26. března–1. dubna 2024
Aktuální
vydání
13
Předchozí vydání
Hledat
Archivní článek

'Lékař církve' přitahuje poutníky

6. 11. 2007

|
Tisk
|

Vydání: 2007/45 Jak se žije ekologickým zemědělcům, 6.11.2007, Autor: Martin T. Zikmund

Za papežem Benediktem XVI. prý přijíždí víc turistů než za jeho předchůdcem Janem Pavlem II. Za poslední tři roky vzrostl podle ČTK počet každoročních účastníků audiencí na svatopetrském náměstí téměř o pětinu, a tak značně přesáhl tři miliony.

„Že bude přijíždět více Němců, to se dalo čekat,“ konstatují představitelé kanceláří organizujících katolické poutní cesty jako Brevivet nebo Unitalsi. „Avšak Benedikt XVI. si dokázal získat všechny, a to je poněkud překvapivější.“ Zatímco za první rok jeho pontifikátu přijelo na audience papeže do Říma asi 3,2 milionu věřících, v druhém roce to již bylo 3,4 milionu lidí. V roce 2006 se ztrojnásobil zájem o dvoupatrové autobusy Roma Cristiana, vytížení lůžek římských hotelů stouplo za dobu od zvolení Josepha Ratzingera papežem o čtvrtinu.
„To nikdo nečekal: tento německý papež získává den ode dne stále větší skeptiky,“ podivuje se i respektovaný italský deník Corriere della Sera rostoucímu přílivu poutníků a pozoruhodné popularitě Benedikta XVI. A má pro to hned několik vysvětlení: V době globalizace a nahromaděných hospodářských, sociálních a ekologických obav je současný papež vnímán jako „lékař církve“, jakási pevná hráz proti rozpadu hodnot. Představuje pevné zásady a jasná slova – a stává se tak více než jeho předchůdce „mužem okamžiku“.
Tento fenomén má ale více vrstev, míní Cesare Atuire z poutní agentury Opera Romana Pellegrinaggi: Benediktův pontifikát je podle něj ještě relativně nový, kromě toho papež méně cestuje, a pobízí tak věřící více k tomu, aby jej vyhledávali v Římě.

Slyšet papeže
„Když před časem zemřel papež Jan Pavel, obávali jsme se, že na svatopetrském náměstí ve Vatikánu už žádné lidské davy neuvidíme,“ přiznává šéf poutní agentury Brevivet Riccardo Bertoli. „Avšak navzdory očekávání se ,teutonský chlad‘ nedostavil, ale udělal místo lidské vřelosti. Mezi novým papežem a věřícími přeskočila jiskra, jak prokazuje účast na jeho shromážděních.“ To Katolickému týdeníku potvrdil i P. Marcel Šmejkal z vatikánského státního sekretariátu: „Jedna z prvních věcí, která mne v Římě překvapila, když jsem se do něj po letech znovu vrátil, bylo množství lidí přicházejících neděli co neděli se s papežem pomodlit Anděl Páně. Lidí tu bylo vždycky hodně, ale teď je jich tu ještě víc.“
Jak dodal P. Šmejkal, podobný nárůst je prý patrný i při středečních generálních audiencích. Průměrně se zde totiž při takových příležitostech sejde až 30 tisíc lidí z celého světa. Dříve bývaly zimní generální audience přesouvány do auly Pavla VI. (s kapacitou osmi tisíc lidí). Za současného papeže to podle slov patera Šmejkala pro množství lidí už není možné. Poutníci se proto shromažďují zároveň také v přilehlé svatopetrské bazilice, kam se jich vejde devět až deset tisíc. Dříve lidem stačilo, aby při návštěvě Věčného města papeže alespoň zahlédli. Dnes jsou lidé dychtiví jej hlavně slyšet. Při těchto shromážděních bývají neobyčejně pozorní a soustředění, tvrdí český kněz.

NOVÝ ŘEHOŘ VELIKÝ
„Benedikta XVI. bych nazval novým Řehořem Velikým. Je výborně teologicky vyškolen, pevně zakotven v tradici církve a přitom pravdy evangelia dokáže předkládat srozumitelně dnešnímu člověku, aniž by z nich cokoli slevoval. V tom je jeho velká přitažlivost. V současnosti, kdy se problematizují tradiční hodnoty, v něm lidé nacházejí oporu,“ uzavřel P. Šmejkal. Jeho český kolega Mons. Laštovica z vatikánské kongregace pro řeholníky vidí právě v této službě papežovo poslání: být skálou, o kterou by se mohla církev opřít v bouřích doby.
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou