Kajínek trhá rekordy nezaslouženě

Vydání: 2010/34 Matka Tereza, 17.8.2010, Autor: Lukáš Jirsa

Nanejvýš medializovaný vstup filmu Kajínek do českých kin přinesl své ovoce. Během prvního víkendu po premiéře jej zhlédlo rekordních 199 182 návštěvníků. Akční thriller Kajínek je přitom filmem nanejvýš průměrným. Jedná se o další smutné svědectví nejen o (ne)vkusu českého diváka.

Celovečerní debut kaskadéra, producenta a režiséra Petra Jákla (1973) je natočen na motivy případu Jiřího Kajínka, notorického zloděje a podle českých soudů i několikanásobného nájemného vraha. Sami tvůrci sice zdůrazňují, že se osudem dnes nejznámějšího zločince jen inspirovali, zároveň ale tyjou z mediálního zájmu, který je na něj přirozeně navázán. Pouze díky faktu, že je s osobou a se skutečnými činy Jiřího Kajínka těsně spojován, mohl film dosáhnout tak vysoké divácké návštěvnosti.
Bez mediálního balastu totiž nejúspěšnější česká akční krimi rozhodně neobstojí. Nutno uznat, že některé scény jsou natočeny na vysoké technické úrovni a se zjevnou řemeslnou zručností, vcelku však film nedrží pohromadě a vykazuje množství zásadních pochybení. Nanejvýš kontroverzní je film i po etické stránce, čemuž se zcela trefně věnoval Ivan Hoffman ve svém komentáři v minulém vydání KT. Jeho názory jsou přesné. Sláva zločince Kajínka je jen viditelným vrcholem ledovce. Českým médiím totiž dlouhodobě chybí reflexe nad svojí vlastní mocí a nad tím, co je, či není společensky prospěšné.

Kajínek v tisku
Podívejme se na přijetí filmu Kajínek v českém tisku: Slabý scénář, jednorozměrné charaktery, neuvěřitelné motivace postav, nezvládnuté postsynchrony a dabing, neumětelská režie, dobré akční scény. Tak většinou hodnotí čeští filmoví recenzenti Kajínka.
Nejvstřícnější k filmu byla Tereza Spáčilová z idnes.cz, která si ovšem blahosklonně „dovoluje pominout morální aspekt celé věci“, jak sama přiznává. Tento přístup je pro psaní o filmové a televizní tvorbě v našem předním periodiku zcela příznačný. Jakýkoli film totiž Tereza i její matka Mirka Spáčilovy pojímají jako zábavu, jako pouhý prostředek uvolnění. Podle Spáčilových není v kinematografii místo pro jakoukoli angažovanost, závažné etické otázky či odpovědnost jedince za společnost. A pro film Kajínek to platí dvojnásob. Máme se u něj pouze uvolnit a dobře se bavit. Ovšem bavit se čím? Bavit se příběhem zloděje a vraha, z něhož média udělala hrdinu, sexuální symbol i celebritu? (Viz fotografie skutečného Kajínka a herců K. Lavroněnka a T. Vilhelmové, jak se svorně drží za ruce přes vězeňské mříže.)
Problémem filmu Kajínek tedy je, jak naštěstí z mnoha médií zaznělo, že svého hrdinu do značné míry romantizuje. A tím dále přispívá k heroizaci odsouzeného Jiřího Kajínka.
Film Kajínek splnil a snad i předčil očekávání svých tvůrců, alespoň co se výše návštěvnosti týče. Očekávání diváků, kteří od filmu chtějí více než jen bezduchou zábavu, ovšem naplněna nebyla vůbec.




Snímek HCE Sdílet článek na: 

Sekce: Zpravodajství, Kultura, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 21 21. – 27. května 2019

Chrámy zvou k noční návštěvě

Více než 1 600 kostelů a modliteben se tento pátek zapojí do Noci kostelů. Stovka z nich poprvé.

celý článek


Redakci KT navštívil nuncius

Minulé úterý zažila redakce vzácnou návštěvu. Do týdenní porady se zapojil apoštolský nuncius Charles D. Balvo.

celý článek


Pouť se čtenáři na Velehradě

Pro čtenáře, posluchače a diváky křesťanských médií připravili jejich tvůrci společnou pouť na Velehradě. Uskuteční se na Den dětí – v sobotu 1. června.

celý článek


Jak žít v náboženské pustině

Kostel praská ve švech. Na nedělní mši svaté se sejde tolik lidí, že musejí stát. Věková skladba je pestrá. Takové poměry jsou v některých oblastech spíše vzácným jevem.

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2019

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay