Jednota křesťanů - dar Boha na Mariinu přímluvu

Vydání: 2009/3 Hlad ve třetím světě, 13.1.2009

Jsem od dětských let ctitelkou Matky Boží a skutečnost, že je P. Maria vzývána také jako Matka jednoty křesťanů, jsem dosud přijímala nějak automaticky. Ale na dotaz syna, proč tomu tak je, když přece všichni křesťané Matku Boží neuctívají, jsem neuměla odpovědět.

V první řadě je třeba říci, že památka „Panny Marie, Matky jednoty křesťanů“ se neslaví všude. V italském liturgickém kalendáři jsem ji kupříkladu nenalezl. V „Liturgii hodin“ se dozvídáme, že pro naše diecéze byla tato památka povolena dne 10. 9. 1966 a slaví se vždy 18. ledna. Vroucí úcta k Matce Páně spojuje především katolické a pravoslavné křesťany. V pozadí naší památky se nacházejí velkolepá unijní setkání katolických a pravoslavných křesťanů, která se konala na Velehradě. K otázce pak dlužno podotknout, že v jednotlivých evangelických společenstvích se nesetkáváme pouze s odmítavým postojem k Ježíšově Matce.
Ve Starém zákoně často čteme výraz „Dcera siónská“ (srov. např. 2 Sam 5,6–10; Iz 37,32; 46,13; 52,1–2; Jer 28,18), jímž se označuje buď Jeruzalém, anebo celý Izrael jako národ. V Novém zákoně se zejména u Lukáše a Jana setkáváme s výroky a obrazy, které nám Marii prezentují jako „Dceru siónskou“ ve smyslu nového Izraele, tedy církve. Lze říci, že jako Maria porodila Krista, tak církev po jejím vzoru rodí Krista v nás.
V mešním formuláři na památku „Panny Marie, Matky jednoty“ nacházíme vstupní modlitbu, kde se praví: „Bože, Otče svatý, ty jsi pramen jednoty a původce svornosti; shromáždi všechny národy a na přímluvu Panny Marie, Matky všech lidí, z nich učiň jeden lid nové smlouvy.“ Prvotní původce jednoty je tedy Bůh Otec a Maria jako přímluvkyně, případně jako stvořený obraz jeho tajemných mateřských rysů. Bůh totiž není jen Otec, nýbrž také Matka, jak to kupříkladu jasně vyjádřil Jan Pavel I.
V prefaci se říká o Kristu: „Když byl v přítomnosti své Matky vyvýšen ze země, shromáždil tvé rozptýlené syny v jedno a připoutal je k sobě poutem lásky.“ Naše jednota vyplývá z daru smíření, které uskutečnil Ježíš na kříži, pod nímž stála jeho Matka. A právě do její duchovní mateřské péče jsme byli svěřeni v učedníkovi, jehož Kristus miloval. O kousek dále stojí: „A když se vrátil k tobě a usedl po tvé pravici, seslal na Pannu Marii a na apoštoly shromážděné s ní k společným modlitbám Ducha svornosti a jednoty, pokoje a smíření.“ Prvotním původcem naší jednoty je tedy Bůh Otec, Syn a Duch svatý. Maria v daru jednoty a smíření hraje nesmírně důležitou roli jako Ježíšova matka, přímluvkyně, naše duchovní matka a privilegovaná představitelka církve, tajemného Kristova těla.
P. CTIRAD V. Pospíšil OFM, profesor dogmatické teologie na CMTF UP V Olomouci


Sdílet článek na: 

Sekce: Odpovědny, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 42 17. – 23. října 2017

Olomouc má nové pomocné biskupy

Mohutný potlesk zněl v sobotu olomouckým dómem. Věřící tak děkovali za vysvěcení nových pomocných biskupů Antonína Baslera a Josefa Nuzíka.

celý článek


Bohoslužby i z horských hřebenů

Sledovat mši svatou „na dálku“ umožňuje také televize Noe a Radio Proglas. Obě stanice nabízejí přímé přenosy několikrát do týdne.

celý článek


Křesťan a demokracie

Jak posílit demokracii v nejisté době? Co mohou křesťané, zvláště křesťanští politici, udělat pro posílení demokracie? Nad těmito otázkami se zamýšlí Iveta Radičová,…

celý článek


Latina je výrazem jednoty

Má jedno nezpochybnitelné prvenství. Je vůbec první ženou, která před čtyřiceti lety začala učit na české katolické teologické fakultě. Aktivity Markéty Koronthályové…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2017

© Katolický týdeník 2004 - 2013, všechna práva     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay