Ekologický způsob jízdy je morální povinností

Vydání: 2010/23 Svobodné volby, 1.6.2010

Všichni jistě znají vtip, kdy se sejde farář s řidičem před Božím soudem a kněz musí do očistce, protože při jeho kázání věřící usínali, kdežto šofér jde rovnou do nebe, protože v jeho autobuse se cestující modlili strachy. Ale nyní vážně: Jak se má na silnici chovat věřící člověk, kromě dodržování pravidel? Jak jezdit ekologičtěji? Poradí nám nějaký odborník?

My věřící – jako všichni motoristé – si ekologický rozměr dopravy opravdu uvědomujeme stále velmi málo. Přírodu ovlivňujeme nejen budováním dopravní infrastruktury, ale každý den také spalujeme pohonné hmoty a zamořujeme ovzduší zplodinami. Jsme jen správci Božího stvoření a měli bychom se k přírodě chovat jako dobří hospodáři. Pomiňme všechny ostatní škodliviny, které jsou u moderních katalyzátorových motorů minimalizovány, i když i jejich množství přímo závisí na množství spotřebovaného paliva. Stejně nám zůstane oxid uhličitý, plyn podílející se na skleníkovém efektu, kterého vznikne cca 2,5 kg z každého litru benzínu nebo nafty. Ideální je tedy nejezdit vůbec. Pokud ale jet musíme, měli bychom se snažit o co nejnižší spotřebu, co nejmenší poškozování životního prostředí. A protože úsporným způsobem jízdy se dá ušetřit 20 i více procent paliva, má ekologická jízda i nezanedbatelný ekonomický přínos. Na čem vlastně spotřeba závisí? Vliv má mnoho různých faktorů, rozhodující jsou však dva – vozidlo jako takové a řidič sám. A protože parametry vozidla můžeme ovlivnit jedině při jeho koupi a dá se říci, že v dnešní době už nejsou vyloženě špatná auta, stává se zásadním činitelem spotřeby vozu řidič. Ale jak na to? Stačí při jízdě pamatovat na dodržování těchto zásad: jezdit plynule a předvídavě, nevozit zbytečnou zátěž a při delším stání vypínat motor. Dále dbát na správný tlak v pneu- matikách a používat kvalitní olej. Využívat setrvačnosti vozidla a brzdění motorem. Dodržovat rychlostní limity a co nejdříve řadit na vyšší rychlostní stupně. Nepoužívat vozidlo na krátké vzdálenosti, správně volit trasu, a pokud je vozidlo vybaveno ukazatelem okamžité spotřeby, nechat se jím inspirovat. Mohu nabídnout i některé méně známé zajímavosti: Zbytečných 100 kg zátěže může v městském provozu zvýšit spotřebu o celý litr paliva. Stejný litr paliva se spotřebuje za hodinu při stání s běžícím motorem. Nedohuštěné pneumatiky o 0,1 MPa znamenají zvýšenou spotřebu 0,1 litru/100 km a zároveň i nižší životnost a horší jízdní vlastnosti vozidla. Když na 100 km trati zvýšíte rychlost ze 110 na 130 km/h, ušetříte pouhých 8 minut a spotřebujete o 1 litr paliva více.

Jan Horníček, pracovník vývoje automobilového průmyslu

Sdílet článek na: 

Sekce: Odpovědny, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 3 15. – 21. ledna 2019

Panamské Jezulátko přivítalo Čechy

Panama přivítá na Světovém dni mládeže 22.–27. ledna více než 200 tisíc mladých lidí ze 155 zemí světa. Na místě jsou už čeští poutníci se dvěma biskupy.

celý článek


Tři králové v bance i v Senátu

Do Tříkrálové sbírky se stále častěji zapojují i firmy. Většina z nich zve koledníky, které vyšle Charita. V České spořitelně uspořádali sbírku sami zaměstnanci.…

celý článek


Jan Palach: Jak reagovala církev?

Palachův čin otřásl celou tehdejší společností. Reagovali na něj i představitelé církve – a to jak domácí, tak i světové.

celý článek


Karmelitky si staví klášter

Sestra karmelitka se zednickým kladívkem, kolečkem či za volantem traktoru. Takové obrázky lze spatřit v Drastech, osadě nedaleko Prahy. V prostorách bývalého statku tu roste…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2019

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay