Muž i žena mají stejnou lidskou důstojnost

Vydání: 2010/34 Matka Tereza, 17.8.2010, Autor: Pavel Motyčka

Ve škole jsem slyšela o novém, tzv. genderovém pohledu na rozdílnost muže a ženy, který obrací jejich tradiční role. Něco se mi na tom líbilo, něco ne. Může se ale podobná teorie slučovat s křesťanskými hodnotami?
M. J., pražská arcidiecéze


Bible hned v první kapitole knihy Genesis říká, že Bůh stvořil člověka, aby byl jeho obrazem, jako muže a ženu je stvořil. Toto základní sdělení můžeme interpretovat tak, že žena i muž mají stejnou lidskou důstojnost. Tuto skutečnost zdůrazňují i příslušné články Katechismu katolické církve. Ve „druhé“ zprávě o stvoření lidí čteme, že si Bůh řekl: „Není dobré, aby člověk byl sám. Učiním mu pomoc jemu rovnou.“ Muž a žena jsou tedy stvořeni jeden pro druhého – mají si být vzájemnou pomocí. Až po spáchání prvotního hříchu dochází mezi mužem a ženou k napětí a Bůh ženě říká: „Budeš dychtit po svém muži, ale on nad tebou bude vládnout.“ Mnozí exegeté toto místo vysvětlují tak, že se nejedná o trest za hřích, ale spíše o symbolické vyjádření důsledku narušeného vztahu mezi člověkem a Bohem. Muž a žena tedy mají od počátku stejnou lidskou důstojnost, a pokud tomu tak není, je příčinou hřích. O dominanci muže nad ženou mluví ve svých listech sv. Pavel, ale jeho výroky je nutné chápat v dobovém kontextu. O tom, že Pavel uznává stejnou důstojnost muže a ženy, svědčí jeho slova k Efezským: „Proto i muži mají milovat své ženy jako své vlastní tělo. Kdo miluje svou ženu, miluje sebe.“ Moderní genderové teorie se zabývají názory na kulturní a společenské vztahy mezi pohlavími. Bohužel si myslím, že mnohé k vyjádření stejné důstojnosti užívají pochybná kritéria, jako možnost matky se hned po porodu vrátit do práce a budovat kariéru, dále vykonávání stejné činnosti, stejné oblékání či jednání. Genderové teorie říkají, že role muže a ženy je vytvořena společností. Přitom podceňují skutečnost, že muž a žena jsou tělesně a psychicky odlišní – aniž by jedno pohlaví mělo lepší schopnosti než to druhé. Nemohou být tedy stejní, musí se doplňovat. Důležité na genderových teoriích je zdůrazňování, že muže a ženu je nutné vnímat objektivně na základě skutečných vlastností a kvalit, ne na základě obecných předsudků, které se vytvořily během historického vývoje.
Nový pohled na muže a ženu tedy není v rozporu s křesťanskými hodnotami, pokud respektuje jejich stejnou lidskou důstojnost. Jistě nespějí k zatracení manželé, když „hlavou rodiny“ je žena, a ne muž – což dnes není nic neobvyklého ani ve věřících rodinách. Vztah mezi mužem a ženou by však neměl být založen na dominanci a převaze, ale na vzájemném dialogu, respektu, úctě, důvěře, opravdové lásce a vzájemném doplňování. Takové jednání pak může být jednou z cest, jak se stát Božím obrazem.


Sdílet článek na: 

Sekce: Odpovědny, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 21 21. – 27. května 2019

Chrámy zvou k noční návštěvě

Více než 1 600 kostelů a modliteben se tento pátek zapojí do Noci kostelů. Stovka z nich poprvé.

celý článek


Redakci KT navštívil nuncius

Minulé úterý zažila redakce vzácnou návštěvu. Do týdenní porady se zapojil apoštolský nuncius Charles D. Balvo.

celý článek


Pouť se čtenáři na Velehradě

Pro čtenáře, posluchače a diváky křesťanských médií připravili jejich tvůrci společnou pouť na Velehradě. Uskuteční se na Den dětí – v sobotu 1. června.

celý článek


Jak žít v náboženské pustině

Kostel praská ve švech. Na nedělní mši svaté se sejde tolik lidí, že musejí stát. Věková skladba je pestrá. Takové poměry jsou v některých oblastech spíše vzácným jevem.

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2019

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay