Pastýři se přišli poklonit do muzea

Vydání: 2016/37 Patronka nezištné lásky, 6.9.2016, Autor: Jiří Gračka

Andělé, Maria s Josefem a Ježíškem i pastýři se minulé pondělí procházeli podloubím olomouckého Arcidiecézního muzea. Fotil se zde totiž živý obraz na námět El Grecova plátna Klanění pastýřů, a to dokonce dvakrát.



El Grecovo dílo a olomoucký živý obraz. Snímky Markéta Ondrušková

Ztvárněním námětu z plátna, které španělský manýrista vytvořil na počátku 17. století, chtěli pracovníci muzea vzdát poctu dílu, které zde od června do počátku září vystavovali. Zhruba půldruhého metru vysoký obraz poskytlo do Olomouce Metropolitní muzeum v New Yorku výměnou za zápůjčku nejcennějšího díla ze sbírek olomouckého arcibiskupství, Tizianova obrazu Apollon a Marsyas.

Zpět do USA se El Greco vrátil v neděli a uprázdněné místo v expozici Arcidiecézního muzea teď na dva týdny zaplní fotografie – ne ovšem díla samotného, ale živého obrazu, který podle něj ztvárnili dobrovolníci. Ti se přihlásili na výzvu muzea a přicestovali kvůli tomu do Olomouce i z velké dálky. Až z Libochovic v severních Čechách dorazil například Jiří Roth, který si zahrál pastýře. „Kupodivu to bylo fyzicky dost náročné. Oni ti malíři si na obrazech dost vymýšleli, tak vykloubené ruce a protažené nohy nikdo nemá,“ popsal své dojmy po skončení.

Zájem o účast byl dokonce tak velký, že nakonec vznikly fotografie dvě, každá s obměněnou sestavou. Opakuje se na nich jen neznámá postava vzadu v podání mluvčího muzea Petra Bielesze a také Ježíšek, kterého si „zahrála“ půlroční Jasmína Johnová.

Ještě před samotným fotografováním, které kvůli napodobení ztemnělé atmosféry obrazu proběhlo až večer, se všichni účastníci shromáždili přímo u El Grecova plátna. Tady si vrývali do paměti gesta, která budou muset před objektivem napodobit, a také poslouchali pokyny lektora muzea Marka Šobáně, který fotografování zorganizoval. „Podloubí na muzejním nádvoří jsou při určitém úhlu pohledu podobné scenérii z El Grecova obrazu, proto nás napadlo zaznamenat tuto podobnost formou živého obrazu,“ vysvětlil Šobáň a dodal: „Fotografii necháme vytisknout na plátno ve stejné velikosti jako originální obraz, takže účastníci se pak uvidí přímo v galerii.“

Po nezbytném převlečení do kostýmů a nalíčení přišlo na řadu uspořádání scény a doladění gest. A pak už měla hlavní slovo fotografka muzea Markéta Ondrušková. „První zkoušku osvětlení jsem jeden večer dělala sama, aby bylo co nejvěrnější. Protože se nasvětlují tři místa různou intenzitou, musela jsem si to expozičně sladit. O týden později přišla na řadu i generálka se zaměstnanci muzea,“ popsala náročnou přípravu Ondrušková. Upozornila také, že živý obraz nebude nikdy přesnou kopií malby a ani dva živé obrazy nejsou nikdy úplně stejné. Ten vítězný vybrali ze dvou vzniklých snímků lidé v hlasování na internetu.
 

 

Sdílet článek na: 

Sekce: Články, Publicistika



Aktuální číslo 20 15. – 21. května 2018

Rekordní Katolické dny i s Čechy

Největší německý festival víry – Katolické dny – přilákal do Münsteru rekordních 50 tisíc lidí včetně českých zástupců a biskupů, a navíc 25 tisíc jednodenních…

celý článek


Počet církevních sňatků neklesá

Zájem o církevní svatby neklesá – zjistili výzkumníci České biskupské konference. Loni jich bylo 5604 a z celkového počtu „prvosňatků“ v ČR tvoří 17 % (35 574).…

celý článek


Nestydět se „žebrat“ pro dobrou věc

Jak získat peníze na dobrou věc? To je otázka, která zní v uších řadě lidí v různých farnostech či neziskových organizacích a je denním chlebem těch, již se živí…

celý článek


Každý má svůj klíč k domovu

V těchto májových dnech slaví požehnaných devadesát let. Jeho tělesná schránka zřetelně slábne, ale duch jako by sílil. K rozhovoru se nenechal dlouho přemlouvat, jen…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2018

© Katolický týdeník 2004 - 2013, všechna práva     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay