Oscarová pohádka po indicku

Vydání: 2009/11 Tělo jako zboží, 10.3.2009, Autor: Lukáš Jirsa

Letošní oscarové klání mělo jasného vítěze, jímž se stal film Dannyho Boyla Milionář z chatrče. Příběh mladíka z chudinské čtvrti v Bombaji, který v soutěži Chcete být milionářem? vyhraje nejvyšší možnou částku a zároveň bojuje o ztracenou lásku z dětství, získal osm sošek včetně těch nejcennějších – za film a režii. Filmem přiznané hraní si s kýčem a pohádkovost příběhu však nejsou důvodem k jeho nekritickému oslavování.

Danny Boyle je známý především díky svému snímku Trainspotting (1996), jenž sugestivním způsobem zachytil život drogově závislých. Další bezkonkurenční úspěch, tentokrát ovšem nejen u kritiky, ale také u nejširší veřejnosti, přichází právě teď s pohádkovým příběhem o tom, jak chudý mladík k bohatství přišel, a ještě k tomu získal dívku svých snů. V tisku jsme se mohli dočíst, že Milionáři z chatrče nelze téměř nic vyčíst. Jeho pohádkové vyznění přináší divákům napětí, vtip, lásku, smrt, nebezpečí a především šťastný konec. Co víc si dnes, v době tolika nejistot, přát. Indický premiér řekl, že země díky úspěchu filmu zakouší pocit hrdosti. Všichni jsou tedy nadšeni: diváci, tvůrci, kritici, indický premiér a jistě i mnozí Indové. Dvouhodinový snímek začíná týráním mladíka Jamala. Policisté se snaží zjistit, jak je možné, že mladík znal odpovědi i na ty nejtěžší otázky. Střih nás zavede do známého studia pořadu Chcete být milionářem?, kde Jamal odpovídá na první z nich. Se správnou odpovědí se filmoví diváci dozvídají i část dramatického a neuvěřitelného života chlapce z největšího bombajského slumu, v němž dnes žije kolem milionu lidí. Na tolik oslavovaném filmu zaujmou především dvě věci: zobrazení Indie, paradox tamní chudoby a vyspělosti, a soutěž Chcete být milionářem?, kterou dobře známe i z českého prostředí. Média jsou nervovým systémem současné světové společnosti. Svět je ovládán obrazy, především těmi televizními. A vidět „milionáře“ v indickém provedení je toho důkazem. Tentýž princip soutěže, totéž studio, táž hudba, totéž napětí, téměř totožné chování moderátora. Televizní povrch a lesk dokonale zakrývají hluboké kulturní rozdíly a kontrastují s cizostí indického prostředí a s neproniknutelností tamní kultury, jež je tím nebezpečně bagatelizována.

CHUDOBA jako VDĚČNÁ KULISA

Kultura Indie je pro obyvatele Evropy jen stěží představitelná, je zahalena hávem exotičnosti a tajemnosti. Chudoba většiny tamních obyvatel je něčím pro nás zcela cizím a po zhlédnutí snímku tomu není jinak. Nařčení filmu z šíření „pornografie chudoby“, tedy z komerčního zneužívání nouze tamních obyvatel k vlastnímu prospěchu, je bohužel zcela pochopitelné. Příběh by se totiž mohl odehrávat i kdekoli jinde a nijak by mu to neuškodilo. Jedna z nejchudších oblastí Bombaje slouží toliko jako atraktivní kulisa, která diváka nijak nezasáhne. Netvrdím, že každý film musí přinášet pravdivá svědectví o trpícím světě, neboť člověk potřebuje i chvíle odpočinku a uvolnění. Nicméně úspěch a nekritické přijetí Milionáře z chatrče ukazuje na touhu společnosti zapomenout na skutečný stav věcí a zavírat před ním oči. Je potvrzením o způsobu myšlení většiny lidí Západu. Jeden z recenzentů napsal, že tento film „působí jako jeden dlouhý videoklip“ a že „potěší téměř každého a nikoho snad neurazí“. Nemá pravdu. Urazí ty, kdo se na svět nedívají jen jako na jeden dlouhý videoklip.

Sdílet článek na: 

Sekce: Kultura, Zpravodajství, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 49 5. – 11. prosince 2017

Papež jako vyslanec míru a pokoje

„Vaše Svatosti, přinášíte nám sílu a naději ve svém pochopení pro naše potřeby, naše touhy po míru, národním smíření a sociálním souladu,“ řekla nositelka…

celý článek


Diváci ČT nahlédnou do hospice

„Tak jako řeka Jordán byla posledním úsekem cesty, který zbýval Izraelcům po útěku z egyptského otroctví, tak i hospic Jordán chce doprovázet lidi na posledním úseku…

celý článek


V kolotoči úvěrů, úroků a splátek

Půjčí rychle a za pár minut. A ještě nám prý vrátí. Všudypřítomná reklama k tomu navíc přidává, že náš život bez toho či onoho výrobku není úplný nebo šťastný...

celý článek


DARUJTE KATOLICKÝ TÝDENÍK

Už začínáte přemýšlet nad dárky pod stromeček? Tím naším můžete povznášet, inspirovat a (in)formovat po celý rok!

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2017

© Katolický týdeník 2004 - 2013, všechna práva     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay