12.–18. března 2024
Aktuální
vydání
11
Předchozí vydání
Hledat
Archivní článek

Podoby feministické teologie

5. 9. 2004

|
Tisk
|

Vydání: 2004/14 Žena v církvi, 5.9.2004, Autor: Tomáš Machula

Řekne-li se 'feministická teologie', vzbudí to v řadě lidí jednoznačně odsuzující nebo posměšné pocity. V jiných se zase vzedme vlna nadšení pro cosi nového, co představuje alternativu k tradičním koncepcím. 'Feministická teologie' však není něco, co by šlo uchopit do pevně vymezené formy. Je to spíše termín zastřešující obrovsky širokou paletu směrů, názorů a přístupů k teologii, kterým je společné pouze to, že nějak zohledňují téma 'žena'.

K pokusu o charakteristiku feministické teologie musíme postupovat zeširoka, abychom se neoprávněně nesoustředili pouze na část problému. Lze říci, že feminismus se v teologii objevuje ze dvou základních důvodů. Prvním je odpor vůči myšlení, které ženy ponižuje. To je spatřováno např. v biblických výrocích jako 'žena má v církvi mlčet' (1Kor 14,34), 'muž je odleskem slávy Boží, žena odleskem slávy mužovy' (1Kor 11,7) nebo 'učit ženě nedovoluji' (1Tim 2,12). Podobně se cituje řada výroků slavných a významných teologů, které nejsou ženám zrovna nakloněné. Příkladem může být Tomáš Akvinský, podle něhož je žena 'nepovedený muž', nebo Martin Luther, tvrdící, že 'když žena zemře při porodu, nevadí to - ženy jsou zde kvůli rození dětí'. Přestože se upozorňuje, že teologové se často mýlí a novozákonní výroky apoštola Pavla je třeba brát v kontextu celého Písma i doby, v níž byly sepsány, zůstává v mnoha čtenářích (a pochopitelně hlavně v ženách) pocit jisté frustrace a odporu. A tak se objevují radikální výčitky údajného sexistického a patriarchálního myšlení, které proniká Biblí i celou teologickou tradicí.

Druhým důvodem pro zrod feministické teologie je fakt, že až na některé výjimky bylo teologické myšlení v dějinách omezeno na muže. A protože se psychologie muže a ženy významně odlišuje, je 'teologie mužů' pociťována jako jednostranná a vzniká snaha doplnit ji teologickým myšlením vnášejícím do problematiky specificky ženské pohledy. Tento názor se může promítnout z teologie až do církevní praxe, často do volání po zapojení se žen do církevních služeb, jako je kazatelská a kněžská služba.

ŘADA PROUDŮ
Tyto názory se začaly výrazněji prosazovat v protestantských společnostech v devatenáctém století a přes odpor, který vzbuzovaly, vyústily do postupného přijetí teologického vzdělání a ordinace žen. V mnoha jazycích začal být v teologii respektován úzus nezdůrazňovat patriarchální termíny a pohledy. Jakýmsi heslem feministické teologie se stal verš z listu Galatským 3,28: 'Není už rozdíl mezi Židem a pohanem, otrokem a svobodným, mužem a ženou.' V katolické církvi přišla vlna feminismu v teologii později. Akceptováno bylo jak teologické vzdělání laiků (mužů i žen), tak citlivější přístup k některým věroučným a liturgickým jazykovým formulacím, kde je to možné. Naproti tomu bylo kněžské svěcení žen papežem opakovaně odmítnuto jako něco, k čemu církev nemá pravomoc.

Mezi feministickou teologii (jak v katolické, tak nekatolické podobě) tedy patří celá řada proudů, z nichž některé jsou naprosto nepřijatelné, další diskutabilní, a jiné naopak obohacující. Revidovat Bibli, vyškrtávat z ní údajně sexistické verše nebo transformovat Boží Trojici v Matku, Dceru a Svatou Duši je evidentně nepřijatelné a po právu pociťováno až jako rouhavé. Jiná forma feministické teologie, např. teologie osvobození zaměřená na ženy (vedle jiných teologií osvobození všímajících si chudých, rasově diskriminovaných apod.) už není úplně nepřijatelná, nicméně v mnoha konkrétních projevech bývá dosti problematická. Naproti tomu teologická práce žen, které neusilují o revizi Bible nebo změnu církevní praxe a liturgie, ale pomáhají pochopit některé hodnoty, pro které muži nemají takový cit jako ony, je velmi žádoucí a prospěšná.

POZOR NA LÉČKU
Takové vyvážené hodnocení najdeme např. i v dokumentu Papežské biblické komise Výklad Bible v církvi, která na jedné straně upozorňuje na nebezpečné a nepřijatelné chápání Bible jako nástroje mužů na utlačení žen, a na druhé straně zmiňuje přínos žen, které mají specifickou citlivost pro některé otázky a problémy. 'Pozitivní přínos feministické exegeze je značný,' tvrdí tento dokument, ale o něco dále dodává: 'V problematice moci v církvi může být feministická exegeze užitečná církvi jen potud, pokud nepadne do léčky, ze které ona sama obviňuje, a neztratí-li ze zřetele učení evangelia o moci jako službě.'

(Pozn.: Český čtenář se s feministickou teologií může podrobněji seznámit např. v knize evangelické teoložky Jany Opočenské Zpovzdálí se dívaly také ženy, Kalich, Praha 1995.)

TOMÁŠ MACHULA
filozof a proděkan TF JU v Českých Budějovicích

Ilustrační snímek

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou