Mlýnec, nebo Rudolfov?

Vydání: 2005/33 Tchýně, 8.8.2005, Autor: Aleš Palán

„Plnou ParouBACK 89 ¬ 05“ hlásá dnes jeden z transparentů v Praze na Letné před ministerstvem vnitra. Na údajnou podobnost rozehnání CzechTeku u Mlýnce na Tachovsku s mlácením studentů na Národní třídě v listopadu 1989 poukazují i někteří politici. Toto přirovnání však kulhá na obě nohy: motivace zúčastněných byla tehdy docela jiná; v mnohém snad i opačná. Pro historickou paralelu se musíme vrátit ještě trochu dál.

Píše se 30. březen 1974 a do Rudolfova u Českých Budějovic se sjíždí několik stovek vyznavačů undergroundové hudby. Příslušníci Veřejné bezpečnosti využijí stížnost jednoho zdejšího občana na rušení klidu a zaútočí s nevídanou brutalitou: do davu mírumilovných dlouhovlasých „mániček“ pustí mimo jiné cvičené vlčáky. Kdo chce prostor opustit, musí projít uličkou příslušníků VB s pendreky. Ti mlátí „ty šmejdy“ do hlav a do ledvin, ušetřena nejsou ani děvčata. Událost vstoupí do historie jako Rudolfovský masakr.

Pověstný husákovský „klid na práci“ byl tehdy v jižních Čechách zachován. O rok později ale hlavní ideolog undergroundu Ivan Martin Jirous vznáší ve své „Zprávě o třetím českém hudebním obrození“ ideu tzv. paralelní polis, tedy subkultury, která ke svému žití nepotřebuje žádné oficiální struktury.  „Vykašlete se na nás, my na vás taky kašleme,“ opakuje Jirous i dnes - přičemž ovšem používá mnohem razantnějšího slovníku. V březnu 1976 je 30 nejvlivnějších aktivistů undergroundu zatčeno, a mocní si myslí, že mají vše pod kontrolou. Jenže právě tato akce vede k aktivizaci dalších alternativních skupin a celá situace vrcholí ustavením Charty 77.

Autor těchto řádků nepochybuje o nesmyslnosti policejního zásahu proti technoparty - tato otázka však nyní není nejdůležitější. Nejpodstatnější není dokonce ani to, jak situaci využijí politici, jak dopadne vyšetřování či jak dlouho budou trvat protesty technařů. Mnohem horší je to, že zákrok na Tachovsku vyoral ve společnosti hlubokou generační brázdu. Dnešní střední generace vyrůstala v době, kdy se říkalo: „Nevěřte nikomu nad třicet.“ Jejich děti tuto myšlenku právě v těchto dnech uskutečňují.

Jak správně postřehl sociolog Jan Keller, technaři nejsou alternativou ke konzumní společnosti, ale naopak jejím dokonalým naplněním, neboť „do důsledků dovedli heslo masové kultury: konzumovat ve stále silnějších dávkách pokud možno stále totéž“. Subkultura techna je provázena řadou negativních jevů včetně chemických drog. Přesto však není možné pustit do těchto lidí vodní děla a teprve pak jim oportunisticky nabídnout dialog. Společnost, která chce přežít, proti sobě nemůže poštvat vlastní děti! Ještě je čas zabránit tomu, aby se opakoval scénář po Rudolfovském masakru.

Sdílet článek na: 

Sekce: Názory, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 38 19. – 25. září 2017

Fatimské poselství putuje Českem

Na tři týdny se k nám po padesáti letech vrací socha Panny Marie Fatimské, kterou biskupové dovezli z národní pouti do Fatimy. Poutě do Portugalska se na sté výročí zjevení…

celý článek


Na fatimské světlo nezapomenete

Do Českomoravské Fatimy v Koclířově zamíří na počátku října i hosté z Portugalska. „Fatima je jen zdůraznění některých stránek evangelia,“ říká v rozhovoru…

celý článek


Tajemství Nejsvětějšího Salvátora

Na konci roku 1989 jsem po jedenácti letech kněžského působení „v ilegalitě“ navrhl kardinálu Tomáškovi, že obnovím pastoraci vysokoškoláků v pražském kostele Nejsvětějšího…

celý článek


Zahajujeme předvolební seriál

Přestože mu ještě není padesát, je nejzkušenějším českým poslancem. V Parlamentu zasedá s krátkou přestávkou od roku 1990 – nejprve za Křesťansko-demokratickou stranu,…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2017

© Katolický týdeník 2004 - 2013, všechna práva     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay