gibsonova svévolného přehlížení vědeckých poznatků ke skutečnému charakteru předkolumbovských kultur, při jejichž líčení přebral stereotypy španělských dobyvatelů, líčící domorodce jenom jako krvelačné barbary. Právě černobílé vidění vývoje na americkém kontinentu před příchodem Evropanů se stalo předmětem kritického hodnocení filmu ze strany mnoha odborníků zabývajících se touto epochou. Gibson nejspíš také dospěl k názoru, že hlubokomyslné mudrlantství by kasy kin stěží naplnilo, takže druhá polovina příběhu je už klasickou akční honičkou v atraktivních kulisách deštného pralesa, kde se hlavní hrdina snaží uniknout skupině pronásledovatelů, aby zachránil svou těhotnou ženu a malého synka. Z kina jsem tak nakonec odcházel s rozpačitým dojmem, že dobrá myšlenka a tvůrčí umění tentokrát nenašly tu správnou formu k vyjádření.


Sdílet článek na: 

Sekce: Kultura, Zpravodajství, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 38 19. – 25. září 2017

Fatimské poselství putuje Českem

Na tři týdny se k nám po padesáti letech vrací socha Panny Marie Fatimské, kterou biskupové dovezli z národní pouti do Fatimy. Poutě do Portugalska se na sté výročí zjevení…

celý článek


Na fatimské světlo nezapomenete

Do Českomoravské Fatimy v Koclířově zamíří na počátku října i hosté z Portugalska. „Fatima je jen zdůraznění některých stránek evangelia,“ říká v rozhovoru…

celý článek


Tajemství Nejsvětějšího Salvátora

Na konci roku 1989 jsem po jedenácti letech kněžského působení „v ilegalitě“ navrhl kardinálu Tomáškovi, že obnovím pastoraci vysokoškoláků v pražském kostele Nejsvětějšího…

celý článek


Zahajujeme předvolební seriál

Přestože mu ještě není padesát, je nejzkušenějším českým poslancem. V Parlamentu zasedá s krátkou přestávkou od roku 1990 – nejprve za Křesťansko-demokratickou stranu,…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2017

© Katolický týdeník 2004 - 2013, všechna práva     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay