Diskuse

Ježíš Kristus může rozbít nudná schémata

5.1.2014 11:53 vložil Keram

Zinnia napsal

Co Vám na tom přijde "zesvětštělého"? Podle mě spíš narážíme na přetrženou kontinuitu: dříve právě kostely shromažďovaly a ukazovaly aktuální uměleckou tvorbu - křížové cesty, oltářní a jiné obrazy, ale i dobovou hudbu při liturgii... To až dnes (a v Česku - jsou místa v Evropě, kde je to obvyklejší) nám to přijde divné a kostely jsme zakonzervovali (s výjimkami - katedrála Notre Dame v Paříži je například otevřená turistům a jejich prohlídkám i během mší a turistické návštěvy a bohoslužby se tam mísí v neuvěřitelné duchovní atmosféře). Nehledě na to, že v některých místech ani fary, knihovny nemají... Mluvíme samozřejmě o duchovním umění, pro přesnost.
Jinak podezírat "nevěřící lidi", že se budou v kostele hromadně chovat "nevhodně", je předsudek. Na druhou stranu, i kdyby někdo kostele žvýkal, tak co tak strašného se děje? "Sobota (čtěte "to posvátné") byla učiněna pro člověka, ne člověk pro sobotu" - když už jsme u těch citátů. Zrovna to, k čemu "propůjčíme" či "nepropůjčíme" kostely, je podle mě jedno z těch scémat, které je na místě rozbít.
Drahá sestro Zinnio, musím odpověď rozložit, abych byl schopen postihnout vše o čem píšete.

Umění v kostelích: Proč je kostely shromažďovaly a ukazovaly? No protože, lidé byli negramotní, neuměli číst. Písmo svaté nebylo dostupné tak jako dnes. Proto obrazy byly nedílnou součástí bohoslužebného prostoru a věřícím lidem přibližovaly to, o čem slyšeli v kázání a v evangeliu. Obrazy byly spíše "obrázková" Bible.
Zakonzervovanost není problém kostelů, ale spíše památkového ústavu.
Katedrálu Notre Dame, byla vždy v oku nevěřících, zednářů, osvícenců. Proto se z tohoto chrámu vystavěného Matce Boží snaží neustále dělat něco nepodstatného, světského. Na začátku francouzské revoluce byla katedrála vypleněna a na oltář postavena zpustlá zpěvačka Maillardová jako "bohyně rozumu" ! (Přečtěte si Ezechiela např. 8.kapitolu) Při mši svaté je vlastně v tu chvíli Nebe na zemi. Bůh se před našima očima v rukou kněze proměňuje a celé zástupy andělů a svatých zpívají píseň. Opravdu se domníváte, že je vhodné do mše svaté tahat turisty? Přeci při Ježíšově jménu musí pokleknout každý a každý jazyk ho musí vyznat svým Pánem! Udělají to tito turisté a pohané?

S tím posledním nemohu souhlasit. Slučujete neslučitelné. Ježíš jasně říkal, že i v zasvěcený den (o sobotě) je třeba konat dobro a né, že do chrámů máme vodit pohany.


Re: Ježíš Kristus může rozbít nudná schémata

5.1.2014 17:55 vložil Romuald

Keram napsal

S tím posledním nemohu souhlasit. Slučujete neslučitelné. Ježíš jasně říkal, že i v zasvěcený den (o sobotě) je třeba konat dobro a né, že do chrámů máme vodit pohany.
"Vůči těm, kdo nejsou křesťané, se chovejte rozvážně a hleďte v té věci využít vhodné příležitosti. Vaše řeč ať je vždycky laskavá a jadrná. Pak budete umět dát každému správnou odpověď." Sv. Pavel Kolosanům


Re: Ježíš Kristus může rozbít nudná schémata

6.1.2014 12:07 vložil Zinnia

No, víte, mě jednak doslova děsí, jak striktní linii vedete mezi "katolíky" a "pohany" - všichni jsme přece bratři, lidé na cestě, a Bůh svá dobra včetně spásy daroval nám všem, akorát po katolících bude nejspíš u Posledního soudu víc vyžadovat. Například víc lásky k nekatolíkům ;)

"Obrázková Bible", jak známo, platila v souvislosti s kostely nejvýš do baroka, i když tehdy už moc ne. V 19. století už masová negramotnost problémem nebyla... Takže nikoliv, není to tak. Prostě jde o malou spolupráci se současným uměním, včetně hudby mimochodem: v kolika kostelích slyšíte z kůru skladatele 20. století, teď nepočítám "kytarovky" jako kapitolu samu pro sebe? To je ta zakonzervovanost. Památkový ústav s tím fakt nemá co do činění. Jak má být naše víra současná, kdž ji prožíváme v historických kulisách, s historickou senzibilitou a vkusem?

Ad Notre Dame: všiml jste si, že vlastně píšete "ale Notre Dme není vlastně žádný pořádný kostel"??? :D Co k těm "turistům", kteří Vám tak vadí, říká rektor tohoto kostela, kardinál Vingt-Trois?
"Nejslavnějším návštěvníkem chrámu Matky Boží je patrně básník Paul Claudel, který tu při náhodné zastávce prožil konverzi ke křesťanství. Jde o výjimku, nebo katedrála takto oslovuje i nahodilé příchozí a příslovečné turisty s fotoaparáty?

Samozřejmě, že je může oslovit. Připomeňme si evangelijní vyprávění svatého Lukáše o kázání na hoře: říká se tam, že se Ježíš postavil doprostřed svých posluchačů, nejblíže mu stálo Dvanáct, pak jeho učedníci a potom zástup. V tom zástupu byli bezpochyby lidé všeho druhu. A Ježíš mluvil a všichni ho slyšeli. Každý slyšel, co a kolik chtěl, podle svých možností a svobodného rozhodnutí. Ale Ježíš nestanovil žádné omezení, kdo mu smí naslouchat, nevybíral žádné vstupné. Čili evangelium nám ukazuje, že existují určité kruhy, v nichž se lidé přibližují Bohu. Ale není to Ježíš, kdo určuje vzdálenost. Pokud jsou v nejvzdálenějším kruhu lidé, kteří by rádi postoupili do bližšího, mohou tak učinit. A v katedrále je to stejné: kolem oltáře je uzavřený kruh, ze všech stran ohrazený zábranami. Pak je chór obstoupený zdmi a ti, kdo sem vstupují, si mohou prohlédnout jak celek chrámu, tak – přes bariéry, jež jej obklopují – i jeho střed. V tomto kruhu jsou obvykle turisté, lidé, kteří jsou unavení a přišli si sem na chvíli sednout atd. Když v neděli večer sloužím mši, vidím od oltáře, jak lidé procházejí kolem, někteří se zastavují před zábranami, poslouchají a pět deset minut zůstanou, než zase pokračují.

Turisté mohou do katedrály i během mše?

Samozřejmě. Teď jsme nově položili koberec kolem chóru, aby nebylo slyšet zvuk kroků. Trochu slyšet je ho pořád, ale mši to neruší. "
(Je to na http://www.katyd.cz/rozhovory/jezis-nestanovil-vstupne-aby-mu-lide-smeli-naslouchat.html"

Vidíte. A Vy těmto lidem, kteří se zájmem (!) a zvídavostí (!) přicházejí, rovnou kladete překážky a podmínky. Není to spíš věc mezi nimi a Bohem? Není za našimi podmínkami, které vědomě či nevědomě klademe bližním, spíš malá důvěra v to, že Bůh si to bude umět zařídit a "i z kamenů" udělá "své lidi", vyznavače, spasené?

(A k tomu poslednímu - a taky dal za příklad Davida, který se svými vojáky sežral obětní dary, protože měl hlad. Nejsme fundamentalisty, že, a chápeme metaforu.)


Re: Re: Ježíš Kristus může rozbít nudná schémata

6.1.2014 23:54 vložil Keram

Zinnia napsal

No, víte, mě jednak doslova děsí, jak striktní linii vedete mezi "katolíky" a "pohany"

(A k tomu poslednímu - a taky dal za příklad Davida, který se svými vojáky sežral obětní dary, protože měl hlad. Nejsme fundamentalisty, že, a chápeme metaforu.)
Proč bych sám sobě lhal a nerozlišoval. Vždyť na konci budou rozděleni kozli od ovcí. Co vás na tom děsí? Kdo plní vůli Otcovu, kráčí po úzké cestě do Nebe a kdo koná opak (je pohanem) kráčí širokou cestou do záhuby do věčného zavržení, tečka.

To expresní výrazivo o Davidovi také není zcela na místě. Davidovi usiloval o život král Saul, skrýval se a od kněze si vyžádal jídlo. Ten mu posvátný chléb nabídnul sám, protože jiný neměl, ale pouze pod podmínkou, zda "jsou čistí!".
David byl oddaným izraelitou -věřícím.

"Těla mládenců jsou svatá i při běžné výpravě, tím spíše tedy dnes.“ A tak mu kněz dal svatý chléb, protože tam jiný nebyl, pouze chleby předložení odebrané z Hospodinovy přítomnosti, aby byly téhož dne nahrazeny chlebem teplým. 1.Sam,21


Reagovat v této diskusi může jen registrovaný uživatel. V případě zájmu se registrujte ZDE. Pokud jste již registrován/a, můžete se přihlásit ZDE.



Aktuální číslo 38 18. – 24. září 2018

Letní rekord koledníků

Slova „Tříkrálová sbírka“ a „rekordní“ se vedle sebe ocitají ve zprávách o výsledcích koledování. Nového rekordu se ovšem koledníkům podařilo dosáhnout minulou…

celý článek


Mluví se o nich na každém rohu

Co znamená výraz „křesťanské hodnoty“? Jak se zvěst evangelia může změnit v hodnotový systém? Jak je možné, že se „křesťanské hodnoty“ stávají zásadním…

celý článek


Výchova k občanství

Demokracie nemůže bez osobní odpovědnosti občanů za věci veřejné dobře fungovat, a právě proto vyžaduje neustálou výchovu – a to nejen mládeže, ale i dospělých.

celý článek


Jak se Pobaltí chystá na příjezd papeže?

V předvečer papežovy návštěvy pobaltských zemí – Estonska, Lotyšska a Litvy – odpověděl na dotazy KT PHILIPPE JOURDAN, francouzský biskup, který od roku 2005 působí…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2018

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay