Mše stará a nová?

Vydání: 2007/38 Obnova manželských vztahů, 18.9.2007, Autor: Tomáš Machula

Příloha: Perspektivy

Nedávno publikované motu proprio Benedikta XVI. Summorum Pontificum přineslo změnu v možnostech slavení mše svaté podle misálu z roku 1962. Když jsme se o tomto dokumentu nedávno bavili s přáteli, překvapilo mě, kolik nejasností a zmatků ohledně terminologie a vývoje liturgie v posledních desetiletích panuje. Týká se to přitom i vzdělaných a aktivně žijících katolických křesťanů. Proto se domnívám, že by bylo užitečné alespoň stručně a zjednodušeně představit základní terminologii, která se dané oblasti týká. Omezíme se přitom na otázku slavení mše svaté, i když k liturgii církve patří i jiné svátosti, Denní modlitba církve atd.
Na úvod můžeme poznamenat, že existuje spousta titulů dávaných starší liturgii: latinská mše, stará mše, tradiční mše, tridentská mše, předkoncilní mše apod. Lze se setkat i s tím, že někteří lidé pokládají jakoukoli mši slavenou latinským jazykem za „tridentskou“ apod.
V této souvislosti je nutné rozlišovat mešní obřad (ritus), mešní řád (ordo) a liturgický jazyk. Obřadů existuje v církvi celá řada (římský, byzantský, koptský apod.). Každý z obřadů má přitom určitý řád čili vnitřní strukturu, která se v průběhu dějin více či méně vyvíjí a upravuje. Při slavení určitého obřadu podle daného řádu se pak používá určitého liturgického jazyka. V oblasti římského ritu to byla po dlouhá staletí pouze latina, dnes je otevřen i jiným jazykům.
Papež Benedikt XVI. ve zmíněném dokumentu upozorňuje, že římský obřad (ritus) zůstává platný a kontinuálně používaný v západní církvi až do dneška. Reformy mešní liturgie, ke kterým docházelo v dějinách při různých příležitostech (např. gregoriánská reforma, tridentská reforma, reformy papežů 20. století a konečně i nejvýraznější reforma Pavla VI.), nejsou změnou obřadu, ale změnou jakýchsi „prováděcích předpisů“, čili mešního řádu (ordo Missae). Proto je současný obřad známý jako Novus Ordo Missae čili „nový mešní řád“. Není to nový ritus, ale nový ordo. Je pravda, že poslední reforma, která následovala po Druhém vatikánském koncilu, byla velmi rozsáhlá a zásadní. Nešlo ale o změnu ritu. Šlo o změnu způsobu, jakým je tento ritus slaven. Současný papež k tomu říká, že na starý ritus (tzn. mešní řád podle misálu z roku 1962) máme pohlížet jako na mimořádnou formu slavení téhož ritu, který je dnes obvykle slaven podle misálu promulgovaného Pavlem VI. a znovu vydaného Janem Pavlem II. Tento „řádný způsob slavení“ je stejný ritus, ale nový mešní řád (novus ordo).
Mimořádná forma římského ritu přitom zůstává slavená pouze v latině, jak to bylo po staletí obvyklé (liturgická čtení mohou být předčítána v lidovém jazyce). Řádná forma je otevřena různým jazykům, samozřejmě včetně latiny. Slyšíme-li v kostele latinu, neznamená to tedy automaticky starý mešní řád. Podobně jako s jazykem je tomu i s postavením celebranta. Pro starší mešní řád je typické postavení zády k věřícím. V novém mešním řádu je obvyklé postavení tváří k věřícím. Liturgické předpisy ale pro nový mešní řád tuto pozici umožňuji, nikoli přikazují. Je tedy možné se setkat se mší slavenou latinským jazykem, zády k věřícím a přitom podle nového mešního řádu.
To, co současný papež umožnil, bylo již dříve možné, ovšem pouze se souhlasem biskupa. Dnes se možnost slavení mše podle staršího mešního řádu otevírá jako mimořádná možnost (mimořádná proto, že by se z ní neměl stát hlavní nebo dokonce jediný způsob slavení mše ve farnosti) používat tentýž ritus ve starší podobě (podle staršího mešního řádu). Změna mešního řádu zavedená Pavlem VI. totiž byla tak velká, že se oba tyto způsoby slavení římského ritu liší mnohem více, než se lišily při reformách předchozích. Sdílet článek na: 

Sekce: Perspektivy, Přílohy, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 33 15. – 21. srpna 2017

Olomouc žije setkáním mládeže

Nejvýznamnější událost mladých křesťanů v tomto roce – Celostátní setkání mládeže – vrcholí tento týden v Olomouci.

celý článek


Rodiny prošly metropolí

Oslavit rodinu se do centra Prahy vydaly stovky účastníků Pochodu pro rodinu.

celý článek


Přestat pít? Když to nejde

Není snad falešnějšího obrazu alkoholika: často opilý, špinavý a páchnoucí muž, povalující se v hospodě a pak ve škarpě. Jistě je nemálo takových. Skutečnost, jak…

celý článek


Vrátit se k modlitbě s papežem

Na duchovní straně 10 každý měsíc zveřejňujeme papežské modlitební úmysly. Jak vznikají a k čemu slouží? Ptali jsme se P. FrédéricA FornosE SJ, ředitele Světové…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2017

© Katolický týdeník 2004 - 2013, všechna práva     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay