Diskuse

Re: Re: Ježíš Kristus může rozbít nudná schémata

4.1.2014 10:05 vložil Keram

Nedomnívám se, že je rozumné dělat z kostelů a katedrál výstavní síně. Pro takový účel zbudované nebyly. V kostele je třeba si uvědomit Boží blízkost. Když tam pozvete nevěřící lidi, budou se tam bavit, žvýkat, svačit...Myslíte si, že takto zesvětštělý prostor může následně tyto lidi oslovit? „Je psáno,“ říkal jim, „‚Můj dům je domem modlitby.. “ Lukáš 19 kap.

Ať se tyto aktivity přesunou do far, knihoven.


Re: Re: Re: Ježíš Kristus může rozbít nudná schémata

4.1.2014 11:45 vložil Zinnia

Co Vám na tom přijde "zesvětštělého"? Podle mě spíš narážíme na přetrženou kontinuitu: dříve právě kostely shromažďovaly a ukazovaly aktuální uměleckou tvorbu - křížové cesty, oltářní a jiné obrazy, ale i dobovou hudbu při liturgii... To až dnes (a v Česku - jsou místa v Evropě, kde je to obvyklejší) nám to přijde divné a kostely jsme zakonzervovali (s výjimkami - katedrála Notre Dame v Paříži je například otevřená turistům a jejich prohlídkám i během mší a turistické návštěvy a bohoslužby se tam mísí v neuvěřitelné duchovní atmosféře). Nehledě na to, že v některých místech ani fary, knihovny nemají... Mluvíme samozřejmě o duchovním umění, pro přesnost.
Jinak podezírat "nevěřící lidi", že se budou v kostele hromadně chovat "nevhodně", je předsudek. Na druhou stranu, i kdyby někdo kostele žvýkal, tak co tak strašného se děje? "Sobota (čtěte "to posvátné") byla učiněna pro člověka, ne člověk pro sobotu" - když už jsme u těch citátů. Zrovna to, k čemu "propůjčíme" či "nepropůjčíme" kostely, je podle mě jedno z těch scémat, které je na místě rozbít.


Ježíš Kristus může rozbít nudná schémata

5.1.2014 11:53 vložil Keram

Zinnia napsal

Co Vám na tom přijde "zesvětštělého"? Podle mě spíš narážíme na přetrženou kontinuitu: dříve právě kostely shromažďovaly a ukazovaly aktuální uměleckou tvorbu - křížové cesty, oltářní a jiné obrazy, ale i dobovou hudbu při liturgii... To až dnes (a v Česku - jsou místa v Evropě, kde je to obvyklejší) nám to přijde divné a kostely jsme zakonzervovali (s výjimkami - katedrála Notre Dame v Paříži je například otevřená turistům a jejich prohlídkám i během mší a turistické návštěvy a bohoslužby se tam mísí v neuvěřitelné duchovní atmosféře). Nehledě na to, že v některých místech ani fary, knihovny nemají... Mluvíme samozřejmě o duchovním umění, pro přesnost.
Jinak podezírat "nevěřící lidi", že se budou v kostele hromadně chovat "nevhodně", je předsudek. Na druhou stranu, i kdyby někdo kostele žvýkal, tak co tak strašného se děje? "Sobota (čtěte "to posvátné") byla učiněna pro člověka, ne člověk pro sobotu" - když už jsme u těch citátů. Zrovna to, k čemu "propůjčíme" či "nepropůjčíme" kostely, je podle mě jedno z těch scémat, které je na místě rozbít.
Drahá sestro Zinnio, musím odpověď rozložit, abych byl schopen postihnout vše o čem píšete.

Umění v kostelích: Proč je kostely shromažďovaly a ukazovaly? No protože, lidé byli negramotní, neuměli číst. Písmo svaté nebylo dostupné tak jako dnes. Proto obrazy byly nedílnou součástí bohoslužebného prostoru a věřícím lidem přibližovaly to, o čem slyšeli v kázání a v evangeliu. Obrazy byly spíše "obrázková" Bible.
Zakonzervovanost není problém kostelů, ale spíše památkového ústavu.
Katedrálu Notre Dame, byla vždy v oku nevěřících, zednářů, osvícenců. Proto se z tohoto chrámu vystavěného Matce Boží snaží neustále dělat něco nepodstatného, světského. Na začátku francouzské revoluce byla katedrála vypleněna a na oltář postavena zpustlá zpěvačka Maillardová jako "bohyně rozumu" ! (Přečtěte si Ezechiela např. 8.kapitolu) Při mši svaté je vlastně v tu chvíli Nebe na zemi. Bůh se před našima očima v rukou kněze proměňuje a celé zástupy andělů a svatých zpívají píseň. Opravdu se domníváte, že je vhodné do mše svaté tahat turisty? Přeci při Ježíšově jménu musí pokleknout každý a každý jazyk ho musí vyznat svým Pánem! Udělají to tito turisté a pohané?

S tím posledním nemohu souhlasit. Slučujete neslučitelné. Ježíš jasně říkal, že i v zasvěcený den (o sobotě) je třeba konat dobro a né, že do chrámů máme vodit pohany.


Re: Ježíš Kristus může rozbít nudná schémata

5.1.2014 17:55 vložil Romuald

Keram napsal

S tím posledním nemohu souhlasit. Slučujete neslučitelné. Ježíš jasně říkal, že i v zasvěcený den (o sobotě) je třeba konat dobro a né, že do chrámů máme vodit pohany.
"Vůči těm, kdo nejsou křesťané, se chovejte rozvážně a hleďte v té věci využít vhodné příležitosti. Vaše řeč ať je vždycky laskavá a jadrná. Pak budete umět dát každému správnou odpověď." Sv. Pavel Kolosanům


Re: Ježíš Kristus může rozbít nudná schémata

6.1.2014 12:07 vložil Zinnia

No, víte, mě jednak doslova děsí, jak striktní linii vedete mezi "katolíky" a "pohany" - všichni jsme přece bratři, lidé na cestě, a Bůh svá dobra včetně spásy daroval nám všem, akorát po katolících bude nejspíš u Posledního soudu víc vyžadovat. Například víc lásky k nekatolíkům ;)

"Obrázková Bible", jak známo, platila v souvislosti s kostely nejvýš do baroka, i když tehdy už moc ne. V 19. století už masová negramotnost problémem nebyla... Takže nikoliv, není to tak. Prostě jde o malou spolupráci se současným uměním, včetně hudby mimochodem: v kolika kostelích slyšíte z kůru skladatele 20. století, teď nepočítám "kytarovky" jako kapitolu samu pro sebe? To je ta zakonzervovanost. Památkový ústav s tím fakt nemá co do činění. Jak má být naše víra současná, kdž ji prožíváme v historických kulisách, s historickou senzibilitou a vkusem?

Ad Notre Dame: všiml jste si, že vlastně píšete "ale Notre Dme není vlastně žádný pořádný kostel"??? :D Co k těm "turistům", kteří Vám tak vadí, říká rektor tohoto kostela, kardinál Vingt-Trois?
"Nejslavnějším návštěvníkem chrámu Matky Boží je patrně básník Paul Claudel, který tu při náhodné zastávce prožil konverzi ke křesťanství. Jde o výjimku, nebo katedrála takto oslovuje i nahodilé příchozí a příslovečné turisty s fotoaparáty?

Samozřejmě, že je může oslovit. Připomeňme si evangelijní vyprávění svatého Lukáše o kázání na hoře: říká se tam, že se Ježíš postavil doprostřed svých posluchačů, nejblíže mu stálo Dvanáct, pak jeho učedníci a potom zástup. V tom zástupu byli bezpochyby lidé všeho druhu. A Ježíš mluvil a všichni ho slyšeli. Každý slyšel, co a kolik chtěl, podle svých možností a svobodného rozhodnutí. Ale Ježíš nestanovil žádné omezení, kdo mu smí naslouchat, nevybíral žádné vstupné. Čili evangelium nám ukazuje, že existují určité kruhy, v nichž se lidé přibližují Bohu. Ale není to Ježíš, kdo určuje vzdálenost. Pokud jsou v nejvzdálenějším kruhu lidé, kteří by rádi postoupili do bližšího, mohou tak učinit. A v katedrále je to stejné: kolem oltáře je uzavřený kruh, ze všech stran ohrazený zábranami. Pak je chór obstoupený zdmi a ti, kdo sem vstupují, si mohou prohlédnout jak celek chrámu, tak – přes bariéry, jež jej obklopují – i jeho střed. V tomto kruhu jsou obvykle turisté, lidé, kteří jsou unavení a přišli si sem na chvíli sednout atd. Když v neděli večer sloužím mši, vidím od oltáře, jak lidé procházejí kolem, někteří se zastavují před zábranami, poslouchají a pět deset minut zůstanou, než zase pokračují.

Turisté mohou do katedrály i během mše?

Samozřejmě. Teď jsme nově položili koberec kolem chóru, aby nebylo slyšet zvuk kroků. Trochu slyšet je ho pořád, ale mši to neruší. "
(Je to na http://www.katyd.cz/rozhovory/jezis-nestanovil-vstupne-aby-mu-lide-smeli-naslouchat.html"

Vidíte. A Vy těmto lidem, kteří se zájmem (!) a zvídavostí (!) přicházejí, rovnou kladete překážky a podmínky. Není to spíš věc mezi nimi a Bohem? Není za našimi podmínkami, které vědomě či nevědomě klademe bližním, spíš malá důvěra v to, že Bůh si to bude umět zařídit a "i z kamenů" udělá "své lidi", vyznavače, spasené?

(A k tomu poslednímu - a taky dal za příklad Davida, který se svými vojáky sežral obětní dary, protože měl hlad. Nejsme fundamentalisty, že, a chápeme metaforu.)


Re: Re: Ježíš Kristus může rozbít nudná schémata

6.1.2014 23:54 vložil Keram

Zinnia napsal

No, víte, mě jednak doslova děsí, jak striktní linii vedete mezi "katolíky" a "pohany"

(A k tomu poslednímu - a taky dal za příklad Davida, který se svými vojáky sežral obětní dary, protože měl hlad. Nejsme fundamentalisty, že, a chápeme metaforu.)
Proč bych sám sobě lhal a nerozlišoval. Vždyť na konci budou rozděleni kozli od ovcí. Co vás na tom děsí? Kdo plní vůli Otcovu, kráčí po úzké cestě do Nebe a kdo koná opak (je pohanem) kráčí širokou cestou do záhuby do věčného zavržení, tečka.

To expresní výrazivo o Davidovi také není zcela na místě. Davidovi usiloval o život král Saul, skrýval se a od kněze si vyžádal jídlo. Ten mu posvátný chléb nabídnul sám, protože jiný neměl, ale pouze pod podmínkou, zda "jsou čistí!".
David byl oddaným izraelitou -věřícím.

"Těla mládenců jsou svatá i při běžné výpravě, tím spíše tedy dnes.“ A tak mu kněz dal svatý chléb, protože tam jiný nebyl, pouze chleby předložení odebrané z Hospodinovy přítomnosti, aby byly téhož dne nahrazeny chlebem teplým. 1.Sam,21


Reagovat v této diskusi může jen registrovaný uživatel. V případě zájmu se registrujte ZDE. Pokud jste již registrován/a, můžete se přihlásit ZDE.



Aktuální číslo 38 18. – 24. září 2018

Letní rekord koledníků

Slova „Tříkrálová sbírka“ a „rekordní“ se vedle sebe ocitají ve zprávách o výsledcích koledování. Nového rekordu se ovšem koledníkům podařilo dosáhnout minulou…

celý článek


Mluví se o nich na každém rohu

Co znamená výraz „křesťanské hodnoty“? Jak se zvěst evangelia může změnit v hodnotový systém? Jak je možné, že se „křesťanské hodnoty“ stávají zásadním…

celý článek


Výchova k občanství

Demokracie nemůže bez osobní odpovědnosti občanů za věci veřejné dobře fungovat, a právě proto vyžaduje neustálou výchovu – a to nejen mládeže, ale i dospělých.

celý článek


Jak se Pobaltí chystá na příjezd papeže?

V předvečer papežovy návštěvy pobaltských zemí – Estonska, Lotyšska a Litvy – odpověděl na dotazy KT PHILIPPE JOURDAN, francouzský biskup, který od roku 2005 působí…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2018

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay