Jsou ženy v katolické církvi diskriminované?

Vydání: 2006/45 Co se vaří a peče v klášterech, 7.11.2006, Autor: Milan Badal

Zdá se mi, že ostatní křesťanské církve otevřely ženám cestu k odpovědnějším rolím, zatímco u nás katolíků cítím určitou diskriminaci. Nabádá snad Písmo k něčemu podobnému?

Dotaz uzavírá emotivně laděná otázka, patrně má tázající se čtenářka na mysli diskriminaci žen v katolické církvi. Škodolibý nezodpovědný pisatel odpovědi by asi odpověděl: „To víte, že ano, a dokonce je to horší, než myslíte.“ Na podporu svého tvrzení by určitě mimo jiné uvedl výrok apoštola Pavla o tom, že žena má ve shromáždění mlčet. Kromě toho, že bych tím „nadzvedl“ řadu čtenářek, jistě by ani biblisté nesouhlasili, abych vytrhával věci z kontextu a uváděl dobově podmíněné výroky jako hlas Boží.
Věřím proto, že se čtenáři pokusí uvažovat o diskriminaci žen v katolické církvi trochu šířeji. Tazatelka především tvrdí, že „jiné křesťanské církve ženám otevřely cestu k odpovědnějším rolím“. Nevím, co tím míní, mohu se jen domýšlet, že se oklikou ptá na možnost, aby žena byla vysvěcena a působila jako kazatelka, případně biskupka. Jiné odpovědnější role totiž v evangelických církvích neznám.

NEMůŽEME MÍT STEJNÉ ŠANCE
Bez přílišné argumentace věroukou, Písmem svatým a dalšími pomůckami nabízím úvahu, která by mohla být logická. Jestli Bůh stvořil muže a ženu tak, aby tvořili člověka, aby se navzájem doplňovali, patrně počítal s tím, že jsou si rovni, ale jsou různí. Bývá totiž naším velkým omylem, že si pod rovností představujeme stejnost, uniformitu. Také zmiňovaný svatý Pavel mluví o lidech a jejich rovnosti, bez toho, že by se brala v potaz barva jejich pleti, pohlaví, věk, národnost.
Díky různým okolnostem ale nemáme stejné šance ani v běžném životě: někdo je méně inteligentní a jistě nebude hovořit o diskriminaci, když nedosáhne doktorátu. Někdo je nemocný či postižený a těžko se může zlobit, že není vrcholovým sportovcem. (Odpusťte ty primitivní příklady.)

Každý dostal jiné hřivny
Nemá smysl si nalhávat, že postavení ženy ve společnosti bylo vždy rovnoprávné. Církev, která je výsekem společnosti, byla tímto přístupem také zasažena a mnohdy to přetrvává. Ale hovořit o diskriminaci, to se mi zdá trochu příliš. Ženy v Písmu svatém i v církvi přece měly a mají odedávna svoji nezastupitelnou roli: ve Starém zákoně byly prorokyněmi, v Novém zákoně nejbližšími lidmi z okolí našeho Pána, byly abatyšemi, středověk díky Panně Marii založil úctu k ženství a mateřství, dnes jsou v církvi ženy ve vrcholných funkcích jako sekretářky biskupských konferencí, jako děkanky teologických fakult (u nás v Olomouci), jako šéfredaktorky církevních novin apod. Nedávno jsem v kostele mluvil o amerických feministkách, které prosazují, aby v Bibli nebyl Bůh mužského rodu, protože je to diskriminace. Po mši za mnou přišla jedna sestra se slovy: „Já jsem také feministka. Ale jsem hrdá na to, že jsem žena!“
Myslím, že ženy by i v církvi měly dostávat více šancí. Odmítám ale slabomyslný rovnostářský přístup, kdy bych mohl vykřikovat, že jsem diskriminován, protože podle našeho zákoníku práce ženy nesmějí zvedat těžká břemena, kdežto muži ano. Každý má své hřivny, svá nadání, své ženství či mužství, kterým může a má obohacovat druhé. Nemyslím, že bychom se pod záminkou řečí o diskriminaci měli snažit o výměnu rolí. Tím ale neříkám, že by muži doma neměli pečovat o děti, luxovat či pomoci při vaření. Odlišujme to, co je dobou a společností podmíněné, a tedy se mění, a to, co je skutečně podstatné.


Sdílet článek na: 

Sekce: Odpovědny, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 3 15. – 21. ledna 2019

Panamské Jezulátko přivítalo Čechy

Panama přivítá na Světovém dni mládeže 22.–27. ledna více než 200 tisíc mladých lidí ze 155 zemí světa. Na místě jsou už čeští poutníci se dvěma biskupy.

celý článek


Tři králové v bance i v Senátu

Do Tříkrálové sbírky se stále častěji zapojují i firmy. Většina z nich zve koledníky, které vyšle Charita. V České spořitelně uspořádali sbírku sami zaměstnanci.…

celý článek


Jan Palach: Jak reagovala církev?

Palachův čin otřásl celou tehdejší společností. Reagovali na něj i představitelé církve – a to jak domácí, tak i světové.

celý článek


Karmelitky si staví klášter

Sestra karmelitka se zednickým kladívkem, kolečkem či za volantem traktoru. Takové obrázky lze spatřit v Drastech, osadě nedaleko Prahy. V prostorách bývalého statku tu roste…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2019

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay