Jak píše o ženách sv. Pavel

Vydání: 2004/14 Žena v církvi, 5.9.2004, Autor: Jaroslav Brož

ŽENY V CÍRKVI POHLEDEM DOBY APOŠTOLŮ
Jak svatý Pavel ve svých listech pohlíží na ženy? Z některých pasáží téměř vyplývá, že je přehlížel nebo jim přisuzoval méně významné místo v církvi (žena ať v církvi mlčí) i ve společnosti (žena nemá mít moc nad mužem, nýbrž má se nechat vést). Je to způsobené dobou, ve které žil?
J. K., Olomouc


V listech apoštola Pavla je třeba odlišovat obecně platná stanoviska od příležitostných řešení životních situací, které mají často svoji působnost pouze pro určitý případ. Protože většina Pavlových listů jsou příležitostné dopisy určené jednotlivým církevním obcím, je zřejmé, že určité pasáže v nich řeší problémy křesťanů v konkrétních okolnostech.

Základní apoštolův postoj k postavení žen v novém řádu evangelia a církve je ten, že muž i žena se "v Kristu" těší stejné náboženské důstojnosti a odpovědnosti: "Muž ať plní ženě, čím je povinen, a stejně tak i žena mužovi" (1Kor 7,3); "...v Kristu je žena závislá na muži a muž zase na ženě" (1Kor 11,11), což následně zdůvodňuje z řádu stvoření. V Kristu "už není muž anebo žena; všichni jste jeden v Kristu Ježíši" (Gal 3,28), což neznamená uniformitu; muž zůstává i po křtu mužem a žena ženou, ale v řádu spásy nabývají stejných podmínek.

Vedle těchto obecných křesťanských principů se setkáváme s kladným přijímáním služeb žen v misijní činnosti a v životě místních komunit. S naléhavostí vybízí apoštol k usmíření Evodie a Syntychy ve filipské církvi (Flp 4,2-3), a to proto, že byly jeho srdci blízké jako spolupracovnice při šíření evangelia; jejich nesvornost mohla být o to víc překážkou víry pro ostatní. Mezi apoštolskými spolupracovnicemi jsou dále jmenovány Foibé, Priska, Marie, Junie (pravděpodobně jméno patřící ženě v listu Římanům 16, 7, i když může být i mužskou formou) a četné další. Také mezi nositeli charismatických darů jsou ženy.

Obtíže působí obvykle dvě pasáže v 1. listu Korintským. Je třeba předeslat, že pro nás je mnohdy téměř nemožné přesně rekonstruovat okolnosti, na něž sv. Pavel v listech odpovídá. On je znal, znali je i adresáti dopisu. Proto píše zkratkovitě. Podle 1Kor 11,2-16 je pro ženu nevhodné, aby se modlila či prorokovala s nezahalenou hlavou. Židokřesťanské ženy podle židovského zvyku nechodily na veřejnosti s odkrytou hlavou. Rovněž řecké ženy, zvláště z vyšších vrstev, nosily závoj. Tento obyčej se však měnil s módou. V korintské církevní obci, která měla židokřesťanské jádro, přicházely ženy do bohoslužebného shromáždění se zakrytou hlavou. Některé z nich však zřejmě pod vlivem jistého charismatického entuziasmu ukazovaly křesťanskou svobodu odkládáním závoje. Komentátoři připouštějí i možnost, že se tu ženám otevřela možnost zdůrazňovat svoje společenské postavení, jehož projevem byla bohatost a nákladnost účesu. Podle dobových zobrazení úprava vlasů ženy z vyšší společnosti zaměstnala jednu či dvě otrokyně na několik hodin. Sv. Pavel za těchto okolností snáší argumenty z Písma a dobových zvyklostí, aby takovému neřádu při společných modlitbách zamezil. Nakonec vyzývá, aby se korintské ženy přizpůsobily běžným zvyklostem v ostatních církvích.

Výklad druhého textu, zapovídajícího ženám ve shromáždění mluvit (1Kor 14,33-35), je na výklad ještě nesnadnější než předchozí. Vyskytly se pokusy řešit jej jako pozdější nepavlovskou vsuvku nebo ho vykládat jako Pavlův zákaz rušit bohoslužbu nemístným mluvením. Podle jiných se mohlo jednat o podobnou situaci jako při pozdějším šíření gnostických myšlenek a praktik. Ty se šířily skrze ženy, prorocky promlouvající při bohoslužebných shromážděních. Zákaz mluvit se vztahoval pouze na tyto ženy (srov. 1Tim 2,11n.; 5,13).

JAROSLAV BROŽ, Th.D.
přednášející na katedře biblických věd Katolické teologické fakulty UK v Praze

Oplakávání Krista - Giottova nástěnná malba (výřez) v Capella dell´Arena v Padově

Sdílet článek na: 

Sekce: Odpovědny, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 38 19. – 25. září 2017

Fatimské poselství putuje Českem

Na tři týdny se k nám po padesáti letech vrací socha Panny Marie Fatimské, kterou biskupové dovezli z národní pouti do Fatimy. Poutě do Portugalska se na sté výročí zjevení…

celý článek


Na fatimské světlo nezapomenete

Do Českomoravské Fatimy v Koclířově zamíří na počátku října i hosté z Portugalska. „Fatima je jen zdůraznění některých stránek evangelia,“ říká v rozhovoru…

celý článek


Tajemství Nejsvětějšího Salvátora

Na konci roku 1989 jsem po jedenácti letech kněžského působení „v ilegalitě“ navrhl kardinálu Tomáškovi, že obnovím pastoraci vysokoškoláků v pražském kostele Nejsvětějšího…

celý článek


Zahajujeme předvolební seriál

Přestože mu ještě není padesát, je nejzkušenějším českým poslancem. V Parlamentu zasedá s krátkou přestávkou od roku 1990 – nejprve za Křesťansko-demokratickou stranu,…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2017

© Katolický týdeník 2004 - 2013, všechna práva     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay