Je přijímání Krista pod způsobou chleba dostačující?

Vydání: 2005/49 Jazyk církve, 29.11.2005, Autor: Štěpán M. Filip

Proč římskokatolická církev nedodržuje tuto část Ježíšova přání: „Pak vzal kalich, vzdal díky a podal jim ho se slovy: Pijte z něho všichni!“ (Mt 26,27)? Upírá se tak věřícím plné přijímání. Tělo bez krve je mrtvé! Jak pak nahlížet na ostatní církevní praktiky, které nemají oporu v Novém zákoně? Jsou skutečně přáním Božím, nebo jen lidským výmyslem?

P. L., královéhradecká diecéze

Zvyk, že věřící, kteří se účastní mše svaté, přijímají pouze tělo Páně, se postupně ustanovil v církvi v průběhu středověku. Jeho důvodem byla obava, aby při velkém množství přijímajících nedošlo ke zneuctění krve Páně jejím vylitím. Jedná se však pouze o jednu z disciplinárních tradic církve, které rozhodně nejsou neměnné, ale mohou být „uchovány, upraveny, nebo také pod vedením učitelského úřadu církve zrušeny“ (Katechismus katolické církve, odst. 83). Tento zvyk neplatil a neplatí vždy a všude: některé církve (např. východní, spojené s Římem) přijímaly vždy pod obojí způsobou. V současnosti je i v církvi latinského obřadu za určitých okolností toto přijímání pod obojí způsobou povoleno.

TRADICE LZE MĚNIT

Když ve XIV. století naši husité a po nich protestanté vystoupili s názorem, že přijímání pod obojí způsobou je pro všechny Pánovým příkazem a je nutné ke spáse, církev se bránila na Kostnickém, a zvláště Tridentském koncilu. Koncil velmi důrazně učí, že neexistuje žádný božský příkaz, který by zavazoval všechny přijímat pod obojí způsobou, a že nelze zpochybňovat to, že pro dosažení spásy je dostatečné přijímání pod jednou způsobou. Připomíná, že Pán Ježíš Kristus, který řekl: „Když nebudete jíst tělo Syna člověka a pít jeho krev, nebudete mít v sobě život“ (Jan 6,53), prohlásil také: „Kdo bude jíst tento chléb, bude žít navěky“ (Jan 6,51).     

CÍRKEV JE SPRÁVCEM BOŽÍCH TAJEMSTVÍ

Tridentský koncil pak v této souvislosti vyhlašuje, že církev sice nemůže měnit podstatu svátostí, ale má od Krista moc ustanovovat a uzpůsobovat předpisy, které se týkají jejich vysluhování. Odvolává se přitom na slova svatého apoštola Pavla: „Ať se každý na nás dívá jako na Kristovy služebníky a správce Božích tajemství“ (1Kor 4,1).

Vedle těchto apoštolových slov můžeme ještě připomenout slova samotného Pána Ježíše, kterými se nejprve obrátil na svatého Petra a jeho nástupce: „Tobě dám klíče od nebeského království: co svážeš na zemi, bude svázáno na nebi, a co rozvážeš na zemi, bude rozvázáno na nebi“ (Mt 16,19), a pak je takřka doslova zopakoval všem apoštolům a jejich nástupcům (srov. Mt 18,18). I když Písmo svaté nepovažuje sebe samé za jedinou normu učení a praxe, přesto na základě uvedené citace z něj můžeme říci, že právo církve ustanovit svaté přijímání pouze pod jednou způsobou (i ostatní „církevní praktiky“) mají jasnou oporu a základ v Novém zákoně.

EUCHARISTICKÉ TĚLO JE ŽIVÉ

Dále je potřeba zdůraznit, že tělo Páně pod způsobou chleba - i když jej věřící přijímají bez krve Páně pod způsobou vína - není rozhodně mrtvé, ale živé. Vždyť přijímáme tělo vzkříšeného a oslaveného Krista a toto živé tělo je nutně doprovázeno jeho krví, lidskou duší a nekonečným božstvím.

Na druhé straně nelze popřít význam ustanovení a přijímání eucharistie pod dvojí způsobou chleba a vína na úrovni symbolické: vždyť oddělená konsekrace chleba v tělo Páně a vína v jeho krev a jejich následné přijímání naznačují na svátostné rovině jejich fyzické oddělení, ke kterému došlo při obětování na kříži. Proto církev jako na nutné podmínce trvá na tom, že kněz, který slaví mši svatou, musí přijímat pod obojí způsobou.

PhDr. ThLic. ŠTĚPÁN M. FILIP OP,
odborný asistent dogmatické teologie na CMTF UP Olomouc

Sdílet článek na: 

Sekce: Odpovědny, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 38 19. – 25. září 2017

Fatimské poselství putuje Českem

Na tři týdny se k nám po padesáti letech vrací socha Panny Marie Fatimské, kterou biskupové dovezli z národní pouti do Fatimy. Poutě do Portugalska se na sté výročí zjevení…

celý článek


Na fatimské světlo nezapomenete

Do Českomoravské Fatimy v Koclířově zamíří na počátku října i hosté z Portugalska. „Fatima je jen zdůraznění některých stránek evangelia,“ říká v rozhovoru…

celý článek


Tajemství Nejsvětějšího Salvátora

Na konci roku 1989 jsem po jedenácti letech kněžského působení „v ilegalitě“ navrhl kardinálu Tomáškovi, že obnovím pastoraci vysokoškoláků v pražském kostele Nejsvětějšího…

celý článek


Zahajujeme předvolební seriál

Přestože mu ještě není padesát, je nejzkušenějším českým poslancem. V Parlamentu zasedá s krátkou přestávkou od roku 1990 – nejprve za Křesťansko-demokratickou stranu,…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2017

© Katolický týdeník 2004 - 2013, všechna práva     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay