26. března–1. dubna 2024
Aktuální
vydání
13
Předchozí vydání
Hledat
Archivní článek

Na vysvědčení je třeba dobře zareagovat

23. 6. 2010

|
Tisk
|

Vydání: 2010/26 Gustav Mahler, 23.6.2010

Už za pár dní si děti v celé zemi přinesou domů výsledky své celoroční snahy ve škole – všemi očekávané, některými i obávané vysvědčení. „Pro rodinu je hodně důležité, aby rodiče uměli na vysvědčení správně zareagovat,“ zdůrazňuje Marie Mesanyová z Křesťanské pedagogicko-psychologické poradny Praha.

Převážně jedničky a dvojky dostanou na vysvědčení žáci druhé třídy Církevní základní školy v Kroměříži, kam se vypravil redaktor KT. Kroměřížské děti proto od rodičů čekají především pochvalu. „Mamka už známky viděla, je připravená a myslím si, že bude spokojená,“ prozradila například Anna. Spolužák Ondřej sice čeká jednu trojku, nejde mu prvouka, ale i on doufá, že doma bude vše v klidu. Někteří žáci už dokonce vědí, co za vysvědčení dostanou. Třeba pro Adélu rodiče připravují společný výlet do Vídně, Ema zase dostane od maminky vlastnoručně upečený dort a od babičky kuře. Podle Mesanyové je velmi důležité, aby rodiče měli o školních výsledcích svých ratolestí přehled – tak jako maminka Anny. „Rodiče pak případnými horšími výsledky nemohou být překvapeni a neřeší je na poslední chvíli. Vysvědčení je už pouhá tečka, je to výsledek práce za celé pololetí,“ připomíná Mesany- ová. S neúspěchem je podle ní potřeba dobře pracovat. „Nejhorší je plané vyhrožování, které děti jen stresuje a nic nezmění,“ zdůrazňuje psycholožka. Mnohem účinnější je zjistit příčiny neúspěchu a rozhodnout se, co je potřeba změnit. „Hlavně rodiče nesmí v tom nechat dítě plácat – je třeba s ním komunikovat a najít způsob, jak mu pomoci,“ říká Mesanyová.

SPRÁVNÁ ODMĚNA

Většinu školáků, stejně jako Adélu a Emu, čeká za vysvědčení nějaká menší či větší odměna. Psycholožka však upozorňuje, že důležité je najít pro ni tu správnou formu. Nedoporučuje nejrůznější nákladné dárky a preferuje spíše taková ocenění, při nichž může být rodina spolu a něco společně prožít. „Pro děti je hodně cenná například společná oslava, vhodným dárkem je i rodinný výlet nebo si společně zajít na večeři,“ vysvětluje Marie Mesanyová. V poslední době se na školách rozmáhá i slovní hodnocení, u něhož sice není na první pohled tolik vidět úspěšnost žáka, ale zato dokáže podat komplexnější informace o jeho studiu. „Vysvědčení je i určitým symbolem – zda dítě dostalo jedničku, či trojku – a v tom je slovní hodnocení trochu v nevýhodě, žáci ho nedokážou tak snadno dešifrovat,“ doplňuje Mesanyová. V případě slovního hodnocení je proto velmi dobré, když ho rodiče dokážou svým potomkům přeložit, dovysvětlit, případně přepočítat na známky. „Na druhé straně je u slovního hodnocení výhodou, že něco říká i o tom, jací daný žák či žákyně jsou – že jsou například tvořiví, kamarádští a podobně,“ dodává psycholožka Mesanyová. U všech typů vysvědčení je pak podle ní důležité, aby rodiče ocenili a dokázali zrekapitulovat, co se dítě naučilo – kde a v čem se konkrétně zlepšilo a kde je naopak potřeba ještě zapracovat.

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou