Jak zachovat a oživit poklady rorátů?

Vydání: 2008/49 Marta a Marie v adventu, 2.12.2008

České specifikum – ranní rorátní mše svaté se před koncilní obnovou konaly denně v průběhu celého adventu prakticky ve všech farních kostelích. A na poutních místech, jako je Svatá Hora, zvlášť. Byly to mše, při nichž z kůru zpívala literátská bratrstva, namnoze podporována ve zpěvu teplým pivem, které však mohlo jen zčásti zahnat nepříjemný ranní chlad...

Přestože žádný jiný národ nemá tak krásně rozvinutou rorátní tradici, v době pokoncilní jako by se po rorátech slehla zem. Příčinou byla nejen vláda jedné strany v naší zemi, ale také až přehnaně kritický postoj k rorátům v souvislosti s obnoveným pohledem na advent, v němž Zvěstování a příprava na „vánoční“ příchod Krista je tématem až posledního týdne doby adventní. Roráty se v druhé polovině minulého století zkrátka staly jednou z malých obětí dobře míněných koncilních reforem. Snad i proto se pohled na rorátní praxi postupně mění.

TŘI CESTY, JAK NA TO
Po zřejmě správné výtce, že rorátní mši svatou se stále stejným mariánským adventním formulářem není možné sloužit jako jedinou bohoslužbu ve všední dny celého adventu, se začala hledat řešení, jak tento liturgický poklad zachovat. Jako možná řešení se nabízejí v zásadě tři alternativy:

1. Samostatné použití jednotlivých rorátních písní při adventní mši svaté, jak to například nabízí Kancionál nebo Mešní zpěvy.
2. Vytvoření individuální rorátní pobožnosti, tedy liturgické formy, která dovoluje rorátům zachovat jejich hudebně-textovou stavbu, ale není ani mší svatou nebo bohoslužbou slova (roráty totiž byly provozovány patrně i při utrakvistické formě tzv. „suchá mše“).
3. Výjimečné sloužení raní rorátní mše, třeba s použitím vhodných textů z nového Mariánského misálu.


Třetí jmenovaná možnost rorátní praxe je již několik let provozována i na Svaté Hoře. Chrámový sbor, podporující lidový zpěv, raději oželel (nejen s ohledem na chuťové kvality) praxi podávání teplého piva během bohoslužby. Zato když hojně navštěvované svatohorské roráty skončí, sejdou se účastníci ještě na malém pororátním agapé se svařeným vínem a výtečnými preclíky svatohorské provenience. Všichni zblízka i zdáli jsou srdečně zváni: rorátní mše jsou letos o sobotách 6., 13., a 20. prosince a také na Štědrý den. Vždy v šest hodin ráno v bazilice.
PAVEL ŠMOLÍK, varhaník svatohorský


Sdílet článek na: 

Sekce: Zpravodajství, Domácí, Články

Diskuse

V diskuzi není žádný příspěvek. Diskuze již byla uzavřena.




Aktuální číslo 33 14. – 20. srpna 2018

Nanebevzetí s procesím i kroji

V neděli 12. srpna prožívala řada farností a mariánských poutních míst slavnost svátku Nanebevzetí Panny Marie, který připadá na tuto středu. Jde o jedno z nejčastějších…

celý článek


„Osmašedesátý“ v Katolických novinách

Pražské jaro umožnilo církvi – byť jen nakrátko – rozvinout své aktivity. Nové možnosti se otevřely i tehdejším Katolickým novinám. Atmosféru z doby před padesáti…

celý článek


Kaplani pomáhají, dokud je potřeba

Práce vojenského kaplana neznamená jen být nablízku kamarádům na bojišti. V případě potřeby musí sloužit i jejich blízkým. Jak taková pomoc vypadá po skonu tří českých…

celý článek


Jak správně využívat Facebook?

„Čas je nejcennější dar, kterého se nám od Boha dostává, a je třeba jej umět užívat,“ uvedl na svém facebookovém účtu papež koptské pravoslavné církve Tavadros…

celý článek




Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2018

© Katolický týdeník 2004 - 2018, všechna práva vyhrazena     Mapa webu RSS kanál XML Sitemap  |  Online platby přes GoPay