14. 2. 2005
|Neexistuje dvojí dívčí život: ten v časopise a ten v kostele
Vydání: 2005/8 Média na Slovensku, 14.2.2005, Autor: Jiří Macháně
Protože mají pevný a přemýšlivý základ, na kterém lze stavět. Z mnoha průzkumů, které jsme před vznikem časopisu zadali, vyplynulo, že věřící dívky svět zmíněných časopisů přitahuje i odpuzuje zároveň. Ukázalo se, že je zajímá svět idolů, příběhů o lásce a trápení s rodiči, svět lékařských a odborných rad, svět informací o cestování. Popuzeně reagovaly na silnou prezentaci sexu, horoskopů a nutivých reklam s pitomoučkými slogánky. Překvapilo nás, jak samy dívky ostře vymezují hranici mezi tím, co číst chtějí, a co jim vadí.
Víra mladého člověka je provázena množstvím otázek a hledáním jasných morálních hranic, ale také smíchem a dobrodružstvím, rodící se touhou po lásce. Z některých článků ani nepostřehnete, že se nějak liší od textů ve vysokonákladových časopisech. V jiných křesťanství jen tak lehounce zavane a v rubrice „Inkognito“ (poradna - pozn. red.) je znát důrazněji.
Nakonec jsme se rozhodli, že inzerce bude minimální. Poučili jsme se u vysokonákladových časopisů (na inzerci často závislých - pozn. red.). Jejich šéfredaktorky si stěžují, že požadavky inzerentů na obsah časopisu jsou stále vlezlejší. Například farmaceutické koncerny, vyrábějící antikoncepci (respektive jejich agentury pro reklamu), tlačí na vydavatele, že se píše málo o sexu a že pokud se to nenapraví, budou inzerovat jinde. Navíc při počátečním nákladu pod deset tisíc kusů nemáme ani naději velké inzerenty oslovit, a tak počítáme s příjmy z reklamy pouze asi 5 procent. Sázíme na kvalitní fotky a články, které zaujmou čtenářky, aby si nás předplatily. Sázíme na dary rodičů a prarodičů, kteří se mohou přesvědčit, co a proč dívkám říkáme.
Chceme se pokusit přesvědčit kněze a katechety o tom, že svět dívek zaslouží profesionálně podanou žurnalistickou ruku. Pokud to dokážeme, nebude ubývat dívek na bohoslužbách a nebude přibývat dívek v neřešitelných životních situacích.
Kněží jsou opatrní, vyplynulo to i z reakcí na nulté číslo, kdy jsme žádali ve farnostech o podporu propagace našeho časopisu. Drtivá většina ohlasů byla nadšených, ale ozvaly se i hlasy opatrné: „Napřed nám posílejte ukázky, a my se pak rozhodneme, zda vás podpoříme.“ Rozumíme tomu a snažíme se bariéru počáteční nedůvěry jemně prolamovat. Věříme, že všechny nedůvěřivé přesvědčíme. Největší oporou je nám v tomto snažení oficiálně vyslovená morální podpora ČBK. Sekce pro mládež ČBK pod vedením P. Jana Balíka a vydavatelství Tarsicius jsou v tomto ohledu také dobrou zárukou.