Mnichov jako meditace nad kořeny zla

Vydání: 2006/7 Jsou muži ženám oporou?, 13.2.2006, Autor: Jaroslav Šebek

Film na motivy vraždy 11 Izraelců na olympijských hrách

Na nejnovější dílo Stevena Spielberga Mnichov jsem šel s příjemným očekáváním, čím mě tento filmový mág opět překvapí  (hned na úvod musím říci, že jsem se opět nezklamal). Již týdny před jeho uvedením do kin film navíc provázela pověst provokativní podívané, dotýkající se citlivé tematiky arabsko-židovského konfliktu a boje s terorismem.

Scénář vychází ze skutečné události, jež se odehrála během mnichovské olympiády v září 1972, kdy palestinští bojovníci z organizace Černé září zajali a pozabíjeli 11 izraelských sportovců (díl viny si připsala i zpackaná policejní akce na osvobození rukojmích). Tato událost napsala jednu z nejděsivějších stránek dějin mezinárodního terorismu a následovala po ní vlna dalšího krveprolití.

Ve filmu k navození tehdejší vzrušené atmosféry přispělo i použití celé řady dokumentárních materiálů. Spielberg se však soustředil zejména na vyprávění příběhu o odvetě židovského státu za zmíněné vraždy – i zde se nechal inspirovat historickými fakty. Hlavním hrdinou snímku je špičkový izraelský agent Avnar (přesvědčivě ztvárněný australským hercem Ericem Banou), jenž se stává velitelem skupiny, pověřené vládou a tajnou službou likvidací inspirátorů mnichovského masakru. Zatímco na počátku je zcela přesvědčen o správnosti úkolu, postupem času (a s přibývajícími mrtvolami) se v něm ozývají pochybnosti. Současně se mění i role, a on i jeho kolegové přestávají být postupně lovci, ale stávají se „lovnou zvěří“.

 

Šílené kyvadlo 

Vznikl tedy solidní základ k natočení thrilleru. Výsledek je skvělý, ačkoli se film místy potýká se zbytečnou rozvláčností některých scén. Nezůstalo však jen u toho. Spielberg dostál svému renomé tvůrce, zabývajícího se mistrovsky vážnými tématy. Avnarovým prostřednictvím si tentokrát klade znepokojivé otázky: Jakým způsobem má svět reagovat na vražedné útoky? Má smysl násilná pomsta? Pokouší se tak dostat ke kořenům, z nichž vyrůstají současní „mučedníci“ teroru. V pozadí můžeme možná vytušit i autorovu skepsi k účinnosti taktiky „oko za oko“, napomáhající roztáčet ďábelský kolotoč stále větších zločinů (jistě ne náhodou končí film dlouhým záběrem na dvě věže Světového obchodního centra v New Yorku, stojící uprostřed ponuré krajiny jako varovné memento).

Jednoznačné odpovědi se zde nedočkáme. Žádný šťastný konec se nekoná, postavy nebyly vytvořeny černobíle, nemůžeme se jednoznačně přiklonit k nikomu. Jistě lze namítnout, že takové vyznění jde na vrub módní snahy o tzv. politickou korektnost, která nechá raději pravdu rozpliznout, aby neutrpěl mediální obraz jedné či druhé strany. Spielberg přitom někde i fabuluje a filmový děj mnohdy neodpovídá opravdovému sledu událostí (například zde nezmiňuje vraždu nevinného civilisty, jehož členové komanda omylem považovali za vůdce teroristů). Zároveň však díky tomu zůstává více na divákovi, co si o dané události bude myslet. Podle mého soudu vznikl velice kvalitní a užitečný film, jenž není jen bezduchou zábavou, ale nutí diváka zapnout i šedou kůru mozkovou (možná i proto vzbudil řadu kontroverzních reakcí). A to není v současné době rozhodně málo.

Hodnocení: ****

 * * *


Spielberg v palbě kritiky

Stevena Spielberga ještě před oficiální distribucí snímku zasypala lavina kritiky, a to hned z nejrůznějších prostředí. Z arabské strany je napadán za to, že údajně natočil proizraelský film, radikální židovské organizace i americké konzervativní kruhy mu zase vyčítají, že se pokoušel polidštit teroristy. Největší odezvu pochopitelně film vzbudil v Izraeli, protože se mimo jiné dotýká jednoho z problémů bezpečnostní politiky tohoto státu – cílené likvidace „mozků“ teroristických sítí. Nedávno používala často tento postup i Šaronova vláda (kromě jiných byl takto zavražděn i šajch Jásín - zakladatel Hamásu, který nyní drtivě vyhrál volby na palestinských územích). Kladné ohlasy na film připomínají, že dílo nese především poselství zachování všelidských hodnot, a není žádnou ideologizovanou podívanou. Filmů s podobnými náměty bude pravděpodobně přibývat – stejně jako následných vášnivých diskusí, odrážejících dnešní konfliktní dobu.     

 

 

Sdílet článek na: 

Sekce: Kultura, Zpravodajství, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 33 15. – 21. srpna 2017

Olomouc žije setkáním mládeže

Nejvýznamnější událost mladých křesťanů v tomto roce – Celostátní setkání mládeže – vrcholí tento týden v Olomouci.

celý článek


Rodiny prošly metropolí

Oslavit rodinu se do centra Prahy vydaly stovky účastníků Pochodu pro rodinu.

celý článek


Přestat pít? Když to nejde

Není snad falešnějšího obrazu alkoholika: často opilý, špinavý a páchnoucí muž, povalující se v hospodě a pak ve škarpě. Jistě je nemálo takových. Skutečnost, jak…

celý článek


Vrátit se k modlitbě s papežem

Na duchovní straně 10 každý měsíc zveřejňujeme papežské modlitební úmysly. Jak vznikají a k čemu slouží? Ptali jsme se P. FrédéricA FornosE SJ, ředitele Světové…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2017

© Katolický týdeník 2004 - 2013, všechna práva     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay