Maria jako milosti plná

Vydání: 2009/33 Ministranti, 12.8.2009, Autor: Ctirad Václav Pospíšil

V našem modlitebním společenství došlo ke sporu, zda je správné modlit se v růženci k Panně Marii „milosti plná“, nebo v množném čísle „milostí plná“. Jaký to má vlastně teologický význam?

Relativně často se setkáváme s tím, že věřící nad obsahem recitovaných modliteb v zásadě nepřemýšlejí. O vás to neplatí, což je rozhodně potěšující. I mne dříve překvapovalo, že „Zdrávas Maria“ se zejména na některých místech na Moravě recituje s výrazem „milostí plná“. V „Kancionálu“ nacházíme oficiální české znění modlitby (číslo 007), které v daném místě má: „milosti plná“. Pokud bychom výrazu „milostí plná“ rozuměli jako množnému číslu, pak by to rozhodně bylo špatně, protože v latinském originále je číslo jednotné (gratia plena). A zde je třeba také hledat kořen alternativního českého překladu, který na tomto místě ve skutečnosti není množným číslem, nýbrž se vyjadřuje v sedmém pádu, jímž se otrocky kopíruje latinský ablativ. Význam by pak byl „milostí plná“ ve smyslu „naplněná milostí“, což věcně výrazu „milosti plná“ odpovídá. Jenomže daná vazba nečiní zadost spisovné češtině. Není tedy divu, že tomuto sedmému pádu jednotného čísla lidé často rozumějí tak, jako kdyby se jednalo o druhý pád čísla množného. Uvedené důvody by měly stačit k tomu, abychom modlitbu recitovali tak, jak je uvedena v „Kancionálu“, protože toto znění odpovídá jak latinské předloze, tak pravidlům českého jazyka. Zároveň je ovšem třeba připomenout, že ujednocování by mělo probíhat taktně, pokojně a v atmosféře vzájemné úcty.

PODSTATNÉ JE VTĚLENÍ BOŽÍHO SYNA

Nyní pár slov k biblickému pozadí této části „Zdrávas Maria“. Všichni bychom měli vědět, že se jedná o pozdrav, kterým archanděl Gabriel oslovuje Marii v Lk 1,30. Ona plnost znamená, že Maria obdržela vrcholné vyvolení jako projev svrchovaného Božího zalíbení, které je tajuplné, zcela svobodné a nebere ohled na předchozí lidské jednání. Jedná se tedy o plnost milosti jako takové, a nikoli pouze o naplnění Mariiny lidské bytosti milostí tak říkajíc až „po okraj“, jak si to leckdy někdo představuje. O této plnosti milosti výmluvně svědčí i slavnost Mariina nanebevzetí, která nás oslovuje každý rok v srpnu. Vraťme se ale k andělskému pozdravení, které Marii a nás spolu s ní uvádí do tajemství vtělení Božího Syna. Právě tato souvislost nám říká, že „Zdrávas Maria“ a následně také růženec jsou modlitby přednostně zaměřené k tajemství Ježíše Krista, jenž je jediný Pán a prostředník mezi námi a Bohem (srov. 1 Tim 2,4–6). Jak říká sám Ježíš, i my se máme stávat jeho „matkami, bratry a sestrami“ tím, že budeme konat vůli nebeského Otce (srov. Mk 3,35). A to nenastane bez našeho „ano“, jehož vzorem je právě Mariino „ať se mi stane podle tvého slova!“

Sdílet článek na: 

Sekce: Odpovědny, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 38 19. – 25. září 2017

Fatimské poselství putuje Českem

Na tři týdny se k nám po padesáti letech vrací socha Panny Marie Fatimské, kterou biskupové dovezli z národní pouti do Fatimy. Poutě do Portugalska se na sté výročí zjevení…

celý článek


Na fatimské světlo nezapomenete

Do Českomoravské Fatimy v Koclířově zamíří na počátku října i hosté z Portugalska. „Fatima je jen zdůraznění některých stránek evangelia,“ říká v rozhovoru…

celý článek


Tajemství Nejsvětějšího Salvátora

Na konci roku 1989 jsem po jedenácti letech kněžského působení „v ilegalitě“ navrhl kardinálu Tomáškovi, že obnovím pastoraci vysokoškoláků v pražském kostele Nejsvětějšího…

celý článek


Zahajujeme předvolební seriál

Přestože mu ještě není padesát, je nejzkušenějším českým poslancem. V Parlamentu zasedá s krátkou přestávkou od roku 1990 – nejprve za Křesťansko-demokratickou stranu,…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2017

© Katolický týdeník 2004 - 2013, všechna práva     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay