16.–22. dubna 2024
Aktuální
vydání
16
Předchozí vydání
Hledat
Archivní článek

Kardinál Vlk o papežově encyklice Deus caritas est

6. 2. 2006

|
Tisk
|

VRCHOLNOU LÁSKOU JE AGAPÉ

Vydání: 2006/6 Když se zhroutí životní plány, 6.2.2006, Autor: Miloslav Vlk

Láska - podstata každého křesťana a společenství

Když byl před Vánocemi oznámen název nové encykliky, všichni se ptali, proč papež zvolil za její téma právě tato slova. Papežova volba souvisí s jeho základní orientací, metodou práce a stylem jeho projevů: jde vždy na kořen, k podstatě věci. V textu zdaleka nejde o nějaké profesorské teoretizování, ale o základní vysvětlení křesťanských pravd a jejich souvislostí.

Encyklika má v běžném malém formátu, v němž bývají papežské dokumenty publikovány, přes 70 stránek. Je rozdělena do dvou kapitol: „Jednota lásky ve stvoření a v dějinách spásy“ a „Caritas – uskutečňování lásky se strany církve jako společenství lásky“.

V první kapitole se papež zabývá výkladem slova láska, jak ho bylo užíváno v kultuře semitské a řecké, v jejichž kontextech bylo napsáno Písmo. Řecká kultura doby Kristovy používala pro vyjádření lásky v podstatě tři slova. „Eros“ označoval lidskou lásku mezi mužem a ženou – lásku žádostivou. Slovem „filia“ se označovala hluboká láska přátelská. A na okraji běžného užívaní bylo ještě jedno slovo pro lásku - „agapé“. Toto poslední slovo nebylo příliš zatíženo dobovým obsahem, a proto bylo nejvhodnější pro vyjádření nové lásky, která se zjevila v Kristu Ježíši, lásky božské Trojice. V ní každá osoba žije v druhé a pro druhou ve věčné božské „extázi“. A právě slovem „agapé“ (také „caritas“) křesťané vyjadřovali lásku obětující se, dávající se, lásku – jak papež říká – „exstatickou“. „Ex stare“ znamená „být mimo sebe“, vycházet ze sebe, žít, obětovat se pro druhého.

Tuto novou lásku přinesl do světa lidí a do praktického života Ježíš, vtělené Boží slovo - představil ji apoštolům a tehdejšímu světu svým pozemským životem. Touto láskou, která nebyla jen úzce duchovní, ale harmonicky spojovala ducha i hmotu, byla posvěcena, zušlechtěna a proměněna každá přirozená lidská láska.

Tuto lásku také Ježíš označil jako „své“ nebo „nové“ přikázání. Vrcholně byla zjevena v Ježíšově utrpení a smrti  na kříži. Ježíš ji dokonce skrze Ducha Svatého vlil do srdcí apoštolů. Tato láska proto spojila věřící v Krista v jedno hluboké společenství, ke kterému se chtěli připojovat i nevěřící. Tímto způsobem uvažování papež ukazuje základní důležitost takovéto lásky pro existenci křesťana i každého křesťanského společenství.

Ve druhé kapitole encykliky papež hovoří spíše o praktickém dopadu tohoto stylu lásky do života současné církve i společnosti. Velice aktuálně zdůrazňuje, že činnost církve se nevyčerpává jen v hlásání radostné zvěsti, Božího slova a slavení svátostí (jakkoli jsou obě poslání pro církev nesmírně důležitá), ale obojí musí doprovázet služba lásky – diakonie. Jednotlivé úkoly církve nelze od sebe oddělovat, jak o to i dnes usilují někteří politici při řešení vztahu církve a státu. Služebná křesťanská láska vstupuje do společnosti, které přináší prospěch – zejména v sociálním učení církve.

kardinál MILOSLAV VLK,
pražský arcibiskup

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou