Také v létě musíme jezdit ekologicky

Vydání: 2010/29 Víra za mřížemi, 14.7.2010

Se zájmem jsem si přečetl odpověď o nezbytnosti ekologické jízdy a uvítal bych víc konkrétních rad. Na co se za volantem zaměřit v nastávajících letních měsících, abychom co nejméně škodili lidem a Boží přírodě?

Jakmile průměrná teplota vystoupí nad +7°C, je třeba auto „přezout“ ze zimních na letní pneumatiky, protože umožní cca o 0,2 l nižší spotřebu. Ať je jakékoli počasí, jeden z mála technických faktorů, jimiž můžeme na svém vozidle nižší spotřebu ovlivnit, je správné huštění pneumatik. Jejich kontrola se doporučuje alespoň jednou za měsíc, a to zastudena, před jízdou. Doporučené huštění většinou najdete na štítku víčka nádrže, kde jsou udány dvě hodnoty: při obsazení pouze řidičem a pro plně obsazené auto. Pro nízkou spotřebu se držme tlaku předepsaného pro plné zatížení. Při tomto huštění má vozidlo navíc lepší jízdní vlastnosti a pneumatiky se méně opotřebovávají. V teplejším období nemusíte mít obavy, že motor po vypnutí znovu nenaskočí. Stojíte-li tedy na křižovatce, v koloně nebo u závor, vyplatí se motor vypnout i na jedinou minutu. Motor je určen k pohonu vozidla, nikoli k obtěžování okolí plyny a hlukem. U volnoběhu je spotřeba sice jen 1-2 litry za hodinu (podle velikosti motoru), ale při tom se zároveň znehodnotí i 15–30 m3 vzduchu. Vypínání motoru přináší úspory zejména v městském provozu (i 10 procent). V současnosti přibývá vozů s automatickým systémem STOP-START, který samočinně vypíná motor vždy, když vozidlo stojí s nezařazeným rychlostním stupněm a startuje okamžitě po zmáčknutí spojky. I když takový systém ve voze nemáte, dokážete ho při delším stání stejně dobře nahradit otočením klíčku. V létě si musíme dávat pozor i na další drobnosti ovlivňující spotřebu. Jedná se především o správné větrání (vyplatí se větrat spíše střešním oknem než bočními okny a při vyšších rychlostech raději prostřednictvím elektrického ventilátoru). Omezme všechny elektrické spotřebiče (jako je vyhřívání oken, zrcátek a sedadel, které v letních měsících určitě nepotřebujeme). U klimatizace je možné spojit doporučení lékařů a snahu o nízkou spotřebu. Pokud totiž budete pouštět klimatizaci například pouze při brzdění motorem (při jízdě z kopce apod.), nespotřebujete žádné palivo, a ještě dodržíte zdravotní doporučení neochlazovat vzduch v interiéru vozu příliš oproti venkovní teplotě.

Jan Horníček, pracovník vývoje automobilů Sdílet článek na: 

Sekce: Odpovědny, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 28 10. – 16. července 2018

Velehradská pouť i se sv. Ludmilou

Před obrazem Panny Marie a vedle ostatků sv. Ludmily se na Velehradě 5. července slavila cyrilometodějská poutní mše, při které biskupové zasvětili zemi Mariinu Neposkvrněnému Srdci.

celý článek


Česká církev zve evropské biskupy

Na čtyřicet předsedů biskupských konferencí Evropy možná už za dva roky navštíví Prahu. Pozvánka pro ně byla jedním z bodů jednání České biskupské konference.

celý článek


Blízký východ, kořen našich duší

Papež František pozval do jihoitalského Bari, kde spočívají ostatky sv. Mikuláše, patriarchy všech církví zastoupených na Blízkém východě. Společně prosili o Boží…

celý článek


Vietnamští komunisté: Umlčte kněze

Vietnamská církev bývá nazývána „první dcerou církve“ v Asii, evangelium se tu hlásá už půl tisíciletí. Zároveň zde ale už třiačtyřicet let vládnou komunisté…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2018

© Katolický týdeník 2004 - 2013, všechna práva     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay