Drogy - metafora nemocné civilizace

Vydání: 2004/13 Aby děti byly šťastné, 6.9.2004, Autor: Petr Příhoda

Všechny dosavadní války byly vedeny fušersky. Jaképak vítězství nad protivníkem, když mu pobijete spoustu lidí, zboříte města a rozvrátíte ekonomiku, nehledě k vlastním ztrátám! Elegantní způsob je tento: bez výstřelu obsadit jeho řídící centra (generální štáb, policejní prezidium, vysílačky atd.), jejich informační síť - a pak už jen klaviaturami počítačů přimět jeho zemi, aby fungovala podle vaší vůle. A co teprve, když si protivník o takový postup sám řekne! To je přímo skvělé.

Tak fungují některé viry: napadnou buňku, obsadí její "centrálu" a vnutí jí svůj vlastní program. I některé psychotropní drogy si tak počínají. "Obsadí" osobnost, zničí její Ego a zapřáhnou ji do svých služeb. Říkáme jim "tvrdé". Některým tak zatím neříkáme, ale to neznamená, že to neumějí. Záleží na okolnostech. Na těch záleží vždycky. Skotská whisky působí ve Skotsku měkce a lahodně, zato severoamerické indiány zruinovala. Finská vodka zatím lid země jezer a lesů příliš neohrožuje, jiná vodka, která se od té finské neliší, je pro lid Máťušky Rusi zhoubou.

Jsou dvě důležité okolnosti: osobnost - a kultura. Osobnost, to jsem já (Ego) plus mé svědomí (Superego); svědomí je ručitelem a strážcem identity mého Ega. Význam kultury spočívá v tom, zda těmto dvěma instancím fandí.

Představme si: Ego strádající od dětství nedostatkem lásky je podvyživené, Superego (svědomí) zakrnělé, nebo žádné - a prostředí zvané kultura je vůči oběma lhostejné, ne-li nepřátelské. Tak je tomu v dnešní "společností zábavy" stále častěji. Síly, jejichž nástrojem je droga a její opojení, mají brány široce otevřeny.

Strategii těchto sil si osvojují další mocnosti: komerce, média, politika. Nalákat na vějičku, vniknout "dovnitř", vytvořit návyk, závislost - a manipulovat. Touha slastně konzumovat je tím, co vychází nepřátelským obléhatelům vstříc. Ochotně jsou jim předávány klíče od městských bran. Většina obyvatel města je netečná, někteří přemítají, zda město je, či není obleženo, a jen hrstka se zarputile pře o to, zda vsadit spíš na prevenci, nebo na represi. Představy o represi jsou naivní, představy o prevenci břídilské, neboť účinná prevence předpokládá porozumět paradigmatu této nemocné civilizace. Většina obyvatel města je netečná... Sdílet článek na: 

Sekce: Názory, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 33 14. – 20. srpna 2018

Nanebevzetí s procesím i kroji

V neděli 12. srpna prožívala řada farností a mariánských poutních míst slavnost svátku Nanebevzetí Panny Marie, který připadá na tuto středu. Jde o jedno z nejčastějších…

celý článek


„Osmašedesátý“ v Katolických novinách

Pražské jaro umožnilo církvi – byť jen nakrátko – rozvinout své aktivity. Nové možnosti se otevřely i tehdejším Katolickým novinám. Atmosféru z doby před padesáti…

celý článek


Kaplani pomáhají, dokud je potřeba

Práce vojenského kaplana neznamená jen být nablízku kamarádům na bojišti. V případě potřeby musí sloužit i jejich blízkým. Jak taková pomoc vypadá po skonu tří českých…

celý článek


Jak správně využívat Facebook?

„Čas je nejcennější dar, kterého se nám od Boha dostává, a je třeba jej umět užívat,“ uvedl na svém facebookovém účtu papež koptské pravoslavné církve Tavadros…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2018

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay