Je to jako vybírat auto...

Vydání: 2008/30 Setkání mládeže ActIv8 na Velehradě, 22.7.2008, Autor: Robert Šťastný

Není kočárek jako kočárek – ale jak vybrat ten správný? Nejdříve je potřeba si určit, jaká kritéria má kočárek splňovat. A je to podobné jako při koupi automobilu. Zajímá nás komfort pasažéra (dítěte) i řidiče (rodiče), velikost garáže, typ silnic, na kterých budeme jezdit, samozřejmě vzhled a nepochybně i cena.

Hned na začátku je dobré si změřit velikost kufru auta a u limuzíny také otvoru do kufru. Používáme-li výtah, změřit reálnou šířku vstupu (přihlédnout k otvírání dveří a prostoru před nimi) i velikost kabiny. Pozor, pokud má výtah vnitřní dveře, je prostor ještě menší. Také nezapomeňte, že do výtahu se musí s kočárkem vtěsnat jeden dospělý. Myslete na to, i když hledáte nové bydlení. Sami jsme měli vyhlédnutý kočárek, který se nevešel o půl centimetru do výtahu v bytě, kam jsme se stěhovali.

Hluboký kočárek
Kočárek pro novorozence má tři základní varianty – samostatný hluboký kočárek, trojkombinace s extra přídavnou hlubokou korbou a trojkombinace s vložnou taškou, která se vkládá přímo do sportovní korby. Rozdíly jsou v komfortu pro dítě. Trojkombinace zpravidla nabízejí menší vnitřní prostor. To může být problém, pokud se vám narodí větší miminko nebo čekáte porod v zimě, kdy potřebujete kvalitní, a tedy rozměrný zimní fusak. Málokterá trojkombinace má podvozek, který umožňuje houpání, jež je výborné pro uspávání (nejen v kostele). Další výhodou hlubokého kočárku je obvykle drátěný košík na nákupy. Jeho nevýhodou bývá náročnost na zavazadlový prostor auta i na peněženku. Výrazně ušetřit však lze koupením použitého hlubokého kočárku. Většinou je ve velmi dobrém stavu, protože se používá přibližně jen do půl roku věku dítěte.

Podvozek
Velká kola jsou výborná do sněhu, do terénu i na horší chodníky. Jejich nevýhodou bývá vyšší hmotnost a rozměry. U nafukovacích kol hrozí nebezpečí propíchnutí, ale poskytují asi největší komfort jízdy. Alternativou mohou být velká kola s měkkou gumou. Pro milovníky přírody existují kočárky s různým odpružením, dokonce i s výkyvnou přední nápravou. Pokud často cestujete vlakem, autobusem či tramvají nebo kočárek musíte vynášet do schodů, je dobré zvolit kočárek lehčí – některé mají i zvláštní úchopy pro přenášení. Pokud nemají úplně malinká kolečka, poskytují slušný komfort jízdy. Velmi diskutovanou otázkou je, zda trojkolka či čtyřkolka. Módní jsou dnes oba typy. Čtyřkolka má několik výhod – kola jsou méně zatěžovaná, pokud jedno píchnete, lze pokračovat na třech zbývajících (pokud se píchnuté kolo dá na méně zatíženou stranu). Mnohem lépe se cestuje na pohyblivých schodech, snadněji se přejíždějí obrubníky, mají větší stabilitu, přitom mají užší a kratší (a tím i skladnější) podvozek. Čtyřkolky však nemívají ruční brzdu, kterou oceníte v terénu při prudším klesání. U tříkolek jsou velmi častá otáčecí přední kolečka, která usnadňují zatáčení, ale v horším terénu mohou více trpět.

Sportovní kočárek
Liší se především velikostí sedu, lehu, podpěrou nohou a polohováním. Některé se nedají polohovat do plného lehu. Velmi důležitým prvkem jsou bezpečnostní popruhy, většinou pětibodové, liší se způsobem zapínání (dítě by je nemělo samo rozepnout) a polstrováním. Některé sporťáky umožňují, aby dítě mohlo sedět také proti směru jízdy – buď přehazováním rukojeti (což je snadné a rychlé), nebo nacvakáváním korbičky do obou směrů.

Na co si dát ještě pozor?
Kočárek musí jet rovně, což je dobré zkontrolovat hned při nákupu – zvláště u kočárků bez otáčecích koleček. Dále si zjistěte, zda je součástí pláštěnka, nánožník či zda je lze dokoupit a za kolik. Madlo by mělo být polohovatelné a dobře se držet, v zimě by nemělo studit. Posuďte, zda vám bude stačit spodní košík co do objemu, nosnosti i přístupnosti. Velmi praktická je taška na rukojeť.
Z hlediska bezpečnosti vyzkoušejte pevnost a ovládání nožní brzdy. Je rovněž dobré, pokud má kočárek na sobě reflexní materiály. Pokud ne, určitě si je doplňte, abyste v noci byli vidět ze všech stran. A vždy pamatujte, že dítě v kočárku jede metr před vámi, při přecházení silnice tedy hrozí, že do něj auto narazí, aniž byste jej viděli.


Sdílet článek na: 

Sekce: Domácí, Zpravodajství, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 46 14. – 20. listopadu 2017

Daň z náhrad znovu ve hře

Církevní restituce. Až do minulého týdne uzavřené téma se znovu stává součástí politického boje při povolebním vyjednávání o nové vládě.

celý článek


Češi pro Haiti: od adopcí k dílnám

Déle než měsíc strávila Klára Löffelmannová z Arcidiecézní charity Olomouc (ACHO) na Haiti. Po návratu se podělila o své zkušenosti.

celý článek


Potřebovali bychom také sochu Odpovědnosti

Před několika desítkami let mluvil rakouský lékař a zakladatel logoterapie Viktor Frankl o tom, že je sice hezké, že na východním pobřeží Spojených států příchozí…

celý článek


DARUJTE KATOLICKÝ TÝDENÍK

Už začínáte přemýšlet nad dárky pod stromeček? Tím naším můžete povznášet, inspirovat a (in)formovat po celý rok!

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2017

© Katolický týdeník 2004 - 2013, všechna práva     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay