Diskuse

Re: Ježíš Kristus může rozbít nudná schémata

6.1.2014 12:07 vložil Zinnia

No, víte, mě jednak doslova děsí, jak striktní linii vedete mezi "katolíky" a "pohany" - všichni jsme přece bratři, lidé na cestě, a Bůh svá dobra včetně spásy daroval nám všem, akorát po katolících bude nejspíš u Posledního soudu víc vyžadovat. Například víc lásky k nekatolíkům ;)

"Obrázková Bible", jak známo, platila v souvislosti s kostely nejvýš do baroka, i když tehdy už moc ne. V 19. století už masová negramotnost problémem nebyla... Takže nikoliv, není to tak. Prostě jde o malou spolupráci se současným uměním, včetně hudby mimochodem: v kolika kostelích slyšíte z kůru skladatele 20. století, teď nepočítám "kytarovky" jako kapitolu samu pro sebe? To je ta zakonzervovanost. Památkový ústav s tím fakt nemá co do činění. Jak má být naše víra současná, kdž ji prožíváme v historických kulisách, s historickou senzibilitou a vkusem?

Ad Notre Dame: všiml jste si, že vlastně píšete "ale Notre Dme není vlastně žádný pořádný kostel"??? :D Co k těm "turistům", kteří Vám tak vadí, říká rektor tohoto kostela, kardinál Vingt-Trois?
"Nejslavnějším návštěvníkem chrámu Matky Boží je patrně básník Paul Claudel, který tu při náhodné zastávce prožil konverzi ke křesťanství. Jde o výjimku, nebo katedrála takto oslovuje i nahodilé příchozí a příslovečné turisty s fotoaparáty?

Samozřejmě, že je může oslovit. Připomeňme si evangelijní vyprávění svatého Lukáše o kázání na hoře: říká se tam, že se Ježíš postavil doprostřed svých posluchačů, nejblíže mu stálo Dvanáct, pak jeho učedníci a potom zástup. V tom zástupu byli bezpochyby lidé všeho druhu. A Ježíš mluvil a všichni ho slyšeli. Každý slyšel, co a kolik chtěl, podle svých možností a svobodného rozhodnutí. Ale Ježíš nestanovil žádné omezení, kdo mu smí naslouchat, nevybíral žádné vstupné. Čili evangelium nám ukazuje, že existují určité kruhy, v nichž se lidé přibližují Bohu. Ale není to Ježíš, kdo určuje vzdálenost. Pokud jsou v nejvzdálenějším kruhu lidé, kteří by rádi postoupili do bližšího, mohou tak učinit. A v katedrále je to stejné: kolem oltáře je uzavřený kruh, ze všech stran ohrazený zábranami. Pak je chór obstoupený zdmi a ti, kdo sem vstupují, si mohou prohlédnout jak celek chrámu, tak – přes bariéry, jež jej obklopují – i jeho střed. V tomto kruhu jsou obvykle turisté, lidé, kteří jsou unavení a přišli si sem na chvíli sednout atd. Když v neděli večer sloužím mši, vidím od oltáře, jak lidé procházejí kolem, někteří se zastavují před zábranami, poslouchají a pět deset minut zůstanou, než zase pokračují.

Turisté mohou do katedrály i během mše?

Samozřejmě. Teď jsme nově položili koberec kolem chóru, aby nebylo slyšet zvuk kroků. Trochu slyšet je ho pořád, ale mši to neruší. "
(Je to na http://www.katyd.cz/rozhovory/jezis-nestanovil-vstupne-aby-mu-lide-smeli-naslouchat.html"

Vidíte. A Vy těmto lidem, kteří se zájmem (!) a zvídavostí (!) přicházejí, rovnou kladete překážky a podmínky. Není to spíš věc mezi nimi a Bohem? Není za našimi podmínkami, které vědomě či nevědomě klademe bližním, spíš malá důvěra v to, že Bůh si to bude umět zařídit a "i z kamenů" udělá "své lidi", vyznavače, spasené?

(A k tomu poslednímu - a taky dal za příklad Davida, který se svými vojáky sežral obětní dary, protože měl hlad. Nejsme fundamentalisty, že, a chápeme metaforu.)


Re: Re: Ježíš Kristus může rozbít nudná schémata

6.1.2014 23:54 vložil Keram

Zinnia napsal

No, víte, mě jednak doslova děsí, jak striktní linii vedete mezi "katolíky" a "pohany"

(A k tomu poslednímu - a taky dal za příklad Davida, který se svými vojáky sežral obětní dary, protože měl hlad. Nejsme fundamentalisty, že, a chápeme metaforu.)
Proč bych sám sobě lhal a nerozlišoval. Vždyť na konci budou rozděleni kozli od ovcí. Co vás na tom děsí? Kdo plní vůli Otcovu, kráčí po úzké cestě do Nebe a kdo koná opak (je pohanem) kráčí širokou cestou do záhuby do věčného zavržení, tečka.

To expresní výrazivo o Davidovi také není zcela na místě. Davidovi usiloval o život král Saul, skrýval se a od kněze si vyžádal jídlo. Ten mu posvátný chléb nabídnul sám, protože jiný neměl, ale pouze pod podmínkou, zda "jsou čistí!".
David byl oddaným izraelitou -věřícím.

"Těla mládenců jsou svatá i při běžné výpravě, tím spíše tedy dnes.“ A tak mu kněz dal svatý chléb, protože tam jiný nebyl, pouze chleby předložení odebrané z Hospodinovy přítomnosti, aby byly téhož dne nahrazeny chlebem teplým. 1.Sam,21


Reagovat v této diskusi může jen registrovaný uživatel. V případě zájmu se registrujte ZDE. Pokud jste již registrován/a, můžete se přihlásit ZDE.



Aktuální číslo 39 25. září – 1. října 2018

Pobaltí přivítalo Svatého otce

Papež František o minulém víkendu zahájil čtyřdenní návštěvu Pobaltí příjezdem do Litvy. Nejen k bezmála třem milionům místních katolíků promlouval u památníku…

celý článek


Česko má nového nuncia

Papež František jmenoval minulý pátek nového apoštolského nuncia pro Českou republiku.

celý článek


Kapucíni si připomínají Otce Pia

Padesát let od smrti a sto let od objevení stigmat Otce Pia si o víkendu připomněli bratři kapucíni v Praze u sv. Josefa. Lidé v jejich kostele mohli uctít dokonce ostatky…

celý článek


Adopce na dálku pomáhá 25 let

Adopce na dálku slaví čtvrt století pomoci dětem, mládeži i celým komunitám v nejchudších oblastech světa. Do projektu Arcidiecézní charity Praha se zapojily desítky tisíc dárců.

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2018

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay