Jsem opravdu ještě nezávislý?

Vydání: 2009/40 Papež Benedikt XVI. v České republice, 29.9.2009

Dvě spolužačky ze čtvrtého ročníku Vyšší odborné školy zdravotnické Suverénního řádu maltézských rytířů Dominika Trutnovská a Jana Vejdělková se již dlouhodobě věnují programu primární prevence. Oč jde?

Do projektu se zapojily na základě náboru z Křesťanské pedagogicko-psychologické poradny. Smyslem jejich aktivit je oddálit styk s drogami, kouřením, zamezit šikaně a sociálně patologickým jevům obecně. Po týdenním školení dostaly dívky přidělené tři první ročníky střední školy z Ječné ulice, a ještě několik tříd v jiné pražské škole. První půlroční blok směroval hlavně na stmelení kolektivu tříd, prváci své starší spolužačky také teprve poznávali. Poté už následovaly konkrétní techniky, které dívky uplatnily podle svých pocitů a znalosti jednotlivých tříd.
„Nejužitečnější mi přišla technika, která by studenty bavila a něco si z ní odnesli,“ říká Veronika. Tématem bylo kouření. Třída se rozdělila na kuřáky (těch bývá v některých třídách 60 až 70 %!) a nekuřáky. Každý z žáků dostane 10 tisíc fiktivních korun a napíše si na papírek, co by si za ně koupil. Kuřáci si nejdřív vypočítávají, kolik cigaret denně vykouří, a když to vynásobí počtem dní v roce, často nad horentní sumou ustrnou. „Kouřím celkem dost. Nechodím na brigády, tak kde na to vlastně beru?“ podivili se někteří žáci. Další technikou je tzv. šnek. Odvine se klubíčko a na provázku se pomocí cedulek vyznačí stupně závislosti. Klubkem putuje panáček, aktivistky k tomu vypráví nějaký příběh a účastníci hry samy sebe dosazují na příslušnou úroveň závislosti. Opravdu jsem ještě nezávislý? Ptají se sami sebe.

Půl roku se vztahy
Další půlrok byl věnován vztahům. Zatímco smyslem půlroku věnovaného kouření či drogám byl od nich žáky odradit, tady šlo o vybudování si vzájemného respektu mezi pohlavími.
Mělo to všechno význam i pro Veroniku a Janu? „Víc nás to rozmluvilo, zprvu jsme si neuměly představit, že si stoupneme před třicet posluchačů a budeme vykládat o vztazích. Když nás pak třídy poznaly, bylo to moc hezké; získaly jsme si spoustu nových známých,“ říká Jana.
A mělo to snad i konkrétní dopad: na jiné škole byla ve třídě všemi odstrkovaná holčička, její spolužáci o ní zpočátku nevěděli snad vůbec nic. Postupně ji ale začali akceptovat. „Nevíme, jestli to byla naše práce. Snad k tomu ale přispěla,“ domýšlí se dívky z Ječné.


Sdílet článek na: 

Sekce: Zpravodajství, Domácí, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 46 14. – 20. listopadu 2017

Daň z náhrad znovu ve hře

Církevní restituce. Až do minulého týdne uzavřené téma se znovu stává součástí politického boje při povolebním vyjednávání o nové vládě.

celý článek


Češi pro Haiti: od adopcí k dílnám

Déle než měsíc strávila Klára Löffelmannová z Arcidiecézní charity Olomouc (ACHO) na Haiti. Po návratu se podělila o své zkušenosti.

celý článek


Potřebovali bychom také sochu Odpovědnosti

Před několika desítkami let mluvil rakouský lékař a zakladatel logoterapie Viktor Frankl o tom, že je sice hezké, že na východním pobřeží Spojených států příchozí…

celý článek


DARUJTE KATOLICKÝ TÝDENÍK

Už začínáte přemýšlet nad dárky pod stromeček? Tím naším můžete povznášet, inspirovat a (in)formovat po celý rok!

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2017

© Katolický týdeník 2004 - 2013, všechna práva     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay