HOMILIE: Přišel, aby nás přivedl k plnosti

Vydání: 2020/7 Nedělní účast 375 tisíc lidí, 11.2.2020

Na začátku dnešního evangelia říká Ježíš, že Zákon, který dal Bůh ve Staré smlouvě, nepřišel zrušit, ale naplnit v původně zamýšleném významu. Tento smysl byl dán na Sinaji: „Buďte svatí, protože já jsem svatý“ (Lev 11,44). Ježíš to opakuje v horském kázání: „Buďte dokonalí, jako je dokonalý váš nebeský Otec“ (Mt 5,48). To je smysl přikázání: Kdo chce stát s Bohem ve smlouvě, musí odpovídat jeho postoji. Všech deset přikázání to tak předpokládá. A Ježíš ukáže, že toto naplnění Zákona je možné. On sám nám toto naplnění ukázal svým životem včetně naplnění všeho, co předpovídali proroci, včetně kříže a zmrtvýchvstání. Nežádá od nás tedy nic nemožného. První čtení to říká doslovně: „Chceš-li, můžeš plnit přikázání, je v tvé moci zůstat věrným.“

Jistě, může se zdát, že když se ve všech antitezích říká: „Slyšeli jste, že bylo řečeno předkům… Ale já vám říkám:…“, je Zákon Staré smlouvy prakticky nahrazen novým. To nové však není ničím jiným, co by nebylo obsaženo v Zákoně. Ježíš odstraňuje rez, která jej pokryla vinou lidské neopatrnosti a pohodlnosti, a odhaluje jasný význam, který do něho vložil Bůh.

Smlouva je nabídkou smíření Boha s člověkem, proto se člověk nejprve musí smířit se svým bližním, než bude moci předstoupit před Boha. Bůh je navěky věrný ve své smlouvě, proto má být i manželství mezi mužem a ženou obrazem této věrnosti. Proto má člověk věrně stát za svým ano a ne. Ve všem má jít o konečné rozhodnutí: buď hledám sebe a své cíle, nebo hledám Boha a jeho službu. Člověk má před sebou smrt, nebo život. A co si zvolí, bude jeho údělem.

Kristus tedy přišel, aby nás přivedl k plnosti. V příkladech, které Ježíš uvádí, jde vždy o tuto plnost. Staví se proti legalistickému myšlení, které v určitých formách ovládalo židovství. Nezabiješ! – Jsou různé způsoby, jak bližnímu ublížit a zranit jej. Křesťanství se nespokojuje s minimálními požadavky. Jde mnohem dál: Nebudeš se na bližního ani hněvat. Nezcizoložíš! – Etická kvalita se nespokojí pouze s vnějším jednáním, ale musí sestoupit do hloubky svědomí. Z toho důvodu ale také nesmíme nikoho odsoudit. Jediný, kdo má právo říci, že je někdo hříšník, je Bůh, který vidí do lidského srdce. Nebudeš se rozvádět! – Ježíš klade na manželství vysoké nároky.

Ukazuje původní Boží záměr, když s učedníky hovoří o rozvodu: „Na počátku tomu tak nebylo!“ – „Nebudeš přísahat křivě, ale splníš Pánu svou přísahu.“ – „Vaše ‚ano‘ ať je ‚ano‘, vaše ‚ne‘ ať je ‚ne‘. Co je nad to, je ze Zlého!“ – Lapidární věta. Vyžaduje absolutní transparentnost, vyhýbat se jakémukoli taktizování. Nádherné ocenění nezkaleného čistého svědomí. Sv. Pavel píše: „Vždyť přece Boží Syn Ježíš Kristus, kterého jsme vám hlásali, nebyl zároveň ‚ano‘ i ‚ne‘, ale u něho je pouze ‚ano‘. Všechna Boží zaslíbení našla v něm své ‚ano‘“ (2 Kor 1,19).  

Mons. JIŘÍ MIKULÁŠEK

 

 

Sdílet článek na: 

Sekce: Ostatní, Články



Aktuální číslo 9 25. února – 2. března 2020

Křížová cesta Josefa Toufara

Sedmdesát let od smrti komunisty umučeného kněze P. Josefa Toufara připomíná jeho památku tento týden celá řada akcí.

celý článek


Evropský turnaj ve futsalu se českým kněžím vydařil

Minulý týden Česká republika poprvé pořádala evropský šampionát kněží ve futsalu. Český tým před domácím publikem vybojoval zatím nejlepší umístění v historii.

celý článek


Co jiní potřebují, tím my mrháme

Nadchází čas přípravy na Velikonoce, kdy v sobě oživujeme střídmost a pěstujeme odříkání. Ve světě, který nás vede k tomu, abychom spotřebovávali mnohem více, než…

celý článek


Dobrá kniha: Zlatý hattrick Ladislava Heryána

Dobrou knihou roku 2019 v literární anketě KT se stal titul „Sami na této zemi?“ z pera P. Ladislava Heryána.

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2020

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay