Komunikace spojuje i rozděluje

Vydání: 2015/27 Putování za sv. Cyrilem a Metodějem, 30.6.2015, Autor: Alena Scheinostová

Na nedávném setkání tiskových mluvčích evropských biskupských konferencí v Praze promluvil také nositel tohoto úřadu ve Vatikánu P. Federico Lombardi SJ.
 
,,Křesťanská média mají vytvářet komunitu,“ říká P. Federico Lombardi.Snímek Aleš Masner
 
Které aktuální výzvy čekají křesťanská média?
 
Církev nyní čeká řada velkých událostí, kterou otevřelo vydání Františkovy encykliky o vztahu k životnímu prostředí Laudato si‘. Budou následovat velké papežovy cesty do Afriky a Latinské i Severní Ameriky s návštěvou parlamentu USA, debatou v sídle OSN či zastávkou na Kubě. Tyto události jsou již předem ostře sledovány a vážou se k nim velká očekávání. Napřímí papežská návštěva vztahy mezi církví a kubánským režimem? Pomůže věřícím na Kubě? O čem František promluví v americké sněmovně? Zájem celého světa o tato poselství papeže Františka je značný. Mohutná očekávání provázejí též nadcházející synodu o rodině, a to zejména mezi věřícími. Synoda se má vyslovit k problémům rodin v dnešním světě a vyjádřit její fundamentální roli ve společnosti. To je myšlenka, již je třeba sdělovat, vysvětlovat, ale i zasazovat se o co nejlepší postoj církevního společenství k rodině tváří v tvář problémům každodenního života.
Zapadnout by nemělo ani blížící se Jubileum milosrdenství.
 
Mění se práce křesťanských novinářů vzhledem k nástupu nových komunikačních technologií?
 
Ti, kdo v církvi komunikují, se mohou vždycky zlepšovat a vždy komunikovat lépe, ať už se to týká nových technologických možností, nebo obecně měnící se a vyvíjející kultury komunikace. Musíme se učit s upřímným zájmem, chutí i otevřeností vstřebávat nové způsoby, abychom mohli oslovovat všechny ty, kdo hledají naději, orientaci v životě – abychom mohli předávat zvěst, že Spasitel přišel.
 
Jsou k tomu nové technologie, například sociální sítě, vhodné?
 
Podle mě je třeba používat vše, co může být užitečné k oslovování, co pomůže přiblížit se k člověku a předat mu evangelní zprávu. Sociální sítě, které umožňují sdílet nejen informace, ale i zážitky či zkušenosti, jsou pro jistou vrstvu společnosti nesmírně důležité, zvláště pro mladé lidi, a stále se zdokonalují a rozvíjejí. Ale v církvi je třeba počítat s tím, že se lidé pohybují v rozmanitých prostředích a situacích.
Ostatně jsou tu zase jiné země, kde církev také musí hovořit a kde se pohybujeme ve zcela jiných souvislostech. Například v chudé Eritreji nebo Etiopii probíhá mediální práce diametrálně odlišně.
 
Je smyslem církevních médií spíše podávat informace, nebo hlásat evangelium?
 
Jde o obojí. Komunikovat, to znamená nejen předávat určitou zprávu, ale především navazovat kontakt s jinou osobou. A to, co děláme ve společenství církve, je „communio“ – společenství skrze „communicatio“, tedy komunikaci. Díky informacím tak můžeme být ve společenství třeba se vzdálenou Latinskou Amerikou. Dozvídáme se, s jakými problémy se tam potýkají, jak žijí, co se u nich odehrává – a tyto informace nám zároveň umožňují být jedna rodina, udržet mezi sebou vztah, podílet se na společné naději, být si navzájem svědky víry.
 
To je tedy klíčový rozdíl mezi křesťanskými a světskými médii?
 
Ano, v konečném výsledku je tu tento rozdíl. Křesťané by ve svých novinách, rozhlasu, televizi či na internetu měli používat informace k tomu, aby s ostatními vstupovali do společenství: do vztahu založeného na důvěře a dialogu, který buduje mír a harmonii v církvi i v lidské společnosti jako celku. Světská média často používají komunikaci k jiným účelům. Buď s nejlepšími úmysly předávají objektivní informace, hledají pravdu – a to je potom skvělé. Jiní však média používají k prosazování subjektivních zájmů, manipulaci, politickým hrám. Komunikace spojuje, jenže může i rozdělovat. Podávání nestranných, pravdivých informací patří do světských i křesťanských médií a věřící i nevěřící novinář může odvádět dobrou práci. My křesťané bychom však zároveň měli využít možnost vytvářet přes média komunitu lásky a respektu – to je úkolem celé církve.
 
Umějí křesťanská média dostát této výzvě?
 
Víte, pořád jsme jen „lidé putující“ (smích). Ale vážně. Stále je co dohánět a dokonalí nebudeme nikdy. Každá země navíc před křesťanské novináře a další lidi, kteří mají na starost komunikaci církve a v církvi, staví specifická omezení. V postkomunistických státech se nejednou potýkáte s určitou netečností k duchovním tématům, jinde zase bují materialismus nejhrubšího zrna a lidé nejsou schopni myslet jinak než individualisticky. Nedá se říci, že ti či oni by to měli snazší. Musíme však brát z těch možností, které máme. A vy ve střední Evropě máte oproti jiným krajům výhodu svobody tisku i svobody vyznání, což je velmi pozitivní věc. A témata papeže Františka, jako ohled na lidi chudé, přehlížené, na okraji, osoby žijící v materiální i duchovní bídě, to jsou fenomény, jež si zaslouží pozornost v kterékoli situaci.

 

Sdílet článek na: 

Sekce: Články, Publicistika



Aktuální číslo 49 29. listopadu – 5. prosince 2016

Církev se staví na vlastní nohy

Jak si stojí ekonomika římskokatolické církve po majetkovém narovnání? Shrnutí přinesli její představitelé na historicky první tiskové konferenci o hospodaření církve minulý týden.

celý článek


Stane se přímluvcem v nebi?

Je to sedmdesát let, co se ujal stolce svatého Vojtěcha. Po koncentračním táboře v Dachau ho nicméně čekaly další krušné chvíle, které mu připravili komunisté.

celý článek


Vše se vyřeší v Otcově náruči

Na závěr Svatého roku milosrdenství, na slavnost Krista Krále 20. listopadu, podepsal papež František apoštolský list Misericordia et misera (Milosrdenství a ubožačka).…

celý článek


Odcházím, protože jsem unavený

Nový církevní rok začíná jako emeritní biskup. O uvolnění z funkce požádal předčasně, zájem o farnosti v pražské arcidiecézi přesto neztrácí. Biskup KAREL HERBST SDB.

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2016

© Katolický týdeník 2004 - 2013, všechna práva     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay