Také v létě musíme jezdit ekologicky

Vydání: 2010/29 Víra za mřížemi, 14.7.2010

Se zájmem jsem si přečetl odpověď o nezbytnosti ekologické jízdy a uvítal bych víc konkrétních rad. Na co se za volantem zaměřit v nastávajících letních měsících, abychom co nejméně škodili lidem a Boží přírodě?

Jakmile průměrná teplota vystoupí nad +7°C, je třeba auto „přezout“ ze zimních na letní pneumatiky, protože umožní cca o 0,2 l nižší spotřebu. Ať je jakékoli počasí, jeden z mála technických faktorů, jimiž můžeme na svém vozidle nižší spotřebu ovlivnit, je správné huštění pneumatik. Jejich kontrola se doporučuje alespoň jednou za měsíc, a to zastudena, před jízdou. Doporučené huštění většinou najdete na štítku víčka nádrže, kde jsou udány dvě hodnoty: při obsazení pouze řidičem a pro plně obsazené auto. Pro nízkou spotřebu se držme tlaku předepsaného pro plné zatížení. Při tomto huštění má vozidlo navíc lepší jízdní vlastnosti a pneumatiky se méně opotřebovávají. V teplejším období nemusíte mít obavy, že motor po vypnutí znovu nenaskočí. Stojíte-li tedy na křižovatce, v koloně nebo u závor, vyplatí se motor vypnout i na jedinou minutu. Motor je určen k pohonu vozidla, nikoli k obtěžování okolí plyny a hlukem. U volnoběhu je spotřeba sice jen 1-2 litry za hodinu (podle velikosti motoru), ale při tom se zároveň znehodnotí i 15–30 m3 vzduchu. Vypínání motoru přináší úspory zejména v městském provozu (i 10 procent). V současnosti přibývá vozů s automatickým systémem STOP-START, který samočinně vypíná motor vždy, když vozidlo stojí s nezařazeným rychlostním stupněm a startuje okamžitě po zmáčknutí spojky. I když takový systém ve voze nemáte, dokážete ho při delším stání stejně dobře nahradit otočením klíčku. V létě si musíme dávat pozor i na další drobnosti ovlivňující spotřebu. Jedná se především o správné větrání (vyplatí se větrat spíše střešním oknem než bočními okny a při vyšších rychlostech raději prostřednictvím elektrického ventilátoru). Omezme všechny elektrické spotřebiče (jako je vyhřívání oken, zrcátek a sedadel, které v letních měsících určitě nepotřebujeme). U klimatizace je možné spojit doporučení lékařů a snahu o nízkou spotřebu. Pokud totiž budete pouštět klimatizaci například pouze při brzdění motorem (při jízdě z kopce apod.), nespotřebujete žádné palivo, a ještě dodržíte zdravotní doporučení neochlazovat vzduch v interiéru vozu příliš oproti venkovní teplotě.

Jan Horníček, pracovník vývoje automobilů Sdílet článek na: 

Sekce: Odpovědny, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 50 12. – 18. prosince 2017

Kudy putuje Betlémské světlo?

Už tuto neděli zamíří Betlémské světlo z Vídně a Lince do České republiky. Rozvezou ho skauti. Přinášíme i příběh dvanáctiletého Rakušana Tobiase Flachnera, který…

celý článek


Svěřit se do Božích rukou

Už jen za pár dnů uslyšíme během půlnoční mše vyprávění z Lukášova evangelia o tom, jak se betlémských pastýřů „zmocnila velká bázeň“, když jim anděl Páně…

celý článek


Aby se i dospělí divili...

„Pod stromek bych chtěl lego, tablet a mobil,“ žádá si kluk. „V žádném případě!“ vyděsí se maminka, načež pořídí všechno – a k tomu ještě něco nepotřebného,…

celý článek


DARUJTE KATOLICKÝ TÝDENÍK

Už začínáte přemýšlet nad dárky pod stromeček? Tím naším můžete povznášet, inspirovat a (in)formovat po celý rok!

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2017

© Katolický týdeník 2004 - 2013, všechna práva     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay