22. 7. 2009
|Vydání: 2009/30 Rodina na cestách, 22.7.2009
„Nečekaně těhotná? Informace a služby týkající se umělých potratů. Rychle a diskrétně.“ Letáky s těmito slovy se v minulých týdnech objevily v ulicích Prahy. Nejde však o reklamu žádné soukromé kliniky, která se specializuje na interrupce. Právě naopak. Letáky jsou součástí kampaně Poradny pro ženy v tísni Aqua vitae.
Poradna, která se zaměřuje na těhotné ženy v krizi, přišla s tímto netradičním nápadem letos na jaře. „Pokusili jsme se vytvořit něco neutrálního, co by ženy, které potřebují naši pomoc, oslovilo,“ popisuje vznik letáku Zdeňka Rybová z poradny Aqua vitae. Na letáku jsou i další podrobnější informace a bezplatné telefonní číslo,aby ženy mohly poradnu kontaktovat. „Oslovili jsme i šest předních výrobců těhotenských testů a nabídli jim, že na jejich produkty umístíme samolepky s kontaktem na naši poradnu,“ dodává Rybová. Dva z výrobců to zaujalo a nálepky se na části testů opravdu objevily. Poradna zaplatila jen tisk nálepek. „Nemůžeme si zaplatit reklamu, ale výrobcům jsme vysvětlili, že pomáháme jejich zákaznicím, tím pádem i jim – a oni to přijali,“ vysvětluje Zdeňka Rybová. I když tato kampaň běží krátce, už přináší výsledky. Poradně vzrostl počet telefonů zhruba o polovinu. „U témat plánovaného rodičovství a soužití s partnerem je dokonce stoprocentní nárůst,“ komentuje situaci Rybová. Poradna navíc funguje poměrně netradičním způsobem. Podobné instituce u nás nechávají podle Rybové rozhodnutí na ženách samotných, Aqua vitae se snaží probrat se ženami všechna pro i proti a při všech rozhodnutích své klientky provázet. V poradně je proto i psychoterapeutka, která se specializuje na postabortivní syndrom. Většinu pracovnic Aqua vitae tvoří křesťanky a s klientkami, s nimiž pracují delší dobu, se jim podle Rybové daří otvírat i hlubší duchovní a morální témata.