Boží soud si nepředstavujme jako lidský tribunál

Vydání: 2007/48 Advent přichází, 27.11.2007

Čtení z Bible o první adventní neděli barvitě líčí obecný soud nad světem při druhém Kristově příchodu, ale o soukromém soudu mlčí. Z čeho církev soudí, že osobní soud už probíhá? Jaký je jeho obsah? Bojím se čekat v jakémsi temném očistci až na soudný den.

V předloženém textu je skryto hned několik otázek. V první řadě je povinností připomenout, že v Písmu se o individuálním soudu nepřímo hovoří. Z řady možností vyberme výroky sv. Pavla z Flp 1,21–24 (srov. např. 2 Kor 5,8). Smrt jako opuštění těla pro Pavla znamená být s Kristem. Má-li ale být s Kristem, předpokládá to určitý soud. Často se zapomíná na to, že výrok soudu nemusí být jen odsouzení, ale také ospravedlnění. Ježíš sám vypravuje podobenství o Lazaru a boháčovi (srov. Lk 16,19–31). Tento příběh implikuje, že po smrti ještě před vzkříšením existuje odplata. Kdyby neexistoval individuální soud a následná odplata již před vzkříšením, jak by ukřižovaný Ježíš mohl lotrovi, který se kál, slíbit, že ještě dnes s ním bude v ráji (srov. Lk 23,43)? Přesvědčení o životě duše po smrti těla byla v novozákonní době tak rozšířená, že o tom svatopisci nemuseli mluvit tak často a důrazně jako o vzkříšení těla. Proto se také mnohem víc hovořilo o takzvaném posledním soudu než o soudu, který se odehrává ihned po smrti nebo dokonce ve smrti. O skutečnosti, že soud již probíhá, vydává svědectví sám Ježíš. Soud totiž podle Mistrových slov spočívá v tom, že světlo přišlo na svět, ale lidé si zamilovali více tmu (srov. Jan 3,19; srov. Jan 12,31). Boží soud nad námi si nesmíme představovat jako nějaký lidský tribunál. Otec se nám ve svém Synu a Duchu daruje. Na člověku je, zda toto sebedarování přijme, nebo nikoli. A právě v tom také spočívá celý soud. V jistém slova smyslu platí, že Bůh nesoudí. Soud nad sebou vynášíme svým jednáním a smýšlením my sami.

Očistec je zvláštní formou spásy
Jak již bylo řečeno, toto naše setkání s Bohem tváří v tvář může skončit konstatováním, že jsme Kristovi, ale bohužel také konstatováním, že jeho nejsme. Individuální soud proto neimplikuje nevyhnutelně přebývání v nějakém temném očistci. Kdo z nás však může tvrdit, že je již opravdu svatý? Zároveň ale nejsme Kristu cizí, a proto lze předpokládat, že existuje určitý stav spasení, v němž člověk ještě jaksi dozrává. Očistec je skutečně formou spásy, určitě to není něco jako dočasné zavržení. Je to podobné, jako když Petr říká Kristu: „Odejdi ode mne, Pane, vždyť já jsem člověk hříšný,“ (Lk 5,8). Může ale Kristus odejít, když vnímá takovou neúprosnou pravdivost a pokoru? Pokud by očistec neexistoval, jaký smysl by měly modlitby za zemřelé? Daná záležitost se projevuje i mimo křesťanství. Zkrátka a dobře, povědomí o posmrtném očišťování a dozrávání je v lidech hluboce zakořeněno. Kdo nechce být po smrti ve stavu očišťování, má jen jednu možnost, totiž důsledně se svým smýšlením a jednáním nejen spodobovat, ale dokonce sjednocovat s Kristem. Dlužno ještě dodat, že milosrdenství vítězí nad soudem (srov. Jak 2,13).
Mojí povinností je také říci, že o eschatologických tajemstvích můžeme vypovídat jen a jen obrazně, analogicky. Nejde o ukojení naší zvědavosti, nýbrž o nasměrování našeho pozemského života. Kupříkladu víra v posmrtný život z nás činí lidi výrazně svobodné, a proto nepohodlné různým diktaturám a totalitám.
P. Ctirad V. Pospíšil OFM, profesor dogmatické teologie na CMTF UP v Olomouci


Sdílet článek na: 

Sekce: Odpovědny, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 42 17. – 23. října 2017

Olomouc má nové pomocné biskupy

Mohutný potlesk zněl v sobotu olomouckým dómem. Věřící tak děkovali za vysvěcení nových pomocných biskupů Antonína Baslera a Josefa Nuzíka.

celý článek


Bohoslužby i z horských hřebenů

Sledovat mši svatou „na dálku“ umožňuje také televize Noe a Radio Proglas. Obě stanice nabízejí přímé přenosy několikrát do týdne.

celý článek


Křesťan a demokracie

Jak posílit demokracii v nejisté době? Co mohou křesťané, zvláště křesťanští politici, udělat pro posílení demokracie? Nad těmito otázkami se zamýšlí Iveta Radičová,…

celý článek


Latina je výrazem jednoty

Má jedno nezpochybnitelné prvenství. Je vůbec první ženou, která před čtyřiceti lety začala učit na české katolické teologické fakultě. Aktivity Markéty Koronthályové…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2017

© Katolický týdeník 2004 - 2013, všechna práva     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay